• Anonym (Fia)

Jag har en knöl i bröstet

Jag väntar på en remiss efter mitt senaste läkarbesök, man känner en liten ärta, eller kula 2-3 cm ovanför bröstvårtan.

Jag känner mig orolig... men det kan oxå vara en vätskefylld nått..sa läkaren, undrar om det är vanligt att det är ofarligt eller är det ofta det ÄR cancer om det finns en "kula" i bröstet

Liknande stl som en ärta..

• Svar på tråden Jag har en knöl i bröstet
  • Anonym

Glöm inte att de allra flesta knölar är ofarliga, ingen idé att oroa dig förrän du vet...

Tänker på dig! Kram

• Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2009-10-20 23:05:56 följande:
    Glöm inte att de allra flesta knölar är ofarliga, ingen idé att oroa dig förrän du vet...Tänker på dig! Kram
    Är det så? känns skönt att höra... tack.. kram
  • Anonym

Man kan få nåt som kallas hormoncystor, de är ofarliga. Det är också vanligt med fettknölar i brösten.
    Men det är bra att du kollar. Man ska alltid ha koll på sina bröst.

• Anonym (Fia)

puffar..

• Linda88

För ca 1,5 år sen upptäckte jag också en knöl i ena bröstet. Ungefär lika stor som en spelkula var den då. Jag var såklart superorolig, gick till läkaren som skickade vidare mig på mammografi osv.

Det visade sig i slutändan att det var en gammal mjölkstockning, och inte alls cancer som jag trott hela tiden.

Trots att det var flera månader sen jag slutade amma, och trots att jag aldrig haft någon "märkbar" mjölkstockning (alltså inte ont överhuvudtaget) så hade jag tydligen det, och det tog flera månader innan jag upptäckte det.

Våra bröst kan verkligen spela oss spratt ibland

Det är säkert ingen fara! Men det är bra att du kollar upp det, så slipper du vara orolig sen.

• Anonym (Sofia)

Jag har haft 2 ofarliga cystor i mitt ena bröst, på samma ställe båda gångerna. De brukar säga att om den känns "rörlig" är det bra, men det är ju svårt att känna!

Nu andra gången så gjorde jag mammografi och fick veta att den var ofarlig direkt efter. Så då punkterade de cystan (lokalbedövning och sen tar de ut vätskan, känns knappt) Det var så skönt, för första gången så fick jag vänta i över en månad innan de punkterade och jag fick besked! Antagligen hade de missat att säga att den var ofarlig vid mammografin!!! Så se till att fråga så du inte behöver oroa dig!
    Oroa dig inte - kram!

• Anonym

Jag har opererat bort knölar (ofarliga) och det var inte särskilt farligt, men det var en fruktansvärd väntan och oro innan biopsi resultatet kom... så jag förstår din oro även om det antagligen inte finns något att oroa sig över.

Försök att inte oroa dej i onödan - du kan inte göra något åt saken så att tänka negativa tankar hjälper inte. Till mej sa de att man ofta får knölar i bröstvävnaden men att de vanligtvis försvinner av sig självt, om de inte gör det får man operera ut dem bara. Kan också säga att det kanske inte alls är så att det är en knöl du behöver ta bort, men om du behöver det så var det gjort på några timmar och ärren syns knappt då de lagt snittet i kanten till bröstvårtan.

Lycka till - det kommer gå bra

Svar på tråden Jag har en knöl i bröstet