• BettyBoop 123

Beteendevetare, socionom

Hejsan
    Studerar till beteendevetare och skulle vilja höra med er som är klara vad ni arbetar med?
    Även vad ni har för inriktning inom er utbildning.

Sen en annan fråga, det stora som skiljer beteendevetare från socionom är det juridiken och att de har haft praktik?

/M

• Svar på tråden Beteendevetare, socionom
  • FlickaMedGuld

Jag har bland annat en examen i sociologi, allmän inrikting. Har ytterligare en ämnesexamen. Tidigare har jag arbetat som utredare men är nu konsult i eget företag, gör utredningar, utvärderingar etc.

Socionomer och beteendevetare skiljer sig primärt åt då socionomen har en skyddad yrkestitel som fås efter utbildning. Beteendevetarens utbildning kan se väldigt olika ut beroende på om man fått sin examen genom program eller fristående kurser, hur man plockat och valt. Denne får en ämnesexamen.

Juridiken ingår i socionomernas utbildning liksom praktik. Inget av dessa är nödvändiga i en beteendevetares examen.

Hoppas du blev lite klokare

Personligen tycker jag att folk blandar ihop socionom och sociolog lite för lätt. Det är rättså olika utbildningar och även typer av jobb efter utbildningen.

Vilken beteendevetenskap läser du förresten och vad vill du jobba med i framtiden?

• carola1977

Jag är socionom och har haft en beteendevetare som kollega som socialsekreterare. Tror (hoppas) att hon hade läst in juridiken bara.

• Tecken
    Hannah76 skrev 2009-10-21 14:35:03 följande:
    Nej det är det inte.
    Vad baserar du det på? Vad är en akademisk utbildning enligt dig?
  • BettyBoop 123
    FlickaMedGuld skrev 2009-10-21 14:30:42 följande:
    Jag har bland annat en examen i sociologi, allmän inrikting. Har ytterligare en ämnesexamen. Tidigare har jag arbetat som utredare men är nu konsult i eget företag, gör utredningar, utvärderingar etc. Socionomer och beteendevetare skiljer sig primärt åt då socionomen har en skyddad yrkestitel som fås efter utbildning. Beteendevetarens utbildning kan se väldigt olika ut beroende på om man fått sin examen genom program eller fristående kurser, hur man plockat och valt. Denne får en ämnesexamen. Juridiken ingår i socionomernas utbildning liksom praktik. Inget av dessa är nödvändiga i en beteendevetares examen. Hoppas du blev lite klokare Personligen tycker jag att folk blandar ihop socionom och sociolog lite för lätt. Det är rättså olika utbildningar och även typer av jobb efter utbildningen. Vilken beteendevetenskap läser du förresten och vad vill du jobba med i framtiden?
    Då var det ungefär som jag har uppfattat det :)

Jag läser beteendevetenskap med inriktning pedagogik. Men även läst genus och juridik inom programmet sen extrakurser i sociologi, psykologi och arbetslivspedagogik.

Håller helt o hållet med dig om att socionom och sociologi är rätt stor skillnad :)

Många kanske förknippar dem med varandra just för att det låter rätt lika :D

/M
  • BettyBoop 123
    FlickaMedGuld skrev 2009-10-21 14:30:42 följande:
    Jag har bland annat en examen i sociologi, allmän inrikting. Har ytterligare en ämnesexamen. Tidigare har jag arbetat som utredare men är nu konsult i eget företag, gör utredningar, utvärderingar etc. Socionomer och beteendevetare skiljer sig primärt åt då socionomen har en skyddad yrkestitel som fås efter utbildning. Beteendevetarens utbildning kan se väldigt olika ut beroende på om man fått sin examen genom program eller fristående kurser, hur man plockat och valt. Denne får en ämnesexamen. Juridiken ingår i socionomernas utbildning liksom praktik. Inget av dessa är nödvändiga i en beteendevetares examen. Hoppas du blev lite klokare Personligen tycker jag att folk blandar ihop socionom och sociolog lite för lätt. Det är rättså olika utbildningar och även typer av jobb efter utbildningen. Vilken beteendevetenskap läser du förresten och vad vill du jobba med i framtiden?
    Då var det ungefär som jag har uppfattat det :)

Jag läser beteendevetenskap med inriktning pedagogik. Men även läst genus och juridik inom programmet sen extrakurser i sociologi, psykologi och arbetslivspedagogik.

Håller helt o hållet med dig om att socionom och sociologi är rätt stor skillnad :)

Många kanske förknippar dem med varandra just för att det låter rätt lika :D

/M
  • BettyBoop 123
    Hannah76 skrev 2009-10-21 14:35:03 följande:
    Nej det är det inte.
    Beteendevetare har en akademisk utbildning...
  • BettyBoop 123
    carola1977 skrev 2009-10-21 14:32:43 följande:
    Jag är socionom och har haft en beteendevetare som kollega som socialsekreterare. Tror (hoppas) att hon hade läst in juridiken bara.
    Precis, har nämligen för mig att beteendevetare kan söka liknande yrken, om man läst juridik. Därför jag undrade om det var juridiken och praktiken som var den stora skillnaden förutom att socionomen då får en skyddad yrkestitel.

/M
Svar på tråden Beteendevetare, socionom