• hobnob

Såg ni Outsiders om allergier??

Så här står det på Kanal 5:s sida:

"Anita, 33, har levt isolerad på olika ödsliga platser de senaste sju åren. Hon lever utan el, vatten och telefon på flykt undan mobiltelefoner, kraftledningar och elektriska maskiner eftersom hon är elöverkänslig. Skulle hon komma i kontakt med strålningen från en mobiltelefon får hon till en början lättare varningssymptom såsom domningar i benen och yrsel som sedan övergår i allvarliga kramper, panik och ofta slutar med en kollaps. Se hur hon reagerar när hon går utanför säkerhetsradien kring sitt ensliga torp. "

Såg ni människan? När hon sprang omkring och började rapa för hon kom i närheten av el??
    Jag tror säkert att det finns de som är överkänsliga mot el, men den här kvinnan var ju ett stort skämt!

Varför frågade ingen i tv-teamet hur hon kunde klara av att de var där och filmade.
    Där fanns kameror och mikrofoner. Jag antar att de behöver ström/el för att fungera!

Hon hade ju även en sändare i bakfickan, till sin egen mikrofon. Den är, så vitt jag vet, batteridriven.

De andra i programmet hade ju riktiga, allvarliga allergier, men Anitas problem tror jag sitter i huvudet.

• Svar på tråden Såg ni Outsiders om allergier??
  • gbg77

Där sa du nåt jag inte tänkt på! Jag såg nämligen programmet och visst tvivlade jag lite när jag såg henne men man vet ju aldrig. Men när du säger det där med kamerorna så börjar jag undra, klart de måste ha ström.. eller kan de gå på batteri?
    aa, tyckte det var en märklig allergi, börja rapa o skaka så som första symtom..

men det kanske finns nån här som lider av samma o kan förklara lite bättre. vore intresserad av att höra lite mer isåfall.

Ha det gott!

• gbg77

glömde..

att endast koltabletter skulle hjälpa för ett sådant anfall verkar ju mystiskt..

• Lizza

jag tycker oxå det är knepigt det dära men men,man vet ju aldrig

• 201201232

Klippt från femmans hemsida:

"Inspelningen med Anita

Under inspelningen av elallergiska Anita använde vi oss av en utrustning som enligt uppgift skulle ge ifrån sig så lite strålning som möjligt. Inspelningarna skedde under korta perioder med en hel del avbrott. Anita kände då och då av vissa symptom men om det berodde på utrustningen eller ej kan inte vi avgöra.
    Vårt syfte var att skildra hur hon lever med sin sjukdom, inte att reda ut diagnosen elallergi. Vid de tillfällen som Anita utsattes för strålning, bl a via vårt mobiltelefontest, var det initierat av Anita själv."

Jag såg tyvärr inte programmet och misstänker själv att många elallergiker egentligen har något annat problem, men det går att skärma av och ta ut magnetfält på olika sätt. Dessutom avtar det ju med kvadraten på avståndet. Vissa allergiker hävdar ju att det är frekvensberoende och att vissa frekvenser går bra och andra inte. Likström ska tydligen vara bättre än växelström t.ex. Men varför man inte skulle tåla en viss frekvens begriper jag inte...

• Tesse80

Jag tyckte oxå mycket var konstigt med den där inspelningen, men alla är ju allergiska på olika vis.
    Jag känner en som är elöverkänslig som det så fint heter.
    Och det är hemskt att se honom när nån glömt stänga av mobilen eller liknande.

Det är hemskt för dem som har det, precis som med andra sjukdomar/allergier...

Nu efter många många år har de byggt upp ett nytt liv där han kan leva ett vettigt liv.

• idiotblondinen

Jag tror absolut på det.

• idiotblondinen

O jag är hjärtligt glad över att jag slipper det... Skulle vara outhärdligt.

• gbg77

Vad jag tycker är märkligt med är att denna allergi i stort sett bara finns dokumenterad som allergi i Sverige. Undrar vad det kallas i andra länder?

• hobnob

gbg77: Batterier alstrar oxå el.

• hobnob

Deeniz: Tack för länken!
    Där fick man ju en del förklaringar till hennes, minst sagt, konstiga beteende.

• hobnob

Verkar som de som gjort programmet var skeptiska till henne oxå.

"Det enda som hjälper är koltabletter, ENLIGT Anita".

Vid flera tillfällen betonade de att det var "enligt Anita", alltså det fanns inga som helst bevis eller vetenskapliga fakta att stödja uttalandena på.

Som de skrev i den andra tråden; hon är säkert elöverkänslig oxå, men det är nog hennes minsta problem.

Svar på tråden Såg ni Outsiders om allergier??