• Boomsan

Spermatest

Hej, jag vill bara meddela om att det finns spermatest att köpa, om det är något som intresserar.
    Jag har information på min blogg: skapafamilj.blogg.se/

Ofruktsamhet påverkar cirka 10-15% av alla par i fruktsam ålder och 40-50% av ofruktsamheten beror på problem med sperman

• Svar på tråden Spermatest
  • Vickan I

Fast den klinik som vi gick på förkastade dessa hemtest stenhårt.

De sade att de saker som är relevanta för att se om spermierna är bra och dugliga bara går att se i ett mikroskop i ett labb. Att bara se mängd som man gör i ett test hemma säger inte mkt. Det är utseendet på spermierna och hur de simmar (swim up test som görs i labb) som är mest relevant.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Boomsan

Ja självklart, men man kan endå få en hum om hur det "ligger till" med hemmatest.
    Om det visar att man har "dåliga simmare" ska man självklart kontakta läkare.

• Greta1
    Vickan I skrev 2009-10-21 13:48:59 följande:
    Fast den klinik som vi gick på förkastade dessa hemtest stenhårt.De sade att de saker som är relevanta för att se om spermierna är bra och dugliga bara går att se i ett mikroskop i ett labb. Att bara se mängd som man gör i ett test hemma säger inte mkt. Det är utseendet på spermierna och hur de simmar (swim up test som görs i labb) som är mest relevant.
    Instämmer till fullo. Det här testet är för dåligt; det ger bara ett ytterst ungefärligt svar på alltför otydliga/vida mått, om det är 20 milj eller mer alt 10 milj eller mindre motila spermier. Jaha, och sedan då? Dels blir testet bara ungefärligt, till skillnad mot ett labbtest. Dels missar man exakt antal, man missar morfologi och "typ" av motilitet. Jag fattar liksom inte varför man ska ta detta test? Det är för mkt osäkerhetsfaktorer! Och dessutom så skulle man ju knappast slå sig till ro om det här testet skulle visa 20 milj eller fler; blir man inte gravid så blir man inte! Då måste man göra en ordentlig utredning, där steg 1 för mannen är ett riktigt spermaprov ändå, som analyserar i labb. Så det här testet känns helt useless i min värld!
  • Hjärtat längtar

vi gjorde detta spermatest igår! Och det blev negativt!
    Nu vill jag verkligen börja vår utredning så man får reda på hur pass dåliga spermierna är.

Svar på tråden Spermatest