• Mandarina

Någon som arbetar på Lindex/Kappahl/HM?

Arbetar du på någon av de ovan nämnda ställena?

Hur trivs du? Hur är det att arbeta i klädbutik så? Vad tjänar du? Är det kul? Är det ett "bra" företag att arbeta för?

Berätta allt om jobbet!! Även om du kanske bara har timvik el liknande.

• Svar på tråden Någon som arbetar på Lindex/Kappahl/HM?
  • Myndighetschefen

Jag har jobbat på en utav företagen som du nämner. Lönen följer handels avtal och beror på hur lång erfarenhet du har. När jag började för 3½ år sedan, utan erfarenhet så hade jag ca 95 kr/timmen. Lönen höjs efter varje år med ca 5 kronor i timmen och den högsta timlönen är väl 110 kronor tror jag. Fördelen är ju alla OB-tillägg som kommer när man arbetar inom buitk. Kvällar och helger är ju ett måste, för alla.

Jag hade ett timvik, jobbade där under somrarna och helger. Jag trivdes jättebra i början! Det var kul att jobba med kläder osv. Men efter ca 1 år så började jag tröttna. Företaget bytte till modernare lokaler och då måste ju såklart försäljningen öka. Det blev mer press på personalen och jag tyckte att arbetsledningen hade en dålig approach till medarbetarna som arbetade på "golvet".

Hur kul/jobbigt det är beror helt på var någonstans butiken ligger. Är det en butik som ligger i en mindre ort så är det inte lika mycket att göra som i en butik som ligger på Drottninggatan i Stockholm. Pressen och stressen där är enorm! Man måste jobba snabbt för att få ut varorna, butiken ska se snygg ut, det måste ske fort för att högen av kläder växer och samtidigt ska du hjälpa kunder som kommer och frågar hela tiden. Allt som oftast vet du inte svaret och måste ringa till en annan avdelningen eller butik. Ja, det är INTE lätt!

Sen ska du såklart stå i kassan och hanskas med alla möjliga problem som kan uppstå. Återköp, returer, reklamationer, missnöjda kunder, prislappar som inte sitter på och du måste ringa för att veta priset, allt detta medan kön ringlar sig lång. Så är det under en vanlig helg.

Jag slutade efter 2½ år, fick ångest när jobbhelgerna närmade sig. Jag kände att jag inte utvecklades samtidigt som jag fick en taskig människosyn. Det är inte ovanligt att man folk skriker på en för att en kjol i storlek 36 inte finns i butiken och som samtidigt är slut i andra butiker. Då börjar man undra var världen är på väg.

Butiksjobbet passade inte för mig. Ska jag vara ärlig och fördomsfull så är butikspersonal rätt intetsägande. De flesta trivs inte sådär jättebra på sina jobb, utan stannar kvar mest pga vana. Ingen utveckling och förmågan att kunna förändra någonting är oerhört liten, speciellt i dessa stora företag.

Men som sagt, det är väldigt relativt. Jag hade säkert trivs bättre i en butik i Mora än en butik i Stockholms innerstad.

Svar på tråden Någon som arbetar på Lindex/Kappahl/HM?