• vadskajaghetadå

kan man ha astma med enbart slem i halsen!!!???

haha förlåt för den jobbiga rubriken...men jag vill fånga lite uppmärksamhet!

det är så att jag medicinerar mot astma sen två veckor tillbaka, pulmikort och ventolin, men jag känner mig inte bättre!
    slemmet är kvar, spinometriundersökning var bra, PEF-mätaren gav 550 i utslag när jag blåste.
    det känns inte som att jag har svårt att andas, men det som känns är det förbannade slemmet, segt och ihållande.

Blir ibland trång i gångarna, och det känns som jag håller på att bli sjuk (har även svullna lymfkörtlar på hela halsen typ)

saken är den att jag inte litar på läkaren ett dugg, han har sagt konstiga saker till andra med som inte stämt.
    en sak som jag vet säkert är att jag har såna eosinofila granulocyter som tydligen ska vara vanligt vid astma och allergi.

men jag har typ1 diabetes och sockret blir högt av kortisonet, inte så himla kul faktist!

det dröjer till min nästa läkartid, därför vänder jag mig hit.

vad fan är det jag har?

• Svar på tråden kan man ha astma med enbart slem i halsen!!!???
  • nano

Jag hade svulna lyfmkötlar, otroligt mycket slem i halsen och svårt att andas när jag var ca 15 år. Blev medicinerad mot astma i flera månader innan vi kom på att testa för mykoplasma som en bekant hade haft när jag träffade henne ung 5 min ett halvår innan. Det var det... Fick stark antibiotika och alla besvär försvann. Fick tillbaka besvären nu i sommras och det var samma sak igen, läkaren hade inte gissat på det men gick med på att testa för mykoplasma eftersom jag haft det innan och kände igen psymtomen från då.

Du kan begära att få träffa nån annan läkare med risk att få vänta längre förstår men det kan det vara värt.

• vadskajaghetadå

okej intressant!

jag vlir lätt andfådd, känner mig småtäppt i gångarna, massa segt slem, svullna lymfkörtlar på halsen.

kanske kan vara det? vill du berätta lite mer om hur du mådde?

kram

• vadskajaghetadå

för jag har ingen feber och har ont i halsen, men har vart seg i kroppen.

• vadskajaghetadå

inte ont i halsen* ska det stå.

• nano
    sannispannisen skrev 2009-10-20 13:25:42 följande:
    okej intressant!jag vlir lätt andfådd, känner mig småtäppt i gångarna, massa segt slem, svullna lymfkörtlar på halsen.kanske kan vara det? vill du berätta lite mer om hur du mådde?kram
    Det kan nog variera mycket hur man mår. Den som smittade mig fick åka in akut med 42 C i feber.... jag hade ingen feber alls.

Gick hela tiden runt och kände att det var nåt fel med andningen. Det var inte direkt svårt att andas men nåt fel var det. Att försöka träna gick inte alls, så fort jag var ute och gick så andades jag som om jag hade sprungit 1 km. Den senaste umgågner så fick jag inte så mycket slem i halsen, itne så jag reagerade på det men mins att jag hade mycker mer första gången. Hade inte ont i halsen nån av gångerna heller, men vart trött. Nu senast hade jag dock magkatarr, järnbrist, b-vitaminbrist och folsyrebrist och uvi som gått obehandlat minst en månad (hade enbart lite ont i magen, ingen annan känsla när jag kissade eller nåt) utöver mykoplasman så jag kan inte riktigt säga om det var mykoplasman som gjorde att jag kände mig sjuk Jag var också rejält svullen under hakan/på halsen (lymfkötlarna?) läkaren regareade driket på att jag var så svullen.
  • vadskajaghetadå

tack för ditt svar!

vad mycket du hade ändå den sista gången, förutom då symptomen du hade första gången.

• nano

Varsågod

Jo, läkaren var riktigt förvånad när han ringde mig med de första provsvaren. Han trodde verkligen inte (och inte jag heller) att jag hade uvi ockå.
    Mycket av psymtomen som tillhör mykoplasman blir väldigt "luddiga" lite som att det känns onödligt att klaga men när det inte har gått över på en månad då fick det vara nog.

Svar på tråden kan man ha astma med enbart slem i halsen!!!???