• Mollly

Ni som började ge gröt vid 3 månaders ålder

Jag har läst på olika sidor att det är föräldrar som börjar med gröt vid 3 månaders ålder. vilken gröt har ni gett då? på bvc sa dom för ett tag sen att är det så att man märker att barnet inte blir mätt på antingen ammning eller ersättning så kan man prova med lite gröt. men ska man våga det när dom är 3 månader?

• Svar på tråden Ni som började ge gröt vid 3 månaders ålder
  • Mamma matte hustru

jag körde på mild havregröt men jag fick tillåtellse då sonen är stor och växer som han ska och inte alltid vill äta ersättningen

• Mollly

ingen annan som börjat med gröt vid 3 månaders ålder?

• malin neli

vi började oxå med gröt tidigt eftersom hanvar så nyfiken på vår mat (satt tidigt i matstol och var med vid matbordet)
    gav honom sån där osötad gröt utan nån form av smak (eftersom det då blir socker i den om den är smaksatt med frukt), ingenting på och vatten och dricka. det tyckte han vaar mums =)
    men sen har han fått allt tidigt, började byta ett mål mat redan vid cirka 4.5 mpnader. Han slutade amma vid fyra månader och va inte så haj på vällingen.

• Mollly

Våran tös sitter med i sin stol nu när vi äter och hon är väldigt nyfiken på våran mat. men är lite osäker på om man ska våga börja ge henne lite gröt.

• nadiams

jo, jag började med gröt vid tre månader!
    följ ditt hjärta för vad som är bäst för din son!
    ingen känner ditt barn bättre.. vill du prova så gör det!
    Min dotter är tre år idag och primaballerina =) och gröt är en favorit!

• Dawngirl

vår dotter började när hon var lite över 3 månader och jag köpte den här osötade havregröten som är från 4 månader. Ger inget till förutom den och sedan vatten efteråt precis som ovanstående. Men jag pratade med Bvc först om mina funderingar kring att prova så jag fick lite tips av dem åså.

• Edzy

Vi började med mild havregröt för ca 12dagar sen då sonen var 14 veckor,han ammas annars och åt väldigt lite åt gången. Därför fick vi rådet från bvc att ge lite gröt två ggr om dagen och amma efter det så att magen lärde sig ta in mer mat om du förstår jag vad jag menar. Vi fick oxå råd att ge en till två teskedar katrinplomon i sammband med det. Det har funkat jätte bra och vi har även brjat med lite frukt pure´denna veckan. Han är fyra månader på söndag.

• cicci85

Ettan började med gröt vid 3,5 mån på inrådan av bvc, de sa att han skulle sova bättre, vilket han inte gjorde.

Tvåan fick börja när han va 6 mån.

Får jag en till börjar jag tidigast vid 6 mån!

• Mollly

igår var vi på bvc. frågade då om vi kunde börja med gröt och det var inga problem. men detta med att man ska börja med en tsk om dagen.. gjorde ni det? om det är så att det verkar gå bra, när kan man ge mer då?

• Mamma matte hustru
    Mollly skrev 2009-10-23 10:46:49 följande:
    igår var vi på bvc. frågade då om vi kunde börja med gröt och det var inga problem. men detta med att man ska börja med en tsk om dagen.. gjorde ni det? om det är så att det verkar gå bra, när kan man ge mer då?
    Vi körde en tesked några dagar sen har vi ökat succesivt nu äter han ½ dl om dagen
  • AnniPanni

Emma fick gröt ifrån ca 3 månader just för att hon åt så extremt sjuka mängder ersättning utan att bli mätt. Vi började med 4 månaders gröt.
    Hon fick dock minst någon msk i början och efter bara någon vecka så åt hon istort sett vanliga portioner. Hon var hungrig helt enkelt

Nu är hon 21 månader och fortfarande ett matvrak, hon äter lika mycket som 5åringen

Svar på tråden Ni som började ge gröt vid 3 månaders ålder