• Vera 74

Först barn på "naturlig" väg och sedan med IVF - någon mer?

Vi har ett barn som föddes för 3 år sedan, hon kom till på naturlig väg, dock efter 4 års kämpande...

Nu har vi kämpat igen (och lyckades åter igen på egen hand men fick missfall i juni -09) och har nu bestämt oss för att göra en IVF.

Någon mer som varit i denna situationen? Är nyfiken på om IVF fungerade och hur många försök ni gjorde?

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Svar på tråden Först barn på "naturlig" väg och sedan med IVF - någon mer?
  • Pulp

Vi har en pojke som kom till på nästan naturlig väg, Jag åt Pergotime vid tillfället. Det tog oss nästan tre år att få honom.

Nu har vi försökt i drygt två år och beslutade oss för IVF. På fredag börjar jag min första behandling så jag kan ännu inte säga något om resultatet, bara att det känns skönt att det närmar sig nu!

• Skruttefia

Vår första dotter kom till på "naturlig" väg och ganska lätt, men jag var nästan 39 när hon föddes.

Syskonförsöken var mycket tuffare och det gick inte på "naturlig"väg. Försökte också med Pergotime, men lyckades inte med det heller. Det lyckades dock med IVF och det räckte med ett "färskförsök". Blev dock inte gravid på första återföringen (ET) men väl med eskimåer som fanns i frysen (FET).

Kram o lycka till

Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Gazelle

Efter två års försök blev jag gravid på "naturlig" väg med äldsta dottern. Hon föddes i mars 2004 när jag var 33. Blev gravid igen hösten 2006 men fick missfall i vecka 6. Pga stigande ålder och efter ännu en fertilitetsutredning som visade att vi var oförklarligt ("sekundärt") barnlösa beslutade vi att försöka med ivf våren 2008. Efter ett misslyckat färskförsök och dito frysförsök lyckades det vid andra försöket (ET) och vår andra dotter föddes i maj i år.

Lycka till!

• boy

Har samma historia:
    Fick en son för 5 år sen utan några som helst problem. Tog sig på första försöket faktiskt {#lang_emotions_laughing} men något syskon lyckas vi inte få fram. Vi har aktivt försökt i över 2 år och har gjort alla tester där alla säjer samma sak: vi är fullt friska. Ingen vet varför det inte går.
    Så om ca 14 dagar börjar jag ta sprutor som förberedelse för IVF. Fick recepten idag
    Känns som om att nu äntligen händer det nåt. Får bara hoppas att det "fastnar" oxå direkt....

• Buddha74

Jag med... Sonen är 2år 4mnd.

Han blev till på naturlig väg efter 1 månads försök. Så man var ju ganska naiv när man skulle sätta igång igen. Men ingenting händer...

Nu i januari blir det 2år av aktiva försök. Inte ett plus så långt ögat kan se. Utredning visar inget fel på någon av oss. I början av Oktober fick jag panik och ringde IVF kliniken och tjatade på dom att jag skulle få starta spraya samma månad(2veckor efter samtalet). Fyllde precis 35, så det var väl ålderskrisen som gav denna panik.

Prel. ÄP vecka 48.

• Pulp

Buddah74: Jag har också preliminär äggplockning vecka 48! Börjar spraya på fredag! Kanske lite OT.

• Buddha74
    Pulp skrev 2009-10-21 22:24:39 följande:
    Buddah74: Jag har också preliminär äggplockning vecka 48! Börjar spraya på fredag! Kanske lite OT.
    Coolt, då kommer vi ligga ungefär lika genom hela processen. Jag har ju nu sprayat i 6st dagar och jag har inte märkt någonting. Allt känns som vanligt, känns som en vanlig neseril-spray eller nått.
     {#lang_emotions_smile}

Men det blir nog inte lika kul med sprutorna. I alla fall inte enligt det man läser på andra trådar.  Magen sväller upp till en balong osv... ha ha Vi får se.
  • pusslan

Har tre barn på naturlig väg. Nu försöker jag få till ett syskon med min nya man men det vill sig inte. Är inne på IVF nummer tre och hoppas att det ska bli tredje gången gillt....

• Vera 74

Vad kul, då är vi tydligen några här som kommer att börja behandling nästan samtidigt. Själv så väntar jag bara in mensen (som jag hoppas få i helgen) sen börjar jag med sprutor!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Buddha74
    Vera 74 skrev 2009-10-21 23:08:34 följande:
    Vad kul, då är vi tydligen några här som kommer att börja behandling nästan samtidigt. Själv så väntar jag bara in mensen (som jag hoppas få i helgen) sen börjar jag med sprutor!

Ja, man hoppas det blir en riktigt GOD jul i år.
  • Pulp

Jag sitter ju här och hoppas och hoppas på att det ska lyckas med IVF.

Så jag vill gärna inbilla mig att eftersom vi en gång lyckats att skaffa barn i princip på naturlig väg, så kanske det finns lite större sannolikhet att det ska lyckas med IVF...

Någon som vet ifall det finns något sådant samband?

• Buddha74
    Pulp skrev 2009-11-02 12:12:51 följande:
    Jag sitter ju här och hoppas och hoppas på att det ska lyckas med IVF. Så jag vill gärna inbilla mig att eftersom vi en gång lyckats att skaffa barn i princip på naturlig väg, så kanske det finns lite större sannolikhet att det ska lyckas med IVF... Någon som vet ifall det finns något sådant samband?
    Vet inte om det finns nått samband, men jag känner också som du...

Tycker ju att det borde sitta på första försöket när det uppenbarligen inte är nått fel på oss(har ju lyckats själva tidigare). Så jag tror jag blir sjukt besviken om det inte fungerar med IVF'en. Usch, det är så jobbigt.
  • Gräshoppan

Hej! Vi har varit med om samma sak. Första barnet kom av sig självt. Ganska snabbt också. Nr2 har låtit vänta på sig... Ett missfall när sonen var 1,5 år. Sedan har vi försökt och försökt. Efter 2 ET och 1 FET så fastnade det 3:e ET. Är nu i vecka 12+4 Jag tr0r inte att man har så mycket större chanser att lyckas, det beror ju på vad det är för fel på dem som gör IVF. Men man blir ju rankad efter ålder, tidigare barn, vikt etc... Jag tror att läkarna trodde att det skulle gå snabbt för oss men det tog ju några försök... Lycka till och ge inte upp!

• Scoobydo

Vi höll förvisso på med ivf när jag blev spontant gravid med våran tjej efter 4 års försök. Men trots egna tappra försök lyckades det inte med att få syskon. Vi gjorde ivf/isci och det lyckades på första försöket och jag är gravid i v 10+6 idag. Vårat problem är manlig faktor och att vi ens blev gravida själva är ett mirakel. lycka till!

Svar på tråden Först barn på "naturlig" väg och sedan med IVF - någon mer?