• Kalikå å jag

Gravid - svamp - kolhydrater?

Jag är i vecka 7. Ca fem dagar efter plusset fick jag svampinfektionssymptom. Och det är inte första gången... så jag visste vad det var. Har ätit långkur med Fluconazol innan jag blev gravid men slutade efter äl då jag anade att jag kunde blivit gravid. När svampen kom fick jag panik, hur ska jag klara denna graviditet, hade inga såna här problem förra grav. Så fastän jag inte alls gillar canestenkurer så gjorde jag en sån, och nu snart en vecka sen jag började med den börjar faktiskt symptomen ge med sig, men det ligger kvar och irriterar mig lite. Så nu kommer några frågor till "svamp-vana":

Hur länge kan jag hålla på med canesten-krämen? Det står ju att man ska hålla på tre dagar efter man är besvärsfri, men kan det bli för länge?

För att försöka hålla det hela i schack har jag nu slutat helt med socker och äter mycket lite kolhydrater (och särskilt inte vetemjöl och jästa produkter), men hur är det egentligen när man är gravid? Behöver man kolhydraterna för barnets skull?

Fler tips?

• Svar på tråden Gravid - svamp - kolhydrater?
  • Förtjust

Jag har också problem med svamp. Fick första svampen nu i vecka 24. Är glad att jag klarat mig så länge in i graviditeten, men vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

Jag blev resistent av pevaryl för flera år sedan då jag fick svamp gång på gång så jag fick också köra långkur med Fluconazol då för flera år sedan. Sedan dess har jag fått en ny Fluconazol-kapsel varje gång jag fått svamp. Nu kan jag inte få det mer pga graviditeten har jag läst. Jag har försökt behandla med pevaryl, men det har gått över en vecka nu och det ger inte med sig helt. Det slutar att klia, men är fortfarande ömt och torrt och jag tror så fort jag slutar smörja pevarylkräm kommer det tillbaka igen. Vad tusan ska man göra?
    Är det boka läkartid som gäller?

Jag hoppas inte att resten av graviditeten ska överskuggas av svampinfektion.

• Jamirl

Pevaryl de "suppar" man stoppar in, fungerar bra efter några dagar.

• Kalikå å jag

Hej igen!

Förtjust: Jag skulle nog boka en läkartid om jag var du. Vet inte vad de gör då men, man blir ju tokig av att bara låta det gå på... Om det slutar klia för dig kanske det trots allt är på väg bort. Jag kan gå och vara öm och torr länge efteråt. Visst använder du olja?! Jag höll ut med pevarylkrämen i nästan två veckor och sen har det faktiskt gett med sig litegrann, fast jag känner mig som en tidinställd bomb (- livrädd att få detta om och om igen under grav.), alltid lite irriterat "där nere". Tyvärr är det lite mer nu så jag är rädd att det brakar lös igen.

Fler med erfarenheter?

• Jamirl

ush, fick svamp igen nu....var ju borta efter behandling en vecka....blä

• Kalikå å jag

Då var det dags igen... svampen är tillbaka, för andra gången i graviditeten och jag är bara 8+0. Undrar hur jag ska fixa det här? Tänk om detta fortsätter hela gravidititeten...

Har än en gång påbörjat en canestenkur, frågan är hur många gånger jag kommer att få göra det och hur många gånger det kommer funka. Vad jag förstår kan man bli resistent. Och ska jag få detta varannan vecka under grav. så är ju den risken ganska stor.

Ni som klarat er undan svampinfektionen genom att dra ner på socker och kolhydrater, hur hårda har ni varit? Har ni ätit nåt slags bröd, pasta, ris etc.? Hur har ni gjort med frukt (tänker på fruktsockret)?

Svar på tråden Gravid - svamp - kolhydrater?