• Rochefort 10

Uppkörning och Eco-driving

Har en kommande uppkörning snart och är lite orolig för att kuggas pga Eco-driving.
    Finns det någon här som har gjort det, och vad var det då ni kuggade för?

Jag vet själv att jag ibland är lite sen med att släppa på kopplingen och att jag inte heller brukar hoppa över växlar när jag växlar upp.
    Tror ni att man skulle kunna kugga för en sådan sak?

• Svar på tråden Uppkörning och Eco-driving
  • liana86

Blev kuggat för det,han som jag körde upp med satte krys på manövreringen och då menade han att jag inte motorbromsade. Växlade från 4 direkt till1 och stannade i signalerade korsningar.Han sa att så fort det är rödd skulle jag växlat till 3 och rullat sakta till korsningen och sen växla till 1. Men jag hade lärt mig så och därför gjorde jag exakt samma på uppkörningen vid alla korsningar men gör du så en -2 gånger tror jag inte det spelar nån roll om allt annat funkar.

• Glimra2

Hmm vad olika det är, min skola har lärt mig att jag inte ska växla ner överhuvudtaget, ser man att det är rött ska man bara släppa på gasen i god tid och rulla in på den växeln man har.
    Ett tips till TS , om du står vid rödlyse och sen ska börja köra på en 70 väg, då är det ett bra tillfälle att hoppa ifrån 2 till 4, men det vet du säkert redan {#lang_emotions_wink}

• grönt ljus

Ni har väl inte fått lära er att lägga i 1:ans växel när bilen rullar??

• Rochefort 10

Tack snälla för era svar.

Har ni andra några andra sista minutentips får ni gärna dela med er. Uppkörningen är imorgon.

• Kya

det bästa tipset är väl att vara så avslappnad som möjligt. de bedömer efter ens körvana, och är man så nervig att svetten lackar och man knappt kan svara på tilltal så blir de nervösa och kuggar gärna. man ska inte vara nervös ute i trafiken.
    har du en körskolelektion just innan uppkörningen så du är uppvärmd så är det jättebra! jag gjorde av med all min nervositet under körlektionen, så när jag körde upp så var jag uppvärmd och lugn.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • liana86

grönt ljus skrev 2009-10-21 18:59:34 följande:

Ni har väl inte fått lära er att lägga i 1:ans växel när bilen rullar??
    nej, absolut inte. Det fel jag gjorde att jag hade 4 kvar och sen bromsade och tryckte ner kopplingen. Istället skulle jag släppa gasen lägga i 3n rulla fram och sen bromsa och trycka ner kopplingen.
Svar på tråden Uppkörning och Eco-driving