• straw2008

Vad är rimligt bröllop/giftemål

Jag skriver rent generellt.

En man o hans fru har tre barn (de är svenskar men har båda utländsk bakgrund, alla barn födda i sverige)

1, En son som gift sig med en annan svenska

2, En son som ska gifta med sig en kvinna med 100% syrianska föräldrar o seder o bruk o krav som kommer med

3, En dotter som ska gifta sig med en svensk man

Det är outtalat men enligt syrianska seder o bruk ska brudgummens far betala bröllop o allt omkring för honom som gifter sig med syrianskan

Det är outtalat men även dotterns svenska mans föräldrar tycker att fadern ska stå för bröllopet då det är svensk sed

Den tredje sonen som gifter sig med en svenska har precis betalat sitt bröllop ur egen ficka och lånat på bank för att ha råd

Är det rimligt att föräldrarna betalar för båda sina andra barn då deras respektives föräldrar kräver det? O sen låta sitt tredje barn "klara" sig själv då denne aldrig någonsinn frågar efter något ?

Redan här vill jag tacka för att ni orkat läsa o jag hoppas att NÅGON förstår vad jag menar o svarar, jättegärna någon med erfarenhet men alla är väökomna.

• Svar på tråden Vad är rimligt bröllop/giftemål
  • Hannah76

Nej är mitt spontana svar..
    Sen är jag iof sån att jag inte skulle kräva av någon att de skulle betala mitt bröllop..

Har själv gift mig med en syran = )

• AnneSophie
    straw2008 skrev 2009-10-21 12:42:27 följande:
    Är det rimligt att föräldrarna betalar för båda sina andra barn då deras respektives föräldrar kräver det? O sen låta sitt tredje barn "klara" sig själv då denne aldrig någonsinn frågar efter något ?
    Alltså, det är för mig obegripligt att man kräver att ens föräldrar ska betala för bröllop. Oavsett vilken kultur man stammar från.

Men visst, OM det nu är så att föräldrarna vill betala (känner att det är deras skyldighet) så får dom väl göra det för son 1 och 2 då.

Son 3 hade väl möjlighet att uttycka liknande önskemål/krav på sina föräldrar? Men gjorde det inte (får man anta). 
    Son 3 är ju den som gjort det enda rätta och hedersvärda när han betalade för sitt bröllop på egen hand. Det kan han vara stolt över.
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • straw2008

Tack för båda svaren!

Jag vill inte säga vilket av de tre barnen eller om jag är någon av bruden men visst jag är någon av dessa alla personer o tror väl att det här komemr vara grogrund till (tyvärr) väldigt mkt avundsjuka o tokiga känslor syskon emellan, föräldrarna i fråga är väl inte de mest rättvisa utan betalar nog så länge någon frågar efter pengar.

Missförstå mig rätt när jag pratar om avundsjuka, jag unnar ALLA att få gifta sig vem som än betalar.

• Carrrie

Tycker inte det verkar rimligt att föräldrarna ska betala för någons bröllop. Har föräldrarna dock råd så tycker jag att de ska ge lika mycket pengar till alla sina barn. Då får barnen själva bestämma hur de vill ha sitt bröllop. Kanske räcker för ett helt bröllop men ett enkelt sådant eller så får de lägga till själva. Sonen som har banklån från sitt bröllop kan använda pengarna för att betala av en del av det.

• AnneSophie
    straw2008 skrev 2009-10-21 12:53:57 följande:
    Tack för båda svaren! Jag vill inte säga vilket av de tre barnen eller om jag är någon av bruden men visst jag är någon av dessa alla personer o tror väl att det här komemr vara grogrund till (tyvärr) väldigt mkt avundsjuka o tokiga känslor syskon emellan, föräldrarna i fråga är väl inte de mest rättvisa utan betalar nog så länge någon frågar efter pengar. Missförstå mig rätt när jag pratar om avundsjuka, jag unnar ALLA att få gifta sig vem som än betalar.
    Men, barnen (som jag fattar det) har ju samma möjlighet att fråga. Och hade son 3 frågat så hade föräldrarna (som jag fattar det) troligtvis betalt för bröllopet. Eller hur?

Nu valde han (antar jag) att inte fråga sina föräldrar om ekonomisk hjälp, och därmed så finns det ju ingen anledning till avundsjuka eller konstiga känslor.

OM föräldrarna därimot hade sagt att Nejdu, son 3, ditt bröllop med den där bruden tänker VI INTE BETALA FÖR. Då kunde det ju blivit väldigt fel, eftersom dom verkar avse att betala för son 1 och son 2.
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • siamusen

Kräva kan man inte, men vill förâldrarna sa varför inte.

Har barn nr 1 inte fragat sa är det hans egna "fel".

Hoss oss betalade mina förâldrar syrrans ena bröllop och mitt.Inte för att vi fragade utan för att det var deras bröllopsgåva. Är övertygad om att de kommer betala fôr min brors ocksa om han gifter sig.

• straw2008
    AnneSophie skrev 2009-10-21 12:57:07 följande:
    Men, barnen (som jag fattar det) har ju samma möjlighet att fråga. Och hade son 3 frågat så hade föräldrarna (som jag fattar det) troligtvis betalt för bröllopet. Eller hur?Nu valde han (antar jag) att inte fråga sina föräldrar om ekonomisk hjälp, och därmed så finns det ju ingen anledning till avundsjuka eller konstiga känslor.OM föräldrarna därimot hade sagt att Nejdu, son 3, ditt bröllop med den där bruden tänker VI INTE BETALA FÖR. Då kunde det ju blivit väldigt fel, eftersom dom verkar avse att betala för son 1 och son 2.
    Tja eller så hade tredje sonen kunnat använda pengarna som han fick till hus eller liknande....

Ett syro bröllop kostar ca 300 000 kr minst då halva släkten ska bjudas från syrien, så jo klart det finns grogrund för avundsjuka.
  • AnneSophie
    straw2008 skrev 2009-10-21 13:05:25 följande:
    Tja eller så hade tredje sonen kunnat använda pengarna som han fick till hus eller liknande.... Ett syro bröllop kostar ca 300 000 kr minst då halva släkten ska bjudas från syrien, så jo klart det finns grogrund för avundsjuka.
    Jamen, varför sparade han inte sina pengar (samt lån på banken) till t ex ett hus och frågade mamma och pappa efter bröllopspengar då?

Fanns det någon anledning till varför son 3 inte frågade föräldrarna att sponsra bröllopet?
  • SannaD

Där jag bor säger man att de är kvinnans föräldrar som ska betala.
    Jag är helsvensk men vet inte om de har med att man bor ute på landet att göra.

• AnneSophie
    SannaD skrev 2009-10-21 13:10:03 följande:
    Där jag bor säger man att de är kvinnans föräldrar som ska betala. Jag är helsvensk men vet inte om de har med att man bor ute på landet att göra.
    Nä, det var väl så det var förr. Väldigt gammalmodigt om det där fortfarande krävs, kan jag tycka.

Först ska föräldrarna ta hand om sitt barn i 18 år, och lägga ut typ 1 miljon, och sen ska dom betala för att bli av med det.
    Vad kostar ett svenskt Svensson-bröllop? 150 000? (jag har ingen aning)
Svar på tråden Vad är rimligt bröllop/giftemål