• Poppins

Underkänt på 6-månaderskontrollen, fler???

Idag har jag varit med gossen på sex månaderskontroll. Allt verkade bra förutom att doktorn tyckte att Isak var lite för slö och ointresserad. Han ville t.ex inte greppa efter leksaker, han anstränger sig inte heller särskilt mycket med att försöka dra sig upp till sittande. Han använder sig också mest av den vänstra sidan av kroppen.

Läkaren sa att de troligtvis inte är någonting att oroa sig för, men för säkerhetsskull så ska vi göra en ny kontroll om två veckor.

Men nu gör jag inget annat än oroar mig, tänker dom mest hemska tankar om vad de kan vara för fel. Oroar mig för om de skulle visa sig vara nåt, hur det då ska gå för Isak när han blir äldre. Vet hur dåligt det funkar inom barnomsorgen för barn med särskilda behov, är själv lärare.

Ok, vet att jag tar ut en massa i förskott, men kan inte hjälpa det. Är de nån fler här som fått underkänt på 6-månaderskontrollen och som kan komma med lite stöttande och uppmuntrande ord???

• Svar på tråden Underkänt på 6-månaderskontrollen, fler???
  • Lycke

Förstår att du oroar dig, vilken förälder skulle inte göra det?
    Hoppas att de två veckorna går snabbt fram så du får nya, gladare uttalanden!

• h04

Jag vet inte...

Vi ska dit på måndag!

Men är han likadan hemma som läkaren beskriver? Slö bla?

• Poppins

Ja han är precis likadan hemma som han var på BVC idag. Han är rätt sen i det mesta. Han är ju ett halvår nu, men de är först i förra veckan som han för första gången vände sig från rygg till mage. Han har fortfarande problem med att vända sig från mage till rygg.

Men jag har inte oroat mig särsklit mycket eftersom att bebis är olika och utvecklas olika, men nu när dom på BVC också tycker att allt inte är som de ska då börjar oron komma.

• h04

jag har inget att jämföra med mer än min 6 månaders som är väldig tidig i mycket...

Men jag tror du ska lyssna på läkaren, om han tycker ni ska komma tillbaka så är det nog bra att göra det.

Men oroa dig inte, visst han kan vara lite sen... nu ja! Men det kan ändra sig många ggr.
    Alla barn är som sagt inte lika...

• siamesen

Har ni provat med lite bassäng bad? Kan väcka en liten slöfock...

Annars kan ni väl se om ni kan fa lite sjukgymnastik, de brukar ha bra koll pa vad som är "normalt".

Annars kan jag säga att jag känner flera barn som varit som plattfiskar pa golvet länge, länge (över aret) utan att det varit nagot fel pa dem.

• JRo

Alla barn prioriterar att lära sig olika saker. Kanske utforskar han språket eller är han en liten iaktagare? Det är säkert så att han koncentrerar sig på nåt annat än det motoriska.

Vår dotter är tidig motorisk, men hon är nästan helt tyst (jollrar knappt), har inte det minsta tålamod med några detaljer på leksakerna, och verkar helt oförmögen att få i sig fast föda...

Alla är som sagt olika och det behöver inte betyda nåt alls.

• Poppins

Han har jollrat praktiskt taget från dag ett och är ibland inte ens tyst i sömnen =) Han har aldrig heller haft det här riktiga småbarnsjollret, utan har betonat bokstäver tydligt från början. Han kan faktiskt säga HEJ. Så förhoppningsvis är det bara därför han inte hunnit med nåt annat i sin utveckling.

• JRo

Så är det säkert! Han kanske blir politiker när han blir stor

• Prinzess

Våran kolla tycker jag var jäätedålig. Tindra satt i mitt knä hela tiden. Han gav henne en leksak och undertiden frågade han mig frågor. Sen klämde han på magen och lyssnade på hjärtat, sen var det klart. Lite tråkigt!

Svar på tråden Underkänt på 6-månaderskontrollen, fler???