• Good News

Omtolkade sharialagar i Marocko?

Jag läste i tidningen idag att Marocko har gjort anpassade tolkningar av sharialagarna och att detta nu är ett "föredömme" för övriga muslimska länder.

Håller ni muslimer med och får man göra så?

Tydligen har kvinnans ställning stärkts i samband med skilsmässa, bla.

• Svar på tråden Omtolkade sharialagar i Marocko?
  • elims

jättebra, då är det bara att hoppas att det verkligen blir ett föredömme också!
    Stod det något om_varför_dessa anpassade tolkningar gjorts, just nu? skulle vara intressat att veta. Och vad var det mer som har förbättrats för kvinnan?

vilka länder idag baserar sin lag på sharia förutom Marocco förresten?

• Good News

Jag trodde faktiskt inte något land uttalat baserade sin lag på sharia så jag blev lite förvånad när jag läste det.

Men mest förvånad blev jag av själva "moderniseringen" eftersom jag lärt mig här på FL att det är förbjudet att omtolka vad profeten skrev.

• ommseif

från början var de ju också någon som "tolkade" det som profeten gjorde så alla tolkningar kan ju inte vara fel.

Nu vet jag ingenting om marockos lagar men men, kanske nån annan som är mer påläst...

• Halal

Good News

Finns det som du refererar till att lasa pa internet?

• Yaran

Undrar oxå om Good News lägger fram källan!

"Tydligen har kvinnans ställning stärkts i samband med skilsmässa, bla. "

Kvinnan har rätt att skilja sig i islam, så vad är det de har ändrat egentligen ??

• Good News

Det stod i kulturbilagan i GP i anslutning till bokmässan. Det diskuterades bla. ett par böcker om Islam som verkar intressanta.

Jag skall för övrigt till bässan i helgen, det skall bli kul!

• Yaran

Jag har nu läst artikeln, och tycker att det är bra att kvinnorna ÄNTLIGEN kommer att få sina rättigheter som föreskrivs i koranen och sunah.

• Good News

Yaran,

Vad bra!
    Kan du utveckla lite?
    Vilka av kvinnans rättigheter saknas i övriga muslimska länder idag?
    Såg du att de "omtolkade" lagarna i princip omöjliggör månggifte? Är inte det dåligt eftersom Koranen säger att mannen har den rätten?

• Yaran

Jag tänkte bara på kvinnorna och inte på männen, usch dåligt av mig hehe

Nej men jag tycker att det är bra att kvinnorna fick rätt till skillsmässa och rätt att välja vem man vill gifta sig med, för det är som tradition som en del följer att föräldrarna lägger sig i sånt och till och med tvingar sina döttrar till att gifta sig med män som döttrarna inte vill i mellanöstern.

Men det där med att förbjuda månggifte motstrider sharia, och det är inte en nyhet. Tunisien var före Marocko med det. Varför förbjuder man det vet jag inte!

• Yaran

"Vilka av kvinnans rättigheter saknas i övriga muslimska länder idag?"

Kvinnor i allmänhet har inte fått sina fulla rättigheter i världen, även i Sverige har man som kvinna inte fått sina rättigheter.

• Halal

Good News

Nu har jag ognat mig igenom artikel - tack for den.

Personligen anser jag nar man forandrar i Allahs lag, vilket ar Shari'ah, sa gor man ett stort misstag. Det ar bla genom att dra ifran, lagga till och gora andra andringar, som tyvarr leder till att kvinnor mister sina rattigheter. Det ar darfor det i manga lander ar mojligt, att gifta bort sina dottrar mot deras vilja - nagot som inte ar tillatet i Shari'ah, att inte lata kvinnor utbilda sig - vilket ar en nodvandighet eftersom det ar kvinnan som utbildar barnen i hemmet, det fanns manga framstaende kvinnor pa profeten Muhammads saws tid. Manggifte namns har, det ska kvarsta, inte tas bort. Om det tas bort kommer vi att hamna i precis samma situation som ar vanligt pa andra hall, forhallanden utanfor aktenskapet och vid sidan av aktenskapet, dar det inte ar tal om samma rattigheter for de kvinnor som ar inblandade och an mindre for ev barn.
    Det fanns nog mera i artikeln, men nojer mig med detta for nu.

Svar på tråden Omtolkade sharialagar i Marocko?