• Anonym (Golfänka)

Min man har flyttat till golfbanan

Min man har alltid spelat golf. Inget jag stört mig på nämnvärt då det varit ungefär 1-2 gånger i veckan. Men nu under hösten har det eskalerat lavinartat. upp till 4 gånger i veckan. Och då jobbar han ändå så den mesta lediga tiden han har spenderas där uppe.

Själv går jag hemma (väntar på a-kassa sen tre månader tillbaka) och vill gärna umgås när han är hemma, iaf någon gång i veckan. När han väl kommer hem från jobbet/golfbanan är han så trött att han oftast bara äter middag och somnar i soffan.

Är gravid i vecka 30 och rätt otymplig med problem med fogar och annat annars hade jag nästan föreslagt mig själv som caddie bara för att ses. Men nu klarar jag inte 4 timmars promenaden.

Känns så himla trist att han inte verkar ha något intresse alls för att umgås som ett par. Det enda vi gör ihop nu är att storhandla någon gång i veckan. Men oftast gör jag även det själv. Det vi planerat nu i 1,5 månad var att åka till Ullared i November, men nu har han ställt in detta till förmån för sin golf. Blev så himla besviken, dels för att det har varit det jag sett fram emot att få en dag tillsammans och fått köpt alla julklappar + saker till bebisen och bara myst. Vet att han tycker det är rätt roligt att gå på Ullared. I och med att han har pengarna (jag väntar ju på akassa) så behöver han följa med, annars hade jag ju kunnat åka med svägerskan eller så..

Har försökt prata med honom, men han blir sur och grinig som en 5åring. Börjar kännas som att golfen är hans andra kvinna, någon som lockar och pockar och är mer intressant än vad jag är. Är helt villrådig vad jag ska göra för att få ha honom hemma ialla fall någon dag i veckan.. eller att vi ialla fall gör något tillsammans under helgen, just nu känns det som det inte spelar någon roll vad. Bara en eftermiddags fika hemma, hyra en film, gå en promenad (vill han aldrig då han redan gått 4 timmar på golfbanan) åka hem till hans föräldrar en stund, laga mat ihop.. Inget dyrt, inget som behöver planeras långt i förväg. Bara att han avsätter tid för lite umgänge med sin fru.

Någon som har något tips?

• Svar på tråden Min man har flyttat till golfbanan
  • Anonym (Golfar...)

Förstår att din man tycker att det är roligt att spela golf - för det gör jag också! Speciellt roligt är det ju i perioder när man utvecklas och förbättrar sig... Så det kan bli en "drog" att få uppleva dessa stunder på banan och känslan i att slå bra slag etc.

MEN: just nu tycker jag att din man gör helt fel! Om du är hemma på dagarna och väntar barn så tycker jag att han borde prioritera om... Givetvis kan han spela ett par gånger i veckan men inte mer. Män tenderar ju dessutom (nu generaliserar jag grovt!) att vilja "fly" in i någon, att få vara ifred... Antingen sitta vid datorn, hänga på travet etc.

Jag tycker du ska göra upp med honom om att ni måste se långsiktigt på hans golfande. Han kan fortsätta spela tills han blir 70-80 år - så golfen försvinner inte i hans liv bara för att inte "får" spela var och varannan dag. Detta borde han förstå själv!

Vad säger han när du tar upp detta?

• Anonym (Golfänka)

Han säger inte så mycket mer än att han är vuxen och kan fatta egna beslut. Sen känns det som han golfar ännu mer på rent "trots" sen hans mamma sa till honom att dra ner(helt på eget bevåg har inte ens diskuterat vad jag tycker om hans golfande med henne). Känns som han uppfattar det som en konspiration där alla är emot honom. Har försökt att boka upp honom veckor i förväg så han måste tacka nej till om någon vill spela. (Alla ringer ju honom för en runda då han nästan alltid säger ja)
    Ex. "Kan vi inte åka till IKEA nästa helg?" Eller "Ska vi bjuda hem dom på lunch på söndag?". Man vill ju inte vara den som säger nej och gnäller hela tiden utan försöker ibland påvisa att det finns en värld utanför de 18 hålen. Har även försökt förklara hur jag känner när han aldrig är hemma.. Att det är ensamt, man vill ju planera lite och diskutera kring det kommande barnet och om oss.

Som sagt en till två gånger i veckan har jag inget emot, 8 timmar i veckan kan jag fylla med saker för egen del. Framför allt på vår-sommar-hösten. Nu börjar det bli vinter och ja, nu hoppas jag bara på snöslask så det blir svårt att golfa. Börjar ge upp hoppet om att något jag säger kan påverka=(

• Anonym (Pålle)

Svårt det där med intressen, vissa saker blir mer som en livstil. (Antar att golf kan räknas dit, min man med svärfamilj är golfare av stora mått och dessutom bor vi precis bredvid golfbanan. Själv spenderar jag 1-5 h VARJE dag på hästen, året runt)

Förstår att ensamheten känns ännu mer påtagligt är du går hemma om dagarna. Det som låter en flykt från något annat eftersom han till och med ställer in redan planerade aktiviteter. Vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Jag hade blivit helt vansinnig om min man krävde att jag skulle spendera mindre tid i stallet, han visste liksom hur landet låg när vi träffades. Däremot så får man faktiskt planera runt sina intressen ibland för att vårda sitt förhålland och inte bara köra sitt eget rejs.

(Psst! Du kan inte följa med honom ut i golfbil då? Du kanske blir lika inbiten golfare själv tillslut och problemet löser sig självt så att säga )

• Anonym (Golfänka)

Hahaha, njaee, sitta i en golfbil utomhus i 4 timmar när det blåser kallt och är ett par plusgrader ute är inte riktigt min grej är jag rädd. Men jag visste också läget när jag gifte mig. Min man är golfare. Men under de åren innan har han hållt sig på samma intensitet, alltså 1-2 gånger i veckan och kanske någon tävling mellan mars/april- mitten av oktober. Sen är han "Min" :D Skulle aldrig drömma om att be honom sluta helt, men att hålla sig till det som varit och funkat hittills, åtminstonne diskutera detta ökande golfande och kompromissa lite. Nu brukar jag få veta samma morgon att det är golf på programmet, om han inte redan åkt på morgonen till någon golfbana 7 mil inåt landet för att spela med någon och dessutom tagit bilen!! Vilket dessutom gör att jag blir strandad hemma då vi bor på landet (också där ganska nära en av alla dessa jävla golfbanor!! ) Det är nu sen augusti som det eskalerat lavinartat. Det konstiga är att han har höjt sig på sistone, kommer hem sur och tvär och ska fortfarande lägga all tid på golfbanan.

Börjar också fundera på om det är någon flykt inför det som komma skall. Hela pappabiten och ansvar och grejer. Att detta är "sista chansen" att göra som man vill och måste fånga varje sekund av det. Hade nog kunnat förstå det om han faktiskt pratat med mig om saken. Men som sagt får aldrig något sådant svar. Sen med alla gravidhormoner är man inte den mest harmoniska människan i världen med stort tålamod så kanske inte alltid frågar helt pedagogiskt och sansat heller.. :/

Anonym (Pålle) skrev 2009-10-21 11:10:08 följande:

Svårt det där med intressen, vissa saker blir mer som en livstil. (Antar att golf kan räknas dit, min man med svärfamilj är golfare av stora mått och dessutom bor vi precis bredvid golfbanan. Själv spenderar jag 1-5 h VARJE dag på hästen, året runt)Förstår att ensamheten känns ännu mer påtagligt är du går hemma om dagarna. Det som låter en flykt från något annat eftersom han till och med ställer in redan planerade aktiviteter. Vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Jag hade blivit helt vansinnig om min man krävde att jag skulle spendera mindre tid i stallet, han visste liksom hur landet låg när vi träffades. Däremot så får man faktiskt planera runt sina intressen ibland för att vårda sitt förhålland och inte bara köra sitt eget rejs.(Psst! Du kan inte följa med honom ut i golfbil då? Du kanske blir lika inbiten golfare själv tillslut och problemet löser sig självt så att säga )
  • Memnok77

Golf är något som kan ta en jävla massa tid. När man förbättrar sig och känner att det flyter vill man vara på golfbanan hela tiden, men 4 rundor per vecka känns definitivt som något mer än bara ett intresse. Är han riktigt duktig på det och har planer på att tävla mer seriöst?

Själv lade jag ner golfen helt och hållet när det kom till den nivån eftersom jag insåg att för att bli bättre måste jag träna riktigt hårt och det var det inte värt.

Men det känns lite som att det här är en grej som han gör nu när du är gravid eftersom han vet att det inte kommer att vara möjligt när ni har fått barn ihop, jag har fått lite sådana känslor också nu när tjejen är gravid. Lite "Bäst att passa på nu, för man vet aldrig när jag kan göra det här igen".

Du får väl helt enkelt glädja dig åt att snart är det vintergreener och betydligt tråkigare att gå där ute och harva.

• Anonym (Golfänka)

Jag hoppas verkligen att det är så. Och nej, han blir inte bättre. Snarare så att han höjer sig och kommer hem och är sur och grinig och vill inte göra något annat än ligga på soffan av bara den anledningen. Hade nog inte sagt ett dyft om han tävlat och faktiskt kunde försörja sig på det Men när det bara stjäl uppmärksamhet och ork från att hitta på något med mig. Känns det lite trist. Är första barnet och jag känner ju att detta är vår sista tid på väldigt länge då det bara är jag och han. Jag vill ju fortfarande ha lite uppmärksamhet Även om man är stor och tjock och kanske inte så jätteläcker längre så vill man fortfarande ha en relation där man gör saker ihop. Jag kan ju inte heller "passa på" att göra saker längre.. Är säkert lite bitter för egen del också vilket säkert spelar in i min reaktion. Att hans liv fortsätter som vanligt medan mitt är helt begränsat, lite som en akvariefisk.

Äsch jag vet inte längre. Bara svamlar, vill dock fortfarande att vi ska göra saker ihop. Som sagt behöver inte kosta något mer än att jag känner att han lägger lite tid på mig med. Inte bara sina Golfgrejor (Callaway är nu mer en svordom i mina ögon)

• Memnok77

Anonym (Golfänka) skrev 2009-10-21 11:42:46 följande:

Jag hoppas verkligen att det är så. Och nej, han blir inte bättre. Snarare så att han höjer sig och kommer hem och är sur och grinig och vill inte göra något annat än ligga på soffan av bara den anledningen. Hade nog inte sagt ett dyft om han tävlat och faktiskt kunde försörja sig på det Men när det bara stjäl uppmärksamhet och ork från att hitta på något med mig. Känns det lite trist. Är första barnet och jag känner ju att detta är vår sista tid på väldigt länge då det bara är jag och han. Jag vill ju fortfarande ha lite uppmärksamhet Även om man är stor och tjock och kanske inte så jätteläcker längre så vill man fortfarande ha en relation där man gör saker ihop. Jag kan ju inte heller "passa på" att göra saker längre.. Är säkert lite bitter för egen del också vilket säkert spelar in i min reaktion. Att hans liv fortsätter som vanligt medan mitt är helt begränsat, lite som en akvariefisk. Äsch jag vet inte längre. Bara svamlar, vill dock fortfarande att vi ska göra saker ihop. Som sagt behöver inte kosta något mer än att jag känner att han lägger lite tid på mig med. Inte bara sina Golfgrejor (Callaway är nu mer en svordom i mina ögon)
    Eftersom han inte är inne i någon intensiv jävlar-vad-bra-det-går-period lutar jag åt att det är som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Jag har som sagt var haft lite liknande tankar, stack iväg en vecka och jagade älg rätt nyligen och har en eller ett par jaktdagar till inplanerade eftersom jag kände att det inte kommer att finnas tid till sådant sedan. Det kan ju verka lite orättvist att ditt liv är begränsat och hans inte är det, synd om dig att du inte också kan passa på, men så funkar det tyvärr.

Vill du ha mera tid med honom tycker jag att du skall ta ett snack med honom, säg att du förstår att han vill lägga tid på golfen nu eftersom han kanske inte kommer att få så mycket tid senare men att du skulle vilja att ni bokar in åtminstonde en bio eller en middag per vecka så att ni också får umgås.

Funkar inte det så har jag hört att callawayklubbor lätt kan säljas på blocket....
  • Anonym (Golfänka)

hahah får nog bli ett till snack, förhoppningsvis med lite utdelning för min del. Man borde tycka att det ligger i hans intresse också, för får jag utdelning brukar ju han också få det !

Risken är väl annars att det hamnar en rubrik på kvällstidningarnas löpsedlar: "Galen gravid kvinna slog sin man i huvudet med en golfklubba- han kunde inte sluta golfa"..

Samt en annons på blocket, "golfset säljes, driver något skev efter olycka och följer med på köpet"

• Anonym (Golfänka)

Tog ett snack till. fick bara svaret att "jag spelar året runt, så farligt kan det inte vara".. Sen gick han

• Memnok77

Anonym (Golfänka) skrev 2009-10-21 15:08:59 följande:

Tog ett snack till. fick bara svaret att "jag spelar året runt, så farligt kan det inte vara".. Sen gick han
    Vad har han för hcp?
  • Anonym (Golfänka)

han har varit nere på 9 nånting, nu är han uppe på höga 10 tror jag

• FannyN

Men du kanske får hitta på lite roligare alternativ! Ullared och Ikea? Inte ens under pistolhot skulle jag få med mannen dit. Om jag mot förmodan ville åka dit så gjorde jag det utan att han ska ha dåligt samvete. Och antingen så ger han dig väl pengar eller så får du vara hemma,jag skulle ta enormt illa upp om någon ville ha mig med som nån kassako. Min man spelar också golf mycket har 3 komma nåt i handikapp och jag är så oändligt tacksam för det, dels för att jag börjat och dels för att jag då kan ha min häst utan dåligt samvete. Jag skulle bli skitsur om nån förelog att jag skulle strunta i stallet och åka till Ullared, det är banne mig oförskämt. Däremot gör vi massor med annat sådant som vi själva väljer tillsammans. Efter bådas intresse.

• Anonym (Golfänka)
    FannyN skrev 2009-10-21 16:43:23 följande:
    Men du kanske får hitta på lite roligare alternativ! Ullared och Ikea? Inte ens under pistolhot skulle jag få med mannen dit. Om jag mot förmodan ville åka dit så gjorde jag det utan att han ska ha dåligt samvete. Och antingen så ger han dig väl pengar eller så får du vara hemma,jag skulle ta enormt illa upp om någon ville ha mig med som nån kassako. Min man spelar också golf mycket har 3 komma nåt i handikapp och jag är så oändligt tacksam för det, dels för att jag börjat och dels för att jag då kan ha min häst utan dåligt samvete. Jag skulle bli skitsur om nån förelog att jag skulle strunta i stallet och åka till Ullared, det är banne mig oförskämt. Däremot gör vi massor med annat sådant som vi själva väljer tillsammans. Efter bådas intresse.
  • Anonym (Golfänka)
  • Anonym (Golfänka)
  • Anonym (Golfänka)

Oj nu hände något konstigt här med datorn.. var inte meningen att det bara skulle komma citat tre gånger.

Men FannyN, Läs allt innan du kallar mig Oförskämd!! För det var riktigt lågt..
    Min man tycker vanligtvis att det är väldigt roligt på Ullared, och från början var det hans förslag att åka dit, när vi är där går han gärna längre än vad jag gör. Lika så IKEA ..Är ju faktiskt därför jag valt dessa ställen för han tycker det är roligt att shoppa. När det gäller IKEA är jag mer sugen på korven utanför, men vanligtvis gillar han att åka dit å kolla på grejer till hemmet.Ville jag irritera honom hade jag bett honom följa med till textilaffärer eller museeum.. Jag skulle aldrig föreslå något han inte tycker om bara för att umgås eller jag vill det. Du har uppenbarligen inte läst allt i den här tråden då jag även skrivit att jag varit väldigt nöjd med en fika hemma.. bara att få lite tid med min man att umgås och prata. Har dessutom inget emot att han spelar golf, det är denna eskalering, som uppenbarligen inte leder någonstans då han höjt sig. Vilket jag helt ärligt inte tycker är för mycket begärt??

Skulle aldrig någonsin komma på tanken att förbjuda min man att göra något. Vill bara ha en diskussion om varför denna ökning i golfspelande, alltså från två gånger i veckan till 4a.. Det är ca 9 timmar mer i veckan + restid. Så säg 11 timmar mer borta i veckan. Om han hade sagt att han känner ett starkt behov att att golfa för att passa på nu innan barnet kommer hade jag kanske förstått. Om han hade sagt något vilket han inte gör vilket är fruktansvärt frustrerande. Föreslog t om idag att jag kunde kört honom till golfbanan så hade vi kunnat äta lunch där ihop.. så kan jag ha bilen och göra saker själv utan honom under tiden. + att vi får tid att umgås en stund. Men förslaget bet inte. Därför är jag villrådig hur jag ska göra?

• FannyN

Jag ber om ursäkt, jag uppfattade allt på ett annat sätt första gången. Nu har jag läst igen och tycker inte att din man är särskilt snäll. Det där med lunchen skulle han ha nappat på. Jag tror du ska ta till det grova artelleriet och berätta att du inte finner dig i detta!

Lycka till!!

• FannyN

Jag har nu läst upp allt för min man som spelat i 35 år och verkligen har det som stor hobby. Han fattar ingenting! Jag vet ju inte var ni bor men i Örebro är det inte en kotte efter 17 tiden. Det är på en av Sveriges bästa banor så gick det att spela skulle ju det vara folk. På helgerna däremot är det toppen eftersom banorna är finast men det är ju samma där folk droppar av på sen eftermiddan.

Jag uppfattar det som om de med småbarn som min spelar med så är det liksom en självklarhet att bara spela en dag. Om vi skulle bli föräldrar så har mannen bestämt att han ska bygga en kombinerad vagn till barnet och klubborna så att det går att ha med barnet eftersom jag då gör något på den dagen också.En kompis hade en sån och det fungerade ibland... men jag är inte orolig för jag vill inte vara ihop jämt och det finns ingen risk att det skulle bli för mycket för då säger jag till. Han var med i en stor pokertävling i flera dagar när vi precis blev ihop och dpå sa jag att jag skaffar inte en partner för att bli bortvald, då drog han ner pokern till en gång var sjätte vecka på en helt annan nivå.

Vi har mer dialog än ni tror jag, vi tar liksom ansvar för att den andre ska bli nöjd, det är svårt att förklara men om det är fint väder och vi bestämt att göra något så säger oftast nån att stick iväg du så fixar jag det här. Vi frågar alltid innan, typ vilken dag tycker det blir bäst om Madde och jag ska rida. Det känns ju som att det inte är golf det rör sig om när han inte ens vill prata om det. Och du kanske är för snäll och finns där utan att han gör en motprestation. Skulle min man säga att han skulle spela i mörkret så skulle jag kolla upp det. Om han gillar Ullared så är det förjävligt att inte kunna ta bort en dag på en hel månad för er skull!! Jag drog en för hastig slutsats förut, men naturligtvis finns det massor av människor som älskar Ullared. Annars fanns det ju inte..än en gång förlåt.

Kräv en konstruktiv diskussion och bestäm vilka regler ni har gentemot varandra!!

• Anonym (Golfänka)

FannyN, Det är lungt, är lätt att man missar saker när man skummar igenom trådar. Kan göra likadant själv. Men kände att det blev en missvisande bild om vem jag var och vad jag ville.

Har fått rensat luften ikväll så nu känns det bättre. Blir inga krigsrubriker i tidningarna ialla fall och Ullared blir av.
    Han erkände att det var lite av en "flykt" upp till golfbanan. Att det är jobbigt att se mig så dålig. Han känner väldigt stor skuld och att " det är hans fel". Vilket inte är alls så jag ser det. Men kändes skönt att han var ärlig.

Får förklara det här med att han kan vara ute så ofta är att han har ett jobb som gör att han jobbar så att han har två förmiddagar i veckan ledigt, + helgen å därför blir det 4 ggr i veckan. Men nu kom vi överens om att han bara skulle golfa förmiddagarna på vardagar så vi kan planera helgerna ihop lite mer, förutom ett par tävlingar han ska spela. Är så himla lättad nu. Nu kan man börja planera barnrum och fixa med det när man inte står där själv stor å tjock å ska försöka måla väggar och montera möbler. Är mer lämpad att stå och peka i detta läget =)

Svar på tråden Min man har flyttat till golfbanan