• Hemlighet

Laktulos, förstoppad 6 månaders

Någon som har gett sitt barn det?
    Min dotter är lite förstoppad till och från och läkaren rekommenderade laktulos, men jag vill helst inte ge henne det.
    Har gett henne katrinplommon puré men det hjälper inte.

Har ni några andra tips, som har fungerat för er?

• Svar på tråden Laktulos, förstoppad 6 månaders
  • SABL

Jag har en 3 månaders med problem med magen som får laktulos dagligen och det fungerar jättebra. Varför vill du inte ge laktulosen när hon har problem som inte gått lösa på annat sätt och läkaren rekommenderar det?

• Hemlighet
    SABL skrev 2009-10-20 22:58:55 följande:
    Jag har en 3 månaders med problem med magen som får laktulos dagligen och det fungerar jättebra. Varför vill du inte ge laktulosen när hon har problem som inte gått lösa på annat sätt och läkaren rekommenderar det?
    Jag vill helst inte stoppa i henne onaturliga saker
    Läkaren sa att jag kunde testa det om jag ville.

Men jag vet inte hur jag skall göra. Hon bajsar en liten liten hård klutt varje dag knappt, men jag tycker att det är på tok för lite med tanke på vad hon äter( burk mat till lunch sen ammas hon).

Hur mycket ger du? Ger du ersättning?
  • SABL

Ja han äter ersättning och han får 3,5 ml per dag på morgonen innan morgonflaskan.

Har du testat magmassage? Messmör? Olja? Om ni ger ersättning, har ni testat byta ut den?

• Mrs girl

min 3 månaders får också lactulos, 8 ml varje dag och har fått det i över en månad. tycker du ska testa. funkar det inte eller du fortfarande inte tycker om det så är det ju bara att sluta å testa nåt annat.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • guldrosen1

Jag var också lite emot laktulos i börrjan och försökte med katrinplommon och päron. Men har for så illa när han fick ta i för kung och fosterland och han var väldigt hård när det väl kom ut något. Han är 6 månader och får 5-7 ml varje dag och nu mår han väldigt bra i magen och bajsar varje dag.
    Det finns risk att de blir helt förstoppade om man inte gör något i tid, ge vatten till maten flera gånger om dagen för att lösa upp det också.
    Lycka till!

• Hemlighet

Nu har jag inhandlat en liten flaska laktulos.
    Hur mycket skall jag ge?
    Läkaren sa att det vet dom på apoteket, men det visste dom inte alls*suck*

• SABL
    Hemlighet skrev 2009-10-21 18:04:04 följande:
    Nu har jag inhandlat en liten flaska laktulos. Hur mycket skall jag ge? Läkaren sa att det vet dom på apoteket, men det visste dom inte alls*suck*
    Våran läkare rådde oss att börja med 5 ml och ge det i några dagar, om det är för mycket minska dosen, om det inte hjälpte skulle vi kontakta läkaren igen. Tror att det står i pappret på flaskan hur man ska dosera.
  • Hemlighet
    SABL skrev 2009-10-21 18:14:50 följande:
    Våran läkare rådde oss att börja med 5 ml och ge det i några dagar, om det är för mycket minska dosen, om det inte hjälpte skulle vi kontakta läkaren igen. Tror att det står i pappret på flaskan hur man ska dosera.
    Har inte kikat på flaskan än, men i fass så står det bara dos för vuxen.
    Och dos för barn så skulle man kontakta läkare.
  • Dolphin

Hej!
    Vi har också testat Lactulos på vår son som är 5 mån, på inrådan av BVC. Men de sa inte heller hur mycket så vi ringde till Sjukvårdsupplysningen (för det var på kvällen vi skulle ge honom det så fanns ingen annan att fråga) och de sa att det är lagom att ge 5 ml till ett spädbarn.

Hoppas det går bra. På vår kille funkade det första dagarna, han bajsade ett par gånger men har fortfarande ont i magen och har det jobbigt när han ska bajsa, trots att det inte är så värst hårt nu längre. Vet inte vad det kan vara nu =(

• Mrs girl

5 ml är en bra början, det var den mängden vi startade på också¨. blir hon lös så minskar du och händer det inget så ökar du. men tror inte du ska öka till mer än 10 ml och om du som vi tex ger 8 ml så dela upp dosen. 4 på morgonen och 4 på kvällen.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
Svar på tråden Laktulos, förstoppad 6 månaders