Finns det nåt "ofarligt" som man kan färga håret med när man är gravid?
Vill helst inte använda de vanliga produkterna som ju luktar så starkt och innehåller en massa konstigheter. Hur är det med Body Shops grejer, kan man använda dem t.ex.?
Vill helst inte använda de vanliga produkterna som ju luktar så starkt och innehåller en massa konstigheter. Hur är det med Body Shops grejer, kan man använda dem t.ex.?
Trodde inte att Body Shop hade hårfärg? Men det är väl inte farligt att färga håret som gravid, bara det att resultatet kan bli annorlunda än förväntat?
Menar du typ henna?
vadå att resultatet kan bli annorlunda än förväntat?!
Jag tror det är henna jag sett på Body Shop, för flera år sedan typ. Fast jag vill inte ha rött. Men de kanske har andra färger?
Det råder väl delade meningar om huruvida det är "farligt" att färga håret när man är gravid men jag vill inte "prova lyckan" eller hur man ska säga.
Färga du håret med de "vanliga" produkterna. Resultatet KAN bli lite annorlunda bara.
Att de luktar starkt påverkar nog inte fostret i större grad. Jag har under alla mina 4 graviditeter färgat håret minst varannan månad. Inget hände. Till och med min barnmorska sa att "produkterna nu för tiden är ju så milda så det skadar inte".
Så färga på du bara och njut av att vara gravid
Jag tycker inte man ska "sluta leva" bara för att man är gravid. Täck på allt konstigt som finns i mat. Ska man sluta äta bara för att man är gravid och inte vill stoppa i sig massa "konstiga saker"????
Okej, det här är inte helt lätt, men...det finns enstaka studie som visar samband mellan barncancer och ffa toning av håret (färgning var ngt mindre riskabelt av outgrundlig anledning).
Eftersom det inte finns många studier och resultaten inte var helt tydliga kan man ju göra som man vill, men tänkt på att barnmorskorna INTE känner till allt och faktiskt ibland har en tendens att lugna oss gravida, vilket ju oftast är bra, men ibland inte helt överensstämmande med forskning.
Själv går jag runt och känner mig allmänt grådaskig och skulle verkligen vilja tona håret men avstår!
Hoppas känna mig extra vacker efter förlossningen, då jag ska ägna en stund på balkongen åt mousserande vin, parmaskinka, brieost- med toning i håret!
Men tänk på alla frisörer då som är gravida?! Då skulle de inte kunna jobba ju. I enstaka studier tror jag man skulle kunna hitta på allt möjligt i. Vore det någon uns sanning i det så skulle ju inga frisörer arbeta gravida alls.
Du har ett stort förtroende för samhället! Tyvärr har männskor tillåtits och låts fortfarande arbeta med farliga ämnen. Ex är asbest och gråbetong som man inte trodde var farliga, men som är livsfarliga.
För det mesta hittar man inte heller på saker i studier, men självklart har du rätt i att det är långt ifrån säkra resultat med bara enstaka studie.
Tyvärr kan det ändå ligga både en uns och lite mer sanning i en sån studie- och personligen vill jag inte chansa!
Vet inte hur jag skulle göra med arbetet om jag var frisör, men nu måste jag ju inte försörja mig så.
Framtiden får helt enkelt utvisa vad sanningen är- och under tiden väljer var och en.
: Cancer Causes Control. 2005 Aug;16(6):743-8.Click here to read Links
Maternal hair dye use and risk of neuroblastoma in offspring.
McCall EE, Olshan AF, Daniels JL.
Department of Epidemiology, School of Public Health, University of North Carolina, Chapel Hill, NC, USA.
OBJECTIVE: Studies have suggested an association between maternal hair dye use and elevated risk of childhood cancer, including neuroblastoma. We analyzed data from a large case-control study to investigate the relationship between maternal hair dye use around pregnancy and risk of neuroblastoma in offspring. METHODS: Cases were children with neuroblastoma diagnosed between 1992 and 1994 at hospitals in the United States and Canada participating in the Children's Cancer Group or the Pediatric Oncology Group. Random-digit dialing was used to identify one matched control for each case. Information on hair dye use was gathered from telephone interviews of 538 case and 504 control mothers. RESULTS: Use of any hair dye in the month before and/or during pregnancy was associated with a moderately increased risk of neuroblastoma (adjusted odds ratio (OR) = 1.6; 95% confidence interval (CI) = 1.2-2.2). Temporary hair dye use (OR = 2.0, CI = 1.1-3.7) was more strongly associated with neuroblastoma than use of permanent hair dye (OR = 1.4, CI = 1.0-2.0). CONCLUSION: Although the results of this study provide evidence of an association between maternal hair dye use and neuroblastoma, further research is necessary to evaluate effects by method of hair dye application, color, and chemical composition.
PMID: 16049813 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Läs inledning och conclusion om det är lite för mkt text. Ungefär dubblerad risk för neuroblastom (en typ av barncancer) vid toning under eller månaden före graviditet, och 1,4 ggr så vanligt vid färgning jämfört med dem som inte tonat/färgat.
Inga dramatiska siffror, men som sagt, har inte lust att chansa!
Även om jag tycker denna tråden är skrämmande blir jag glad när jag läser "further research is necessary to evaluate effects by method of hair dye application, color, and chemical composition."
Sen är det självklart upp till var och en om man väljer att avstå eller inte.
magbild finns här--->www.hemmahoshelena.bloggsida.se
Jag hör ju oxå till dem som inte vill chansa ... och det där med maten var en intressant liknelse. Jag är jättenoga med vad jag äter och minimerar sånt som snabbmat, färdigrätter osv. med tveksamt innehåll så mkt det bara går. Det finns ju så mkt som man inte känner till (än) så varför chansa med sådant som man vet/misstänker är farligt?