Uppsagd pga arbetsbrist, vad säger facket?
jag har under en tid mått väldigt dåligt på mitt arbete och blev sjukskriven pga depression och panikångest. Nu skulle jag tillbaka till mitt arbete och mötte dagen innan min chef.
Hon fick mig att fölora fokus och till mångt och mycket är jag tillbaka på ruta ett. Hur som helst "tyckte hon synd om mig" och sa att hon tyckte att jag skulle stanna ett tag till.
Jag kan ju inte stanna hemma utan lön eller sjukpenning så då kom hon med den brillianta idén att säga att upp mig pga arbetsbrist. Den platsen jag har idag måste tillsättas av annan personal alltså är arbetsbristen en lögn men hon tycker att hon gör mig en tjänst. Vad säger facket om det här? Jag har varit anställd sedan 2003 och flera har kommit in i företaget efter mig. Sist in, först ut-regeln verkar alltså också förbi ses.
Hon har rätt i att jag inte vill komma tillbaka till mitt jobb och till viss del förstår jag var hon vill komma men jag kan ju inte leva på luft? Dessutom är hon rädd att det som hände när jag först blev sjukskriven ska komma upp till ytan igen så hon får problem med fler anställda..
Är det någon som blivit "utköpt" av sin arbetsgivare och hur gick ni till väga. Jag är nämligen beredd att säga upp mig själv om hon står för tre månadslöner så jag slipper stå på bar backe.
Synpunkter? Snälla hjälp mig att reda ut röran!