• Anonym (röran)

Uppsagd pga arbetsbrist, vad säger facket?

jag har under en tid mått väldigt dåligt på mitt arbete och blev sjukskriven pga depression och panikångest. Nu skulle jag tillbaka till mitt arbete och mötte dagen innan min chef.
    Hon fick mig att fölora fokus och till mångt och mycket är jag tillbaka på ruta ett. Hur som helst "tyckte hon synd om mig" och sa att hon tyckte att jag skulle stanna ett tag till.

Jag kan ju inte stanna hemma utan lön eller sjukpenning så då kom hon med den brillianta idén att säga att upp mig pga arbetsbrist. Den platsen jag har idag måste tillsättas av annan personal alltså är arbetsbristen en lögn men hon tycker att hon gör mig en tjänst. Vad säger facket om det här? Jag har varit anställd sedan 2003 och flera har kommit in i företaget efter mig. Sist in, först ut-regeln verkar alltså också förbi ses.

Hon har rätt i att jag inte vill komma tillbaka till mitt jobb och till viss del förstår jag var hon vill komma men jag kan ju inte leva på luft? Dessutom är hon rädd att det som hände när jag först blev sjukskriven ska komma upp till ytan igen så hon får problem med fler anställda..

Är det någon som blivit "utköpt" av sin arbetsgivare och hur gick ni till väga. Jag är nämligen beredd att säga upp mig själv om hon står för tre månadslöner så jag slipper stå på bar backe.

Synpunkter? Snälla hjälp mig att reda ut röran!

• Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist, vad säger facket?
  • Anonym (Undantaget)

Hur många anställda är det på din arbetsplats? Har den nyanställda annan kompetens än dig? Det finns vissa undantag till sist-in-först-ut-regeln.

• Anonym (överens)

ni har självklart rätt att göra en överenskommelse sinsemellan. men den är då mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och då blandas inte facket in i princip .

• Anonym

Hon kan inte säga upp dig p.g.a. arbetsbrist om det verkligen är så. Och skulle ni ändå göra en sådan överenskommelse så måste det gå ett visst antal månader innan de kan utannonsera tjänsten igen. Gäller även om din tjänst löses internt på företaget. Dessutom har du förtur på att få tillbaka din tjänst i ett sådant läge.

Det känns som du ska ta ett rejält snack med facket. Kanske är det bäst att du säger upp dig själv, men då har du i värsta fall 45 dagars (9 veckor) karens innan du får din a-kassa. Du kan säkert få din chef att betala ett avgångsvederlag som täcker din inkomst för de 9 veckorna, men sådant ska också redovisas på arbetsgivarintyget som ska sändas dels till af och dels till din a-kassa.

Jag hade pratat med facket och sedan försökt komma på en lösning ihop med facket och din arbetsgivare. En lösning som är laglig och inte kan ge några "biverkningar" och som gör alla parter nöjda!

Lycka till!

• Tessideluxe

Om du vill därifrån skulle jag hellre bli uppsagd på grund av arbetsbrist än säga upp mig själv. Att bli uppsagd på grund av arbetsbrist är ingen skam, du slipper karensen hos A-kassan osv.

Varför skulle företaget betala dig tre månadslöner? Vad tjänar de på att du säger upp dig?

• Anonym (M)

Varför skulle du inte få sjukpenning om du blev sjukskriven igen?

• Brin

Har det utarbetats en Rehabiliteringsplan för dig?

Det är arbetsgivarens ansvar att försöka ordna så att en sjukskriven arbetstagare kan återgå till arbetet. Detta ska "förhandlas fram" av arbetstagare, arbetsgivare och fackligtombud gemensamt och dokumenteras. I Rehabiliteringsplanen ska även innehålla en tidsplan för när man senast ska anse rehabiliteringen avslutat oavsett om arbetstagaren har återgått till arbete eller inte. De "flesta" arbetgivare brukar försöka ha en tidsplan på 1 år.

Att återgår till arbete behöver inte innebära att man är tillbaka till samma arbetsuppgifter som innan sjukskrivningen, inte heller att man har samma typ av tjänst. Om återgång inte är möjlig så kommer arbetstagaren att bli uppsagd "på egen begäran" som det heter. Då gäller karenstiden vid a-kassa

Om arbetsgivaren vill säga upp dig p.g.a arbetsbrist kommer du inte ha någon karenstid men om det är tillåtet att säga upp p.g.a arbetsbrist utan att det är det, med hänsyn till dina omständigheter, kan jag inte svara på.

• Anonym (röran)

Tusen tack för alla bra in-puts!

Jag återkommer, måste bara rensa lite i huvudet ;)

• natural

Vad facket säger är helt oväsentligt! Bara att grattulera till att du betalat flera tusen till denna sekt! Facket kan nämligen inte göra ett skit, det är arbetsgivaren som har sista ordet

• Anonym (röran)
    natural skrev 2009-10-21 23:55:46 följande:
    Vad facket säger är helt oväsentligt! Bara att grattulera till att du betalat flera tusen till denna sekt! Facket kan nämligen inte göra ett skit, det är arbetsgivaren som har sista ordet
    ... okej, så jag har ingen chans att "vinna" det här? Jag har fått ett erbjudande från min chef om 1½-månads lön om hon säger upp mig. Inga fantasisummor direkt och då mobing på arbetet är inblandat skulle jag vilja åberopa detta till a-kassan för att slippa karensen men det är dom inte intresserade av såklart efter dom inte vill ha någon sådan stämpel på sig.

Jaja... jag har ett annat bättre jobb på kroken så jag funderar på att "rest my case". Orka bråka liksom?
  • JosieJosie

Anonym (röran) skrev 2009-10-22 07:39:04 följande:

... okej, så jag har ingen chans att "vinna" det här? Jag har fått ett erbjudande från min chef om 1½-månads lön om hon säger upp mig. Inga fantasisummor direkt och då mobing på arbetet är inblandat skulle jag vilja åberopa detta till a-kassan för att slippa karensen men det är dom inte intresserade av såklart efter dom inte vill ha någon sådan stämpel på sig.Jaja... jag har ett annat bättre jobb på kroken så jag funderar på att "rest my case". Orka bråka liksom?
    Du kan säga nej, tror det skulle ta skruv på din chef. Säga att tyvärr, det är för lite, nu kommer jag tillbaka till jobbet och du måste rehabilitera mig. ELLER så ger du mig 3/5/6 månadslöner, vad du nu ser som rimiligt och det är sannolikt att din chef går med på. Och här kan och ska facket vara ett stöd för dig. Du bör till och med ha med en representant från ditt fack i denna förhandling som hjälper dig så allt går rätt till. Och jag skulle ALDRIG göra en sån här överenskommelse utan att arbetsgivaren säger upp mig, så jag inte får karanestid från facket.
    Men facket både KAN och SKA hjälpa dig i dessa förhandlingar, du ska ha med dig en sakkunnig från dom i förhandlingen. Gör INGA överenskommelser med din chef utan dom.
  • Anonym (arbetsgivare)

Jag är arbetsgivare och har förhandlat med facket för att få bort anställda hos mig, genom att betala ut ett visst antal månadslöner.
    Denna regel med först in-först ut, ska egentligen tillämpas, men annat kan bero också. Personen i fråga har inte gjort sitt jobb, har inte varit tillfredsställande för mig som arbetsgivare av olika anlednngar. Och inte vill jag behålla denna person om jag har anställt en mycket bättre på senare tid.
    Facket gör en inte orörlig, som många verkar tro. Det kan vara lite svårare för arbetsgivare, och det är ju inte så att man kan avskeda folk höger och vänster för att sen anställa en massa nya. Då får man facket på sig. Men jag som arbetsgivare måste ju se till mitt företag i första hand.
    Jag har sagt upp personal som varit anställd längre än andra, men har då förhandlat med facket om att jag inte vill och kan ha kvar just denna specifika person.
    Arbetsbrist är klart en anledning, men då kan din arbetsgivare inte anställa nya efter att du fårr din uppsägning. Då ska du anmäla detta till facket.

• Anonym (arbetsgivare)
    JosieJosie skrev 2009-10-22 07:48:47 följande:
    Anonym (röran) skrev 2009-10-22 07:39:04 följande:
    Du kan säga nej, tror det skulle ta skruv på din chef. Säga att tyvärr, det är för lite, nu kommer jag tillbaka till jobbet och du måste rehabilitera mig. ELLER så ger du mig 3/5/6 månadslöner, vad du nu ser som rimiligt och det är sannolikt att din chef går med på. Och här kan och ska facket vara ett stöd för dig. Du bör till och med ha med en representant från ditt fack i denna förhandling som hjälper dig så allt går rätt till. Och jag skulle ALDRIG göra en sån här överenskommelse utan att arbetsgivaren säger upp mig, så jag inte får karanestid från facket.Men facket både KAN och SKA hjälpa dig i dessa förhandlingar, du ska ha med dig en sakkunnig från dom i förhandlingen. Gör INGA överenskommelser med din chef utan dom.
    Ja, du ska ha förhandling med din artbetsgivare och deras fackliga representant och ha din fackliga representant.
  • Anonym (arbetsgivare)
    natural skrev 2009-10-21 23:55:46 följande:
    Facket kan göra massor, tro mig. Har bråkat och grälat med facket flera, flera gånger. Jag som arbetsgivare har mycket fördelar vissa gånger, men facket ser verkligen till dom anställda också, och utan rätt argument är det svårt att bli av med anställda. Arbetsgivare gillar inte facket, det kan jag lova dig..
  • k girl

Jag var i kontakt med facket efter hot om uppsägning pga arbetsbrist när jag behövde omplaceras på grund av graviditet. I mitt fall är det inte möjligt, då graviditet räknas som ett övergående tillstånd. Vid övrig sjukdom är det dock möjligt att säga upp någon pga arbetsbrist, men detta först sedan man uttömt alla rehabiliterings- och omplaceringsmöjligheter. Det var i alla fall vad jag fick veta.

• JosieJosie

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-10-22 08:19:24 följande:

Facket kan göra massor, tro mig. Har bråkat och grälat med facket flera, flera gånger. Jag som arbetsgivare har mycket fördelar vissa gånger, men facket ser verkligen till dom anställda också, och utan rätt argument är det svårt att bli av med anställda. Arbetsgivare gillar inte facket, det kan jag lova dig..
    Kan skriva under på det. Både ur arbetsgivares och anställds vinkel. Jag har suttit vid förhandlingsbordet på båda sidor och facket är absolut inte tandlöst.
    Dock måste jag säga att erbjudande om 1½ månadslön är riktigt snålt så ring facket TS.
  • Anonym (röran)

Tack alla!

Er information är verkligen värdefull!

Svar på tråden Uppsagd pga arbetsbrist, vad säger facket?