• Novaliss

10 pappadagarna..

Varför är det ingen som har berättat att dessa 10 pappadagar ska börja efter det att man kommit hem från BB?? Vi låg inne i 5 dagar sen hade han ju bara 5 dagar kvar.. Nu är det 1,5 år sedan och lite sent att göra något åt nu.. men är det så att dom börjar gälla först när man kommit hem?

• Svar på tråden 10 pappadagarna..
  • J Anttila

Min sambo fick bara ut 10 dagar som räknades direkt efter förlossningen. Även vi låg inne i 6 dagar.

• Ulf Harrys Farsa

Dom börjar ticka samma sekund som barnet har slussat. har inget med hemkomst att göra, snarare nedkomst ;)

Så alltså 10 dagar efter födsel oavsett om man är på BB eller hemma i soffan.

• Cia o krabaten

Du kan ju välja vilka dagar du vill ta ut, upp till barnet är 60dagar har jag för mig.
    Skillnad om barnet är sjukrt, då får man väl läkarintyg och tfp/vab?

• Kazeer

När sonen föddes låg vi på neonatalavdelningen i åtta dagar. Under de åtta dagarna "vabbade" vi båda två. Pappans tio dagar tog han ut efter att vi hade kommit hem. Information om detta fick vi av personalen på neo.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Ängeln 80

Man får ju ta dem dagarna hur man vill under dem första 60dagarna....

• Fotavtryck

Vi hade tur. Första dagen på bb, som barnet inte kommit ut än, fick pappan från jobbet. Dag 2 tog han semester, sedan åkte vi hem o hade en långhelg på 4 dagar o sedan plockade han ut 10 dagar. underbart kan jag lova. Vi fick på detta vis 19 dagar hemma tillsammans. Har jag för mig.

Men visst är det sorgligt att dom räknas från det att men å¨ker in till bb.

• fanny20

Beror ju på när man anmäler om det nu inte är omgjort sen jag fick för 3 år sen. Har för mig att man var tvungen att ha tagit ut dem innom 3 mån efter födelsen annars skulle de brinna inne!
    men det är nu 3 år sen jag fick barn så det kan ju hunnit ändrats!!

• helene306

Nu var det ett tag sen men jag har för mig att maken tog semester de dagar vi var på bb + att han jobbade lite när han var hemma och jag kvar på bb. Efter hemkomst var han hemma förmiddagarna och jobbade på eftermiddagarna och drygade ut till 20 dagar men som sagt, från bebis tittat ut är det 10 dagar oavsett om man är hemma eller på bb.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • SchumiFerrari

Man har 60 dagar på sig att ta ut dem. Man väljer själv när man vill ta ut dem under de 60 dagarna...

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • piggen

De börjar väl inte ticka av sig självt väl?? man söker ju vilka dagar man vill ta dem. De ska tas ut inom 60 dager efter barnets födelse men kan tas ut som man vill.

Jag födde sonen 27 dec när mannen ändå var julledig. Vi kom hem från BB 31 dec och min man började inte ta ut sina dagar förrän efter trettonhelgen då han skulle börjat jobba. Sen tog han även ut halvdagar. Han fyllde bara i vilka datum han ville ta ut pappadagarna.

• jayne doe

Vem kan få ersättningen?

Du kan ta ut ersättningen samtidigt som mamman tar ut föräldrapenning. Du får ersättning under högst 10 dagar per barn. Det betyder att vid tvillingfödsel betalas 20 dagar ut, vid trillingfödsel 30 och så vidare.

När kan jag ta ut dagarna?

Du får ta ut dagarna ända till och med den sextionde dagen efter det att barnet kommit hem från förlossningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. En dag med tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning räknas som motsvarande andel av en dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar i stället.

Hur mycket får man med tillfällig föräldrapenning?

Den tillfälliga föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst. Om du är anställd beräknas ersättningen utifrån din arbetstid i dagar eller timmar. Har du inkomst av annat förvärvsarbete, är företagare eller arbetslös får du ersättningen beräknad per kalenderdag.

Hur gör man för att få tillfällig föräldrapenning?

Du måste anmäla att du vill ha tillfällig föräldrapenning senast samma dag som du vill ha ersättning för. Du kan göra anmälan och begära ersättning direkt här på webbplatsen.  För att göra begäran behöver du en e-legitimation som du laddar ner från din bank på Internet.

Du kan också anmäla genom att ringa 020-524 524 eller sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020.

När anmälan har kommit in till Försäkringskassan får du hem en blankett som du fyller i och skickar in till oss.

em kan få ersättningen?

Du kan ta ut ersättningen samtidigt som mamman tar ut föräldrapenning. Du får ersättning under högst 10 dagar per barn. Det betyder att vid tvillingfödsel betalas 20 dagar ut, vid trillingfödsel 30 och så vidare.

Du får ta ut dagarna ända till och med den sextionde dagen efter det att barnet kommit hem från förlossningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. En dag med tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning räknas som motsvarande andel av en dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar i stället.

Den tillfälliga föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst. Om du är anställd beräknas ersättningen utifrån din arbetstid i dagar eller timmar. Har du inkomst av annat förvärvsarbete, är företagare eller arbetslös får du ersättningen beräknad per kalenderdag.

Du måste anmäla att du vill ha tillfällig föräldrapenning senast samma dag som du vill ha ersättning för. Du kan göra anmälan och begära ersättning direkt här på webbplatsen.  För att göra begäran behöver du en e-legitimation som du laddar ner från din bank på Internet.

Du kan också anmäla genom att ringa 020-524 524 eller sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020.

När anmälan har kommit in till Försäkringskassan får du hem en blankett som du fyller i och skickar in till oss.

em kan få ersättningen?

• jayne doe

Men fasiken då, sry för det fär. datorn jävlas.

• fanny20

Från fk's hemsida!!

• Novaliss

Jag har nog missförstått.. det är nog så att om man ligger på neo ex. så ligger dagarna kvar.. Då är jag med! Tack för svaren!
    Herregud, man vill väl inte ge bort 5 dagar heller! =)

• carola1977

"Fråga Hanna" säger så här:
    Du skrev: När kan jag ta ut pappadagar?
    Svar: Du frågar om tillfällig föräldrapenning i samband med ett barns födelse eller adoption, så kallade pappadagar. De kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och du måste avstå från ditt arbete när du tar ut dem. Dagarna behöver inte tas ut i en följd. Även adoptivföräldrar har rätt till tio dagar från den dag man får barnet i sin vård. Dagarna fördelas jämt mellan föräldrarna. Adopterar man som ensamstående får man de tio dagarna själv.

Här kan man läsa mer www.forsakringskassan.se/nav/b7071e5216b0c00b1c3f294de917375b

Jag har för mig att de sa när vi var på information på FK att man kan börja ta dem när man kommer hem, inte innan. Jag vet att om man får en prematur blir båda föräldrarna sjukskrivna tiden man är inlagd och sedan kan pappan ta de 10 dagarna när familjen kommit hem.

• Amine

När W föddes jobbade sambon 3 dagar, sen hade han 4 veckor semester, därefter tog han sina 10 dagar på halvtid under en månad. Så svaret är Nej dom börjar inte ticka när barnet föds, men ska pappan vara ledig när "man" ligger på förlossningen måste han ju ta någon ledighet.

• Fotavtryck
    Novaliss skrev 2009-10-20 13:18:46 följande:
    Jag har nog missförstått.. det är nog så att om man ligger på neo ex. så ligger dagarna kvar.. Då är jag med! Tack för svaren! Herregud, man vill väl inte ge bort 5 dagar heller! =)
    Är inte garanterat att det är så bara för att barnet hamnar på neo.

Det är läkaren som skriver intyg på att båda föräldrarna bör vara närvarande, o sedan fk som tar beslutet.

Så är det alltid om ett barn hamnar på sjukhus.
  • Helstsyskonnu

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-20 13:11:15 följande:

Dom börjar ticka samma sekund som barnet har slussat. har inget med hemkomst att göra, snarare nedkomst ;)Så alltså 10 dagar efter födsel oavsett om man är på BB eller hemma i soffan.
    Nej det stämmer inte. Man kan ta ut dem upp till 60 dagar efter fl och även som halvdagar. Däremot så får du kanske ingen ersättning från ditt jobb om du är inne på BB och inte anmäler några pappadagar, men de tar inte slut automatiskt.
  • pojkens
    Fotavtryck skrev 2009-10-20 14:52:54 följande:
    Är inte garanterat att det är så bara för att barnet hamnar på neo. Det är läkaren som skriver intyg på att båda föräldrarna bör vara närvarande, o sedan fk som tar beslutet. Så är det alltid om ett barn hamnar på sjukhus.
    dock, om bägge ligger inne på neo så skirver ju läkarna ut ett intyg. Och varför skulle FK vägra tillfällig ersättning med läkarintyg? det verkar konstigt.
Svar på tråden 10 pappadagarna..