• Anonym (Stressigt)

Är det "farligt" med ett stressigt jobb när man är gravid?

Ja, som frågan lyder.. Jag jobbar som bartender/servitris och det är ofta väldigt stressigt. Kan det orsaka MF eller kan barnet må dåligt av detta? De första veckorna är ju ganska kännsliga.. Någon som vet och kanske har erfarenhet?

• Svar på tråden Är det "farligt" med ett stressigt jobb när man är gravid?
  • SuperDanil

Blir du själv stressad så att du märker det är det väl inte så bra.
    och jag tror mer att det är i slutet av graviditeten som det inte är bra. mest pga blodtrycket.
    men jag vet inte

bara för att man har ett stressigt jobb behöver man ju inte vara stressad.
    jag hade ett stressigt jobb, hade koll på allt. men det gick suveränt.
    en vecka var jag dock otroligt stressad, en stor order och jag var helt själv så jag fick slita som en hund och då var mitt blodtryck lite högt men efter den veckan så la allt sig igen.

ja du känner ju själv vad du klarar av
    och man klarar oftast av minst lika mycket som vanligt när man är gravid

lycka till

• Southern Belle

Foster som utsätts för höga halter av stresshormoner kan påverkas negativt. Bl a kan de som barn bli "överaktiva" och t ex få svårt att hantera aggressioner. I början av graviditeten är embryot alltid som mest känsligt, eftersom det är då alla organ och hjärnan bildas. (Psykosocial obstretrik, Sjögren) Hur mycket stress man klarar innan det blir "skadligt" varierar säkert från person till person. Alla upplever t ex inte samma situation som stressande. Om DU upplever stressen på ditt jobb negativt och mår dåligt av den kanske du kan gå ner i tid? Vila mycket mellan arbetspassen och ge kroppen en möjlighet till återhämtning. Prova t ex att göra avpänningsövningar! De har du dessutom god nytta av senare, under förlossningen!

Lycka till!

• carola1977