• Margarit

Himlar med ögonen

Min son på 1 år och 3 månader har börjat himla med ögonen så konstigt. Han liksom tittar snett uppåt flera gånger om dan.

Det verkar inte som om det är nåtslags anfall, utan mer som om han gör det för skojs skull, men jag kan ju inte vara säker.

Oftast gör han det om han känner sig blyg.

Jag har frågat en barnläkare om saken och han sa att det lät som något som barnet lärt sig göra, och inget allvarligare. Att jag ska försöka ignorera, för ju mer jag lägger märke till det, desto mer gör han det. Läkeren såg alltså inte sonen hmla, utan jag berättade hur det såg ut.

Jag har ändå lite svårt att släppa detta och går liksom och tittar efter hela tiden.

Nån mer vars barn himlar med ögonen?

• Svar på tråden Himlar med ögonen
  • Babybalo

Min son himlar inte med ögonen men gör andra knepiga saker... Han ruskar tex snabbt på huvudet flera gånger om dagen. De testar sin kropp väldigt mycket i den här åldern, är svaret som jag fått... Om läkaren inte tycker att det låter alarmerande så kan du nog lita på det. Ett tips är att försöka filma sonen när han himlar, tex med mobilen. Då är det lätt att visa för läkaren, och säkert lättare att bedöma.

• Margarit

Tack för tipset. Jag ska försöka vara framme med mobilen när han börjar himla. Fast det hela är ju förbi på några sekunder, så jag vet inte om jag hinner.

Jag har lugnat ner mig lite nu i alla fall. Det verkar rätt uppenbart att han gör det med flit. Han tom. skrattar efteråt.

Idag när jag pratade om att han hilar, och nämnde ordet ögon - vilket han känner igen - sprang han genast fram till oss och började himla. Låter ju inte som något allvarligt faktiskt, så läkaren har säkert rätt.... :)

• Babybalo

Ja, det låter ju absolut som han gör det med flit! Min son gör också så när han skakar på huvudet, skrattar efteråt...
    Ingen anledning alls till oro!

Svar på tråden Himlar med ögonen