• Segelvind

Allergi och heltäckningsmatta?

Ja det var svårt att sätta rubrik på denna tråd

Jag är så sugen på att lägga in heltäckningsmatta i vårt sovrum. Det är jättehögt i tak och ytterst o-mysigt just nu. Tror att en gosig heltäckningsmatta skulle göra susen och mysa till rummet lite. Men....jag är allergisk mot lite allt möjligt.
    När jag var i tonåren var det ju i princip förenat med döden att ha heltäckningsmatta om man var allergisk. Men är det det? Finns det några rön som säger detta? Har för mig att jag hörde för något år sedan att det inte spelade någon roll om man hade heltäckningsmatta eller ej i allergihänseende...

Nån som vet?

• Svar på tråden Allergi och heltäckningsmatta?
  • sannzibar

min man är allergisk o asmatiker o vi kan inte ha nån matta med lite mer "lurv" i han blir jätte dålig. men det beror säkert på hur allergisk man är. brukar du reagera på lite mer "lurv" mys mattor?

• Segelvind

Jag antar att det handlar om, om man är dammallergiker. Man kanske ska köpa en liten bit matta först och testa men det blir ju aldrig riktigt samma sak....

• Segelvind

Puffar och undrar om någon annan har något att säga i frågan....

• hannis

Vad jag har hört så har rönen de senaste åren varit att en ren heltäckningsmatta är bättre för allergiker än ett trägolv tex. Anledningen skall vara att damm inte yr omkring så mycket på en matta utan stannar i mattan tills man dammsuger eller rengör på annat sätt.

• ica

En heltäckningsmatta går inte att rengöra riktigt. Men varför inte en trasmatta eller annan lättvättad matta. Trasmattor samlar och binder dammet men går att maskintvätta. Heltäckningsmattor är ju väldigt riskabelt.

• Segelvind

Alltså trasmattor är lite stugvarning a lá farmor för mig. Det är just den där känslan av att rummet är mjukt varmt som jag är ute efter. Och en stor matta i ett sovrum blir ju lätt att den "hamnar under sängen och bara sticker ut en bit på varje sida".

Att den skulle hindra dammet från att yra runt lätt ju hoppfullt....

Ja, suck, man hör ju det man vill höra

• carola1977

Jag vet inte hur det är egentligen, men jag kan ju säga att när mina föräldrar hade kvar sin heltäckningsmatta på tv-rummet och jag låg på mage där så kliade det rätt ordentligt i näsan. Jag undviker heltäckningsmattor. Känns inte som att de går att få rent ordentligt även om de kanske hindrar dammet från att flyga runt. Jobbigt om man spiller något också eller får magsjuka och kräks som jag gjorde på den jag hade i mitt rum när jag var barn .

• Dundermamman

Jag har astma och är allergisk mot bla vissa djur, damm, kvalster, björk, gräs osv... och min läkare säger att det är mycket bättre för astmatiker att ha heltäckningsmattor än "släta" golv (laminat, plast, parkett, klinkers)!
    En heltäckningsmatta "suger" till sig dammpartiklar och gör själva rummet rent medans ett slätt golv låter dammet virvla runt!
    Dock har vi inga heltäckningsmattor hemma, men jag är väldigt sugen på en till sovrummet!

Däremot har vi heltäckningsmattor i båten och där känner jag aldrig av varken allergi eller astma! Dom heltäckningsmattorna rengör vi med en ångtvättare 1gg/året!

Vår 10:e skogiskull föds vecka 44
  • Segelvind

På något sätt känns det alltid tryggt när "en läkare har sagt"
    Måste börja undersöka....Kanske finns speciella allergimattor? Det finns ju allergivänliga hundar

• Dundermamman

Det bör väl inte vara för lång lugg på den, inte som en ryamatta som är svår att hålla ren från damm och kvalster!

Vår 10:e skogiskull föds vecka 44
  • ica
    Segelvind skrev 2009-10-27 19:47:56 följande:
    På något sätt känns det alltid tryggt när "en läkare har sagt" Måste börja undersöka....Kanske finns speciella allergimattor? Det finns ju allergivänliga hundar
    Det finns inga allergivänliga hundar. Det är nåt som vissa uppfödare använder som försäljningsargument. Alla hundraser har ett huvudhundallergen. Övriga allergen skiljer mellan raserna. Vilket gör att för många går vissa raser bättre eller sämre. Och astmatiker ska undvika alla pälsdjur.
Svar på tråden Allergi och heltäckningsmatta?