• Iluna

Vilket är billigast bygga ut ett rum/inreda vinden?

Vi skulle behöva ett rum till i vårat parhus på 118kvm. Antingen kan vi bygga ut ett rum på baksidan där trallen ligger nu. Eller inreda vinden och sätta en trapp dit upp...Men vilket är billigast? någon som vet de, vad kostar de att söka om bygglov, är det svårt att få det??

• Svar på tråden Vilket är billigast bygga ut ett rum/inreda vinden?
  • Fotavtryck

bygglov krävs om ni bygger ut. Men inreder ni vinden kan man göra lite i smyg.
    Hur väl issolerad är vinden? Ska det öpnas up för fönster. ta hål i bjälklaget för trappa? Det känns igentligen för det bästa alternativet om man ska starta nått nu, o inte behöver ta hål i taket. En trappa kan ni få för från någar tusenlappar. beroende på vilken disign man är ute efter. Billigast undan kommer man nog om man tar kontakt med en liten snickerifirma.

Tänker ni göra jobbet själva eller utnyttja rotavdraget?

• Iluna

Vinden är inte alls isolerad och de finns bara en liten lucka i taket för en stege. Så antar att man måste göra ett större hål i taket och isolera hela vinden och kanske ett litet fönster. Vi hade tänkt anlita någon som gör det och använa oss av rotavdraget. Sen att göra om en vind i smyg e nog svårt, de låter mycket och alla sur grannar skulle nog kolla både en och två gånger så att man har bygglov i hopp om att stoppa bygget...Massa sura gamlingar som vill ha lugn och ro...

• Iluna

om vi skulle bygga ut skulle vi behöva göra en del av väggen utåt till en innervägg, byta altandörr dom en inomhusdörr..sen lägga en grund, tre väggar och en altandörr och aknske ett litet fönster.... vet lixom inte vilket som tar längst tid och mäst matrial..känns som att bygga ut borde bli billigare..

• Mamsis

Ring några olika företag och be dem om offerter. Det brukar vara gratis.

Be dem om offert på både utbyggnad på altanen och ombyggnad av vinden.

• Mamsis

OBS! Be om specificerade offerter så ni vet vad som ingår det kan ingå olika saker hos de olika firmorna, ber ni om ett fast pris så vet ni vad summan hamnar på, med löpande räkning kan det bli en otrevlig överraskning förutom at ni måste anteckna när de kommer och när de går. Ganska många vill debitera heltid men är bara där ca halva tiden.. En del vill också ha betalat för restiden.

• Iluna

okej jag ska tänka på det..ingen som har gjort nåtot likande och vet vilka summor det talas om...

• Fotavtryck

man måste se vad det är man har att utgå med för att få en kostnad. O kvadratmeter. o standard.

Så ring olika byggfirmor så kommer dom o kollar o rekomenderar vad som skulle vara bäst för er, o vad som inte fungerar.

Att bygga ut kan kosta allt från 30 000 till 200 000. O vinden kan gå på 20 000 - 150 000. Beror på vilken standard man väljer. Och vem man anlitar. Och om det ska ske nu i lågkonjektur eller i vår när det går uppot o blir dyrare.

• Kodia

Du skriver att ni har gnälliga grannar, och då tror jag att det kan bli svårt att få bygglov för att bygga ut, jag _tror_ att man måste ha grannarnas samtycke för utbyggnader mindre än 4 m. från tomtgränsen, och det är det ju i regel om det är ett parhus... Ring kommunens byggkontor och kolla vad som gäller, så ni vet om det är någon idé att ens gå vidare med den planen.

• Iluna
    Kodia skrev 2009-10-22 20:28:58 följande:
    Du skriver att ni har gnälliga grannar, och då tror jag att det kan bli svårt att få bygglov för att bygga ut, jag _tror_ att man måste ha grannarnas samtycke för utbyggnader mindre än 4 m. från tomtgränsen, och det är det ju i regel om det är ett parhus... Ring kommunens byggkontor och kolla vad som gäller, så ni vet om det är någon idé att ens gå vidare med den planen.
    men vi bygger ju inte utanför tomtgränsen..de är på våran tomt som vi i så fall kommer att bygga..har baksidan mot skogen en trall och en liten gräsmatta, skulle i så fall bygga ett rum där trallen är idag...
  • Post partum

Är altanen närmare tomtgränsen än 4 m (även fast det är på er tomt) måste ni hur som helst ha grannarnas samtycke.

• Iluna

tror faktist de är mer än 4 m..så då borde det vara lugnt då.

• Iluna

fast fan inte åt alla tre hållen..tänkte bara på tomtgränsen rakt fram ut mot skogen....

• johandra

Jag tror absolut att utbyggnaden blir dyrast. räkna ca 20 000kr/kvm, det är ett minimum vad jag hört iaf..Och i ett radhus kan det säkert bli svårt med bygglov just pga tomtgränsregeln...Att inreda vinden kankräva bygglov det med,men troligtvis bara för fönstret som jag antar att ni måste sätta in,och det får ni säkert.

Jag skulle satsa på vinden jag,på så sätt så har ni ju fortfarande kvar altanen att njuta av sommartid

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
Svar på tråden Vilket är billigast bygga ut ett rum/inreda vinden?