ok att äta sushi när man ammar?
älskar sushi och har inte ätit det under hela graviditeten, nu helammar jag och tänkte äta sushi men får man?
älskar sushi och har inte ätit det under hela graviditeten, nu helammar jag och tänkte äta sushi men får man?
En sida du borde kolla igenom, allmänna kostråden för ammande:
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/
Svar på frågan: Ja, du kan äta sushi.
Ja det kan du absolut. Och vad tråkigt att du avstod sushi under graviditeten, du kunde ju äta det redan då. Det enda är ju att man inte ska äta tonfisk för ofta, i övrigt är det inga problem.
Jo, det kan vara problem. Tex om man ska äta med gravad lax, den måste ju vara nygjord, annars är det inte bra. Förut skulle man avstå helt. Nu är de ok om den är nygjord. Just för det är så himla viktigt med fettet från fisk.
Tex de där sushi man köper i ica affären som är paketerad o klar, den ska man ju inte äta....
Nja....även förut var det ok att äta laxsushi, gravad lax osv om den varit fryst och hyfsat nygjord. Det framgick bara inte lika tydligt som i dagens kostråd.
Men visst ska den vara fräsch, men det är viktigare att den varit fryst. Och det har alla respektabla sushirestauranger gjort kan jag nästan slå vad om. Är man orolig kan man ju alltid fråga. Angående fräscheten så sägs det att om sushin ska ha utvecklat listeria efter att den gjorts skulle den börja lukta innan, så då skulle man knappast äta den i alla fall.
Men, detta gäller ju endast under graviditet. När du ammar är detta inget du behöver fundera på överhuvudtaget.
Annamamma 83 skrev 2009-10-21 17:21:14 följande:
Det är helt ok att äta
Måste ställa en liten kompletterande fråga: Enligt LMV:s rekomendationer ska man ju vara försiktig med algprodukter när man ammar. Nori (det gröna runt de runda sushirullarna) är ju alger... Får man äta det? Eller ja, en är nog ingen fara, men det kanske inte är så bra att frossa i det i alla fall?
Någon som har en åsikt?
Jag skrev faktiskt till slv och ställde den frågan och fick till svar att sushiarken är helt ok att äta. Det man ska vara försiktig med är de koncentrerade hälsokostpreparaten, eller om man äter i stora mängder. Dit räknas inte en måltid, ens om den bara består av rullar...
Ja, visserligen ställde jag frågan när jag var gravid, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad under amning.
Jag har märkt att min 4-månaders får ont i magen när jag äter wasabi så jag tar lite mindre av det eller hoppas över helt, men förutom det går det bra.
åt sushi igår efter 1,5år:) sååå gott!