• HelleGbg

Hur åka med bebis på buss??

ska åka buss idag med min 7mån bebis, och undrar hur säkert små barn åker med bussar.
    Vi brukar annars ha med vagnen,vilken är stor och klumpig, som då gör att jag ej vill ha med den. Och dessutom är bussarna här så,så är det en till vagn på bussen får jag ej plats.

Så till saken, Kan jag ha henne i knät till stan? Det är ca 1.7 mil,och mannen ska möta upp oss där med bilen.
    Eller är det farligt ha bebis i knät? Hur säkert är vagn isf? För vagnen går ej att spänna fast.

• Svar på tråden Hur åka med bebis på buss??
  • Pilea

Det lär ju inte vara mer säkert att ha henne i vagnen iaf. Det bästa vore väl att ha en bilbarnstol att spänna fast på sätet, fast det kanske inte ens finns säkerhetsbälte i bussen.

Alve 060129 Tyra 071019
  • HelleGbg

har ju bara en stor bilbarnstol,som sitter fastsurrad i bilen...så den hade man inte kunnat ha i bussen iaf...
    babyskyddet är hon för liten för,,,sitter som en klämd räka i den...

• Jiminette

Hur du åker buss med en bebis? Gör precis som vanligt men håll i barnet föreslår jag. Vad tänkte du, att man ska ligga UNDER stolarna eller?

• Joico

Jag har haft en diskussion om detta med Robert Bell på Säkerhetsbutiken. Det finns inget säkert sätt att färdas på buss med små barn - förutom godkänd bilbarnstol.

Allt skydd för passagerare går ut på att förankra personen i fordonet så stadigt som möjligt, så att man inte kastas omkring när krocken sker. Det går inte att hålla emot krockens krafter, man slår i bilbältet med sammakraft som man skulle slå i marken om man ramlade ner från 3de våningen. Barnet åker rakt igenom bärselen eller vagnen eller hur du nu färdats med barnet..

• såffan

d ända säkra är ju bilstol, d är egentligen lag på att ha bälte i buss så bälten borde ju finnas.. Om du inte har möjlighet att ha bilstol me dej så spelar d ingen roll hur du väljer att ha barnet, i vagnen knät eller kanske sele skulle bussen krocka skulle d gå åt helvete ändå

• vittra

Vi har haft dottern i sjal alt sele när vi har åkt.
    Sätter man barnet rätt kan jag inte tänka mig att barnet flyger ur, då måste man ha en riktigt dålig sele.... sedan sätter man givetvis fast sig själv med bälte om man vill vara säker. Och bältet är såklart under selen/sjalen.

• Marina
    Jiminette skrev 2009-10-20 12:50:42 följande:
    Hur du åker buss med en bebis? Gör precis som vanligt men håll i barnet föreslår jag. Vad tänkte du, att man ska ligga UNDER stolarna eller?
    Vilket svar!!!!!!

Hon är orolig för säkerheten såklart, man behöver inte vara så sarkastisk!!!!!!!!!
    Mamma till André, Liam och Isadora
  • Joico

Jag är inte så insatt i bärselar, men jag gissar att det finns en maxvikt på dom.. Vad är den på ungefär?

vittra skrev 2009-10-20 15:36:58 följande:
    Vi har haft dottern i sjal alt sele när vi har åkt. Sätter man barnet rätt kan jag inte tänka mig att barnet flyger ur, då måste man ha en riktigt dålig sele.... sedan sätter man givetvis fast sig själv med bälte om man vill vara säker. Och bältet är såklart under selen/sjalen.
  • vittra
    Joico skrev 2009-10-20 15:38:33 följande:
    Jag är inte så insatt i bärselar, men jag gissar att det finns en maxvikt på dom.. Vad är den på ungefär?
    Är inte helt hemma maxvikt, men vet att många sjalar kan ha 15 kg, finns absolut selar som tar 10-20 kg. Själv behövde jag aldrig tänka på det eftersom dottern inte ens vägde 8 kg när hon var 1 år
  • Joico

Det är där kruxet sitter vet du.

En bärsele har alltså en maxvikt, säg 20kg då.
    Ett barn som väger 6kg, väger huxflux istället 240kg vid en krock i 50km/h och 768kg vid en krock i 90km/h. Ett barn som väger 15kg väger 600kg vid en krock i 50km/h och hela 1920kg vid en krock i 90km/h....

vittra skrev 2009-10-20 16:03:33 följande:
    Är inte helt hemma maxvikt, men vet att många sjalar kan ha 15 kg, finns absolut selar som tar 10-20 kg. Själv behövde jag aldrig tänka på det eftersom dottern inte ens vägde 8 kg när hon var 1 år
  • Joico

*sele/sjal...

Joico skrev 2009-10-20 16:08:46 följande:
    Det är där kruxet sitter vet du.En bärsele har alltså en maxvikt, säg 20kg då. Ett barn som väger 6kg, väger huxflux istället 240kg vid en krock i 50km/h och 768kg vid en krock i 90km/h. Ett barn som väger 15kg väger 600kg vid en krock i 50km/h och hela 1920kg vid en krock i 90km/h....
  • vittra
    Det är där kruxet sitter vet du. En bärsele har alltså en maxvikt, säg 20kg då. Ett barn som väger 6kg, väger huxflux istället 240kg vid en krock i 50km/h och 768kg vid en krock i 90km/h. Ett barn som väger 15kg väger 600kg vid en krock i 50km/h och hela 1920kg vid en krock i 90km/h....
    Ja det är visserligen sant, men barnet sitter ju fast mot föräldern och det blir alltså inte mycket till friktion däremellan. Men du menar alltså att selen/sjalen i så fall skulle gå sönder vid en krock?
  • Neko

Är du själv fastspänd så kanske det skulle fungera att du har henne i knät och fäster en sele i ditt bälte?

När jag åkte långfärdsbuss med sonen när han var liten var han fastspänd i vagnen som de spände fast i golvet på bussen. I vanlig stadsbuss kan man nog bara hålla i barnet, finns ju sällan bälten och grejer ens för större barn där.

• Blå Flygare
    Det är där kruxet sitter vet du. En bärsele har alltså en maxvikt, säg 20kg då. Ett barn som väger 6kg, väger huxflux istället 240kg vid en krock i 50km/h och 768kg vid en krock i 90km/h. Ett barn som väger 15kg väger 600kg vid en krock i 50km/h och hela 1920kg vid en krock i 90km/h....
    Maxvikten på sele/sjal har inget med tygets hålabrhet att göra, utan för att förälderns axlar/rygg inte ska belastas för tungt. Jag har svårt att se att tyget skulle gå sönder i en krock. Säkert kunna sträckas ut så den inte kan användas igen, men så barnet slits loss? Sällan. Sele däremot kan jag tänka mig inte funkar, där hänger ju barnet i bara några sömmar.
  • Lakrids

Har bara läst TS fråga.

Bor i sthlm, men har familj i Örebro. Om vi åker buss dit åker vi med bussbolag som ordnar med bilbarnstol (kostar inget extra, man bokar på nätet). Hemma i sthlm har vi oftast sonen i vagnen, men om han vill komma upp får han sitta i knät. Känns inget bra att ha honom i knät i sthlmstrafiken {#lang_emotions_frown}

Stolt mamma till Jack
Svar på tråden Hur åka med bebis på buss??