• Anonym (vad göra?)

Min dementa granne röker inomhus.

Vi bor i ett flerfamiljshus och i vår trappuppgång bor det ett äldre par, de är nog närmare 90. Damen verkar rätt frisk men herren är väldigt dement. Båda verkar ha väldigt svårt att höra.

Herren röker inomhus och har gjort det hela tiden som vi har bott här men det är inte förrän på senare tiden som jag har märkt att han är VÄLDIGT dement.

Nu är jag orolig att det ska börja brinna, tänk om han glömmer att han inte släckt cigaretten, tappar den eller somnar när han röker?

Med tanke på att de båda hör dåligt är jag orolig för att de inte skulle höra brandvarnaren ifall det skulle börja brinna, om de nu ens har en sådan.

Nu vill jag inte inkräkta på deras liv, de har förmodligen rökt inomhus jämt men jag blir ju så orolig! Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Min dementa granne röker inomhus.
  • Anonym (vad göra?)
    071001 skrev 2009-10-21 12:51:09 följande:
    Hålla lite koll?
    Ja, fast det är ju svårt på kvällarna och nätterna att hålla koll på att han som sitter i en annan lägenhet inte tappar en cigg som börjar brinna....

Jag skulle vilja be hyresvärden gå in och kolla så att alla brandvarnare fungerar i deras lägenhet, men kan jag be om en sån sak? Eller skulle det inkräkta på deras privatliv?
  • Hansi

Kolla om dom har hemtjänst och prata med dom? Dom brukar kunna hjälpa.

• Anonym (vad göra?)
    Hansi skrev 2009-10-21 13:23:14 följande:
    Kolla om dom har hemtjänst och prata med dom? Dom brukar kunna hjälpa.
    Jag tror dom har hemtjänst, ska se om jag kan kontakta dem...
  • Mrs Winter

Tror inte du kan göra något.De är inte omyndigförkalrade,och du har väl ingen rätt at kolla upp dem?

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Anonym (vad göra?)

Mrs Winter skrev 2009-10-21 13:33:37 följande:

Tror inte du kan göra något.De är inte omyndigförkalrade,och du har väl ingen rätt at kolla upp dem?
    Nej, jag antar att jag inte har någon rätt.

Men något borde det ju finnas som man kan göra? det är ju ändå stor risk för brand...
  • MysTic PrincesS

När min morfar levde så hade han en lampa kopplad till bl a ringklockan och telefonen, så varje gång det ringde eller nån ringde på som blinkade denna lampa. Han hörde lite dåligt. Jag är inte säker, men nått liknande borde finnas till brandvarnare, då döva inte hör om den tjuter. Kolla med hjälpmedelscentralen eller liknande och prata med ev hemhjälp om dessa hjälpmedel.

• Mrs Winter
    Anonym (vad göra?) skrev 2009-10-21 13:42:58 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-10-21 13:33:37 följande: Nej, jag antar att jag inte har någon rätt.Men något borde det ju finnas som man kan göra? det är ju ändå stor risk för brand...
    Det är inte mindre risk att det kunde börja brinna hos dig först.Risken för kvarglömda adventsljus/ljuslyktor etc.
  • Mrs Winter
    MysTic PrincesS skrev 2009-10-21 13:47:37 följande:
    När min morfar levde så hade han en lampa kopplad till bl a ringklockan och telefonen, så varje gång det ringde eller nån ringde på som blinkade denna lampa. Han hörde lite dåligt. Jag är inte säker, men nått liknande borde finnas till brandvarnare, då döva inte hör om den tjuter. Kolla med hjälpmedelscentralen eller liknande och prata med ev hemhjälp om dessa hjälpmedel.
    Tror du man kan ordna med hemtjänsten hos en granne på det viset? Vi har väl inget med det att göra egentligen?
  • Anonym (vad göra?)

Mrs Winter skrev 2009-10-21 14:42:41 följande:

Det är inte mindre risk att det kunde börja brinna hos dig först.Risken för kvarglömda adventsljus/ljuslyktor etc.
    Det är väl ändå större risk att en dement person glömmer en cigg än att jag skulle glömma ett ljus tänt?
Svar på tråden Min dementa granne röker inomhus.