• pennypancake

köpa ut mig ur huset?

min sambo och jag ska separera,vi bor i hus och har en dotter på 4 1/2 år.det är jag som ska flytta och han som bor kvar i huset men jag undrar hur det blir för när vi vart ihop så fick jag en lägenhet av min farmor som jag sålde med 80 tusen i vinst och som jag lade in i huset när vi flyttade in där,kan jag begära att han ger mig 80 tusen när jag flyttar eller?vi har även tagit mer huslån på 75 tusen att betala en skuld till hans gamla företag.hoppas nån kan svara,vart vänder jag mig annars?advokat? undrande

• Svar på tråden köpa ut mig ur huset?
  • The Black Lady

Du måste nog prata med en advokat....

Lycka till!

• gamlingen

Ja, tag kontakt med en advokat.
    Det behöver nog inte bli så dyrt, du behöver kanske bara en enda konsultation.
    Kolla med din bank, de brukar ha bra advokatkontakter.

• Soul

Vad gäller att du la in mer pengar i huset när det köptes spelar det tyvärr inte juridiskt någon roll. Bohag inköpt för gemensamt bruk delas rakt av. Sen kan jag tycka att det vore schysst om du fick ut det du la in extra, men det är en annan sak inget han måste göra. Vi skrev papper på att min sambo la in mer pengar i huset när vi köpte det just för att undvika tjafs om vi separerade. Eventuell vinst/värdeökning tycker jag ska delas 50/50 däremot.

Vad gäller lånet ni tog för att betala tills hans gamla företag, skrev ni något avtal om det? Annars är det nog tyvärr samma sak där om ni gemensamt står på lånet. Återigen säger sunda förnuftet en sak, men juridiskt är det ett annat läge. Det är därför det är så viktigt att man skriver papper på sådant här medans man fortfarande är bästa vänner.

• pennypancake

nej vi skrev inget på hans skuld men det kvittar,vill ju att han ska ha råd att bo kvar för då får ju vår dotter bo kvar i huset fast inte jag klarar av det.någon som vet vad en advokat kostar?tack för svaren .

• limetto

Precis som Soul säger så spelar det ingen roll att du la in mer pengar i huset när ni köpte det. Det ska delas rakt av enligt sambolagen. Man räknar ut ett nettovärde genom att ta marknadsvärdet på huset, dra av lånen som finns, sen räkna bort vad mäklararvode skulle kosta om ni sålde det idag, och sen räkna bort vilken reavinst som skulle bli om ni sålde det idag. Värdet som är kvar ska delas på hälften. I delningen ska också ingå det bohag i huset som ni har köpt för att använda tillsammans. Sånt som var och en hade innan behåller den som hade det. Detsamma gäller skulden till det gamla företaget. Om ni inte har skrivit papper på att han är skyldig dig pengar så kan du inte kräva honom på något.

Svar på tråden köpa ut mig ur huset?