FlickaMedGuld skrev 2009-10-21 14:30:42 följande:
Jag har bland annat en examen i sociologi, allmän inrikting. Har ytterligare en ämnesexamen. Tidigare har jag arbetat som utredare men är nu konsult i eget företag, gör utredningar, utvärderingar etc. Socionomer och beteendevetare skiljer sig primärt åt då socionomen har en skyddad yrkestitel som fås efter utbildning. Beteendevetarens utbildning kan se väldigt olika ut beroende på om man fått sin examen genom program eller fristående kurser, hur man plockat och valt. Denne får en ämnesexamen. Juridiken ingår i socionomernas utbildning liksom praktik. Inget av dessa är nödvändiga i en beteendevetares examen. Hoppas du blev lite klokare Personligen tycker jag att folk blandar ihop socionom och sociolog lite för lätt. Det är rättså olika utbildningar och även typer av jobb efter utbildningen. Vilken beteendevetenskap läser du förresten och vad vill du jobba med i framtiden?
Då var det ungefär som jag har uppfattat det :)
Jag läser beteendevetenskap med inriktning pedagogik. Men även läst genus och juridik inom programmet sen extrakurser i sociologi, psykologi och arbetslivspedagogik.
Håller helt o hållet med dig om att socionom och sociologi är rätt stor skillnad :)
Många kanske förknippar dem med varandra just för att det låter rätt lika :D
/M