• Svar på tråden Fyraåring fick i sig handsprit.
  • Butterscotch

Jag håller med, handsprit ska förvaras där småbarn själva inte kommer åt den.

Men seriöst, en fyraåring som äter grejer hur som helst...? Slutar de inte med det tvångsmässiga smakandet mycket tidigare än så? Jag kan förstå om personalen inte såg handspritens placering som ett problem, när det handlar om såpass stora barn. Men undantag finns ju alltid tydligen, så då är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Nu har de lärt sig det.

• hysteria
    Butterscotch skrev 2009-10-21 15:48:11 följande:
    Jag håller med, handsprit ska förvaras där småbarn själva inte kommer åt den. Men seriöst, en fyraåring som äter grejer hur som helst...? Slutar de inte med det tvångsmässiga smakandet mycket tidigare än så? Jag kan förstå om personalen inte såg handspritens placering som ett problem, när det handlar om såpass stora barn. Men undantag finns ju alltid tydligen, så då är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Nu har de lärt sig det.
    Tycker med det låter lite konstigt att hon fått i sig så mycket när det smakar så illa.
  • Mizzz

"Mamman blev chockad när hon fick reda på det. Men självklart var hon lättad över att det inte var något allvarligt"

Eee, alltså 1,9 promille är ganska allvarligt! Det finns vuxna människor som skulle vara medvetslösa om fått i sig så mycket.
    Men visst, tur att hon klara sig ändå!

• riot
    hysteria skrev 2009-10-21 15:51:08 följande:
    Tycker med det låter lite konstigt att hon fått i sig så mycket när det smakar så illa.
    Det tänkte jag med. Eller det kanske smakar gott? Inte vet jag, jag har aldrig testat.
  • Mizzz
    riot skrev 2009-10-21 15:54:31 följande:
    Det tänkte jag med. Eller det kanske smakar gott? Inte vet jag, jag har aldrig testat.
    Smakar sprit, fast starkare eftersom det är högra alkohoolhalt än det man normalt sett dricker.

Man måste ju faktisk inte få i sig så mycket när man är så liten och det är så hög alkoholhalt.
  • OMWF
    Mizzz skrev 2009-10-21 15:51:19 följande:
    "Mamman blev chockad när hon fick reda på det. Men självklart var hon lättad över att det inte var något allvarligt" Eee, alltså 1,9 promille är ganska allvarligt! Det finns vuxna människor som skulle vara medvetslösa om fått i sig så mycket. Men visst, tur att hon klara sig ändå!
    Eftersom dom misstänkte hjärnskada så är det väl klart att mamman är lättad.
  • Frk Svår

Det är ju väldigt hög alkoholhalt så man behöver kanske inte få i sig så mycket men jag har hört vuxna människor berätta att de måste tvinga i sig alcogel för att inte kräkas, de måste "dricka förbi kräkreflexen" och fortsätta dricka trots att de kräkts för att få i sig alcogel så de blir berusade så det låter ju konstigt att en 4åring kunde få i sig tillräckligt mycket utan att kräkas och må dåligt. Men det är ju hemskt oavsett.

• hysteria

Frk Svår skrev 2009-10-21 15:58:57 följande:

Det är ju väldigt hög alkoholhalt så man behöver kanske inte få i sig så mycket men jag har hört vuxna människor berätta att de måste tvinga i sig alcogel för att inte kräkas, de måste "dricka förbi kräkreflexen" och fortsätta dricka trots att de kräkts för att få i sig alcogel så de blir berusade så det låter ju konstigt att en 4åring kunde få i sig tillräckligt mycket utan att kräkas och må dåligt. Men det är ju hemskt oavsett.
    Fast om man tar bara lite på fingret smakar det ju illa och starkt och på en droppe kan inte ens en 4 åring bli full,
  • Frk Svår
    hysteria skrev 2009-10-21 16:04:05 följande:
    Frk Svår skrev 2009-10-21 15:58:57 följande: Fast om man tar bara lite på fingret smakar det ju illa och starkt och på en droppe kan inte ens en 4 åring bli full,
    Nej, jag menar det. Det är konstigt att en 4åring kan få i sig tillräckligt för att få 1,9 promille alkohol i blodet när vuxna människor måste tvinga i sig "skiten" för att bli berusade.
  • mosterYster

Finns ju inte en chans att det var handspriten som gjort henne full. Någon av förskolelärarna måste ha haft någon saftsmakande söt grogg någonstans i en flaska eller ett glas, och flickan hittade denna och drack. För att mörka sanningen hittade förskolan på detta med handspriten.

Vaddå förskollärare ska inte dricka vodka på arbetstid? Kom igen, det är Åbo vi snackar om...

Svar på tråden Fyraåring fick i sig handsprit.