• ViljaDrömma

Vilket personbevis ska jag välja?

Jag behöver hjälp!!!

Ska beställa registerutdrag från polisen på engelska och måste bifoga ett personbevis som innehåller "full name, personal identification number, and place of birth"

Vilket av alla miljarder bevis på Skatteverkets hemsida ska jag välja? Hittar inget med uppgift om "place of birth"

Sen står det oxå: Certified copies are acceptable. Meaning what? Ska personbeviset vidimeras av någon eller vad?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Vilket personbevis ska jag välja?
  • Osiris75

Vi håller precis på att samla till vår akt och har pratat med personal på SKV som jobbar med folkbokföring.

Vi kom överens om att de ordnar med ett personbevis (samma som finns att beställa på nätet) som de skriver ut, signerar, namnförtydligande samt SKV:s stämpel.
    Om du bara beställer på nätet så får du inga signaturer eller stämplar....

För att få polisregisterutdraget så kan du även bifoga kopior på era pass som är vidimerade, det gjorde vi och intygen kom häromdagen.
    Personbevisen vi ordnat är till akten och inte till polisen...

Lycka till och hoppas att det var svar på dina frågor!

• ViljaDrömma
    Osiris75 skrev 2009-10-20 21:05:29 följande:
    Vi håller precis på att samla till vår akt och har pratat med personal på SKV som jobbar med folkbokföring.Vi kom överens om att de ordnar med ett personbevis (samma som finns att beställa på nätet) som de skriver ut, signerar, namnförtydligande samt SKV:s stämpel.Om du bara beställer på nätet så får du inga signaturer eller stämplar....För att få polisregisterutdraget så kan du även bifoga kopior på era pass som är vidimerade, det gjorde vi och intygen kom häromdagen.Personbevisen vi ordnat är till akten och inte till polisen...Lycka till och hoppas att det var svar på dina frågor!
    Hej och tack för ditt svar! Dum som jag är så missade jag instruktionssidan till blanketten, där det ju faktiskt står att det ska vara utdraget för studier eller passkopior. Däremot står inget om stämplar eller vidimering. Måste det göras? Var står den informationen?

Lycka till med samlandet!
  • Gnista

Kanske inte samma sak men: Vi behövde ett undertecknat personbevis till vår akt till Colombia. Vi ringde Skatteverket och underströk mycket tydligt att personbevisen skulle vara underskriva och försedda med en stämpel. Alltså inte alls som dom man beställer p nätet. Det var tydligen mycket krångligt (!), men det blev rätt i alla fall. Det är a och o att vara mycket tydlig med vad man behöver

• Gnista

Tillägg: Och n vi ordnade polisintyg (på svenska) skickade vi med vidimerade passkopior.

• ViljaDrömma

Okej, hur många vidimerade passkopiorna?

• Pendo

Vi beställde personbevis med extra allt, ingen information utelämnades. De var stämplade, underskrivna OCH med namnförtydligande (det hade de missat första gången).

Lycka till!!!

• Osiris75
    ViljaDrömma skrev 2009-10-20 21:28:14 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Dum som jag är så missade jag instruktionssidan till blanketten, där det ju faktiskt står att det ska vara utdraget för studier eller passkopior. Däremot står inget om stämplar eller vidimering. Måste det göras? Var står den informationen?Lycka till med samlandet!
    På det vanliga personbeviset för att få polisutdrag tog vi bara kopior och ingen som vidimerade.....

Det gick bra, fick som sagt våra utdrag häromdagen!

OBS! Glöm inte att göra inbetalningen till polisen INNAN ni skickar in papperna, annars fördröjs handläggningen.

Lycka till!
  • ViljaDrömma

Tack för alla tips och råd! Ringde faktiskt polisen idag och frågade och varken personbevis eller passkopior måste vara vidimerade, så nu vet jag det!

Har beställt nu, så vi får se hur lång tid det tar. Hur lång tid tog det för er andra?

• Osiris75

Vi fick våra efter ca 1 vecka, så det gick skapligt fort

Svar på tråden Vilket personbevis ska jag välja?