• morskutt

Snitt och rättigheter

På grund av min förlossningsrädsla så kommer jag att gå på snittsamtal. Det jag funderar på är om det är någon som vet vad man har för rättigheter. Om läkaren säger nej är det bara att finna sig i det så, eller har jag rätt att kräva det? Hur mycket får man bestämma över sig själv egentligen?

• Svar på tråden Snitt och rättigheter
  • Fila01

Jag vet faktiskt inte! Ska själv på snittsamtal om två veckor trots att jag inte är gravid. Har sån skräck för fölossningen att jag inte vågar bli gravid innan jag fått ett beviljat snitt! Om dom säger nej, ska jag bara finna mig i det? Har samma funderingar som du! Vilken makt dom har. Blir jag nekad blir jag ju barnlös!

• morskutt

Hoppas det går bra för dig. Har hört att om man kontaktar dom innan man blir gravid är chansen större att få igenom snittet. Så här i efterhand skulle jag också ha gjort det om jag vetat om det då. Hör gärna av dig så jag får veta hur det går.

• chelh

kan väl säga att jag nästan undrar samma sak, fick min tid till aurorasamtal idag så jag ska dit den 4 november. självklart hoppas jag på det bästa men samtidigt så vågar jag inte hoppas på för mkt ifall dom nu skulle neka.

Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • systeryster79

Vad jag hörde från en kompis som fick ett planerat snitt p.g.a förlossningsrädsla så har man rätt till snitt om man verkligen vill det. Hon bor i Sthlm så jag vet inte om det kan skilja på var man bor. Jag vet alltså inte med någon säkerhet att det är så här. De försöker väl in i det längsta att övertala en. Jag gick själv på aurorasamtal med mitt första barn och blev faktiskt övertygad om en vaginal förlossning. En del tror jag berodde på att min kompis sagt att jag var den som hade det avgörande beslutet i mina egna händer, då blev jag lugnare inför valet.
    Förlossningen gick sen riktigt bra och jag väntar nu andra barnet vilken dag som helst och ska inte snittas (enligt plan iaf)

Stå på er och låt inga läkare köra över er och era känslor! Jag har full förståelse för er!! Lycka till!

• Mingzhi09

Hej!
    Jag ska på "snittsamtal" nästa vecka! Är supernervös! Vad jag har hört så ska man stå på sig och inte tveka med vad man vill. De försöker nog att övertala i den mån de kan.
    Lycka till!
    Kram!

• Skogsflickan

vad jag förstått så kan INGEN tvinga dig till ngt du inte vill...INGEN läkare kan göra ngt mot din vilja då du som patient har rätt att medverka i den vård som erbjuds, du kan neka till det du inte anser dig trygg med. Alltså kan du stå på dig och hävda din RÄTT till läkaren och berätta att enligt hälso-sjukvårdslagen så kan de inte tvinga dig och de kommer försöka övertala dig och blir du övertalad så blir de nöjda men står du på dig kan de inget göra. Frågade en överläkarkollega igår som förklarade det hela eftersom jag är FÖR kejsarsnitt och anser inte att ngn ska tvingas föda på det sätt de inte vill.

Sen skiter jag i de som säger att det kostar mer än vaginal. Jag betalar gärna mina 40% i skatt och detsamma för maken bara vi kvinnor får den vård vi tycker bäst om.. Det heter ju så fint vårdfrihet (vet att det gäller annat men man tolkar det som man vill)..Som sagt jag betalar gärna mer skatt om det ska vara på det viset=)

• systeryster79

Håller med skogsflickan. Hörde även en diskussion om det här med priset och det är inte säkert att ett snitt alltid blir dyrare. Det var läkare som diskuterade det här och de sa att en förlossning som pågår under flera dygn med flera olika läkare inblandade av olika anledningar kan absolut bli dyrare än ett planerat snitt som går väldigt fort. Så kostnadsaspekten är egentligen inte heller ett bra argument för läkarna. Så precis som Skogsflickan sa, STÅ PÅ ER!!!

• JAG är BÄST
    Skogsflickan skrev 2009-10-24 18:26:41 följande:
    vad jag förstått så kan INGEN tvinga dig till ngt du inte vill...INGEN läkare kan göra ngt mot din vilja då du som patient har rätt att medverka i den vård som erbjuds, du kan neka till det du inte anser dig trygg med. Alltså kan du stå på dig och hävda din RÄTT till läkaren och berätta att enligt hälso-sjukvårdslagen så kan de inte tvinga dig och de kommer försöka övertala dig och blir du övertalad så blir de nöjda men står du på dig kan de inget göra. Frågade en överläkarkollega igår som förklarade det hela eftersom jag är FÖR kejsarsnitt och anser inte att ngn ska tvingas föda på det sätt de inte vill.Sen skiter jag i de som säger att det kostar mer än vaginal. Jag betalar gärna mina 40% i skatt och detsamma för maken bara vi kvinnor får den vård vi tycker bäst om.. Det heter ju så fint vårdfrihet (vet att det gäller annat men man tolkar det som man vill)..Som sagt jag betalar gärna mer skatt om det ska vara på det viset=)
    Hejja dig bruttan
  • Skogsflickan

haha! Oj vad snälla ni är! Men som sagt jag betalar gärna för oss som är för ks.. Vi alla Betalar ju redan för en massa onödigheter i samhället såsom skyhöga politikerlöner, bovars lyx i fängelse m.m så varför inte ngt välbehövligt??

Jag skulle till o med kunna betala mellanskillnaden mellan vaginal och ks om det skulle vara så=)

Väntar bara på remiss nu för att klättra på väggarna hos aurora, ska ha i stockholm..

• Bonlac

Du har inte rätt till någonting, allra minst kejsarsnitt. I praktiken kommer du dock få kejsarsnitt beviljat om du gråter tillräckligt mycket. Så om du bara accepterar att förnedra dig lite kommer du få vad du vill ha. Vill du både ha kejsarsnitt och bevarad värdighet får du flytta till Tyskland där alla får välja vad de vill ha.

Svar på tråden Snitt och rättigheter