• en grönsak

    Mjäll på ögonfransar och ögonbryn?

    Vad är det för mojs jag har på ögofransarna och ögonbrynen? Ser ut som mjäll,och när jag försöker ta bort det blir det bara värre.. Mellan ögonbrynen kan det ibland bli jätte fullt med såna där vita flingor..
    Försöker återfukta men hjälper inte. Haft det länge.

    Nån som lider av samma åkomma eller vad man nu ska kalla det..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-20 20:04
    Frågan är nu: vad kan jag göra åt det? hur får jag bort det?

  • Svar på tråden Mjäll på ögonfransar och ögonbryn?
  • isisisis

    Helt klart mjälleksem.
    Blir ofta värre på hösten för att knappt märkas alls på våren och sommaren.

    Kan sitta bakom öronen också,och ibland kan man få torrfläckar som kliar vid sidorna om näsroten.

  • en grönsak
    isisisis skrev 2009-10-20 20:02:18 följande:
    Helt klart mjälleksem. Blir ofta värre på hösten för att knappt märkas alls på våren och sommaren. Kan sitta bakom öronen också,och ibland kan man få torrfläckar som kliar vid sidorna om näsroten.
    Okej,vad gör du för att få bukt med det?
  • Blå Flygare

    Det är samma som skorv, så gurkörtsolja eller borago-kräm för att få bort.

  • isisisis

    Till en början fick jag ett starkt schampo som skulle sitta i i 7 minuter,men det hjälpte inte.
    Jag har inte direkt mjäll i håret heller,men de påstår att det komer därifrån.
    Fick också cortimyk att smörja med.Det finns receptfritt.

    Men jag hade såna klibesvär på hakan och näsroten(ganska ovanligt)så jag fick en starkare kortisonsalva.

    Sen jag fick den behöver jag bara ta en gnutta nån gång i månaden kanske.

    Om du har kraftiga besvär så gå till en hudläkare,via vårdcentralen

  • isisisis

    Det är rätt jobbigt.Det kan tom bli sprickor bakom öronen när det är som värst.
    Men där hjälper Cortimyken bra

  • YokohamaNr2

    Min svägerska tipsade om att tvätta håret med mjällshampo och låta det rinna ner över ögonen när du sköljer, har inte provat själv men kan kanske hjälpa

  • damtoan

    Det är antagligen Demodex kvalster, en parasit som de flesta människor har levandes på huden och i hårsäckarna. www.psmicrographs.co.uk/follicle-mite-tails--demodex-folliculorum-/science-image/80016394

    Här är en video på ögonfransar med mjälleksem som du har där dom drar lite i fransarna så dom kommer ut:



    De är så gott som omöjliga att bli av med och de flesta har inga problem, men ibland uppstår problem som hos dig då man kan vara extra känslig. De kan även orsaka rosacea och hårlossning. Gå till en dermatolog.

  • Monchichier
    UlleGulle skrev 2013-10-22 12:05:24 följande:
    Prova med att smörja ögonbrynen med olivolja, det funkade för mig.
    Förhoppningsvis har TS redan fått hjälp, det är trots allt 4 år sedan denne hade detta problem..
  • damtoan
    Monchichier skrev 2013-10-23 22:15:55 följande:
    Förhoppningsvis har TS redan fått hjälp, det är trots allt 4 år sedan denne hade detta problem..


    Haha, det la jag inte ens märke till, haha! Men ja, det skulle vara kul med en uppdatering. Och precis vad ts gjorde för att få bukt med problemet, OM hon nu fick det.
  • Hans Segerpalm

    Jag har haft Blefarit i 10 år innan jag själv av en slump testade en alovera salva
    från en hälsokost affär.
    Mina besvär var mjäll i övre och undre ögonfransarna samt små varfyllda finnar
    i ögonfransarna. Jag var hos flera ögonläkare bla. på Sophiahemmet som rekommenderade olika ögonsalvor utan resultat. När jag köpte denna salva
    Jäsön 98 % alovera - så fanns en etikett på baksidan - undvik direkt kontakt
    med ögonen - jag testade och strök på salvan, det kändes kallt först och klådan
    försvann inga övriga problem med ögon eller syn.
    Så fort jag sedan kände att något började klia eller värka på ögonfransarna
    strök jag på denna salva på kvällen, på morgonen var jag problemfri eller
    mycket bättre. Jag fortsatte med detta hela tiden kanske ett par månader och
    blev helt bra, jag har nu inga problem alls nu.
    Jag tänkte att detta kanske var en slump ända tills jag tipsade en kusin med samma problem som jag har haft och hon fick samma resultat med salvan
    helt problemfri med ögonfransarna efter ett tag, Blefariten försvann.
    Det konstiga är att när jag tipsade ögonläkaren på Sophiahemmet om detta
    visade det sig att man var helt ointresserad. Antagligen måste man göra en
    vetenskaplig studie först i 10 år, under tiden fortsätter folk att lida och man skriver
    ut dessa verkningslösa salvor som tom. irriterade ögonen på mig.
    Lycka till alla.
    Mvh Hans S

  • Pedagogistan

    Jag vet att detta är en gammal tråd, men då jag googlat på detta problem och fått upp denna tråd så skulle jag vilja fråga om Aloe Veran som Hans här tipsar om, är det egentligen vanlig aloe Vera-gel? Skulle behöva lite tips då jag har nyligen fått mycket flagor i ögonfransar och ögonbryn, som kliar. Jag är rädd att skada ögonen med vad som helst och vågar tex inte ta svampkräm där (som Terbinafin exempelvis).

  • Pedagogistan

    Kan tillägga att jag provat att badda med kamomill-avkok som ska vara antiseptiskt men funderar på om det nästan blev mer irriterat då, eller så var det en tillfällighet... ????

Svar på tråden Mjäll på ögonfransar och ögonbryn?