• WFB

Kan barnet bajsa i fostervattnet och dö innan förlossningen?

Hej!

Jag undrar när bebisen kan bajsa i fostervattnet? Om det t ex har blivit stressat av att man har buffat/tryckt på magen flera ggr för att se om det lever. Kan det då ha bajsat och har risk för infektion och dö? Är i v 39.

• Svar på tråden Kan barnet bajsa i fostervattnet och dö innan förlossningen?
  • The Black Lady

Rent teoretiskt är det säkert möjligt.. men det måste vara ovanligt..

Ring din BM eller förlossningen och fråga om du är orolig!

• Hanna36

Barnet kan bajsa i fostervattnet av stress, men det farliga är om barnet andas in det i förlossningsskedet.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Emma 79

Jag tror inte du behöver oroa dig för att barnet skall må dåligt av att du buffat på magen för att se om det reagerar. Så gör även BM när de undersöker bebisens. Jag tror det krävs mer än så för att stressa ett barn så det bajsar i fostervattnet. Det händer väl under själva förlossningen om bebisen har det jobbigt och tex får dålig syresättning. Men ring din BM/förlossningen om du är orolig.

Har din bebis ändrat sitt rörelsebeteende på slutet? Om den rör sig mindre kan du alltid åka in, bli kontrollerad och få bekräftat att bebisen mår prima. Så slipper du oroa dig.

Om du vill få en reaktion från bebisen kan du alltid dricka ett stort glas is-vatten. Alt. ett glas iskall coco-cola (inkl koffein). Kyla och koffein brukar få bebisen att röra på sig. Men en gång räcker ;)

Det låter helt normalt att oroa sig lite på slutet, lycka till med bebben!

• MissLillan

Jo det är väl så att det kissar och bajsar i fostervattnet när de är där inne. Men det är när de är på väg ut som det kan bli lite problematiskt.

Hanna36 skrev 2009-10-20 10:41:33 följande:
    Barnet kan bajsa i fostervattnet av stress, men det farliga är om barnet andas in det i förlossningsskedet.
Svar på tråden Kan barnet bajsa i fostervattnet och dö innan förlossningen?