Första vintern som bilägare - vad ska jag tänka på?
Blev bilägare för första gången i somras.
Nu är vintern på ingång, vad ska man tänka på då?
Vinterdäcken ska på, det vet jag.
Men utöver det är jag lost.
Tips?
Blev bilägare för första gången i somras.
Nu är vintern på ingång, vad ska man tänka på då?
Vinterdäcken ska på, det vet jag.
Men utöver det är jag lost.
Tips?
Motorvärmare?
Spolarvätska är första jag tänker på, på sommaren har man oftast bara vatten i behållaren o det kan frysa till om man inte blandar i spolarvätska.
Lyska till!
L E A skrev 2009-10-21 22:14:08 följande:
Att köra försiktigt :P
Desto äldre bil ju mera får man tänka på, hur gammal är din bil...?
Det här är vad jag har i bilen vintertid (Stockholm)
* Isskrapor
* Vantar (så att man kan skrapa även om man glömt vantar inne...)
* Liten kvast för lössnö
* Startkablar (inte nödvändigt, men jag har behövt det ibland och det brukar vara uppskattat av andra också...)
* Motorvärmare (med timer, så man kan dra igång den utan att behöva gå ut i rugget...)
* Kupévärmare, uppskattat av både barnen och mig.
* Filt (nåja, den är med alltid, en filt är bra att ha )
* Spolarvätska blandad för årstiden och vad för väder det ser ut att bli
* Extra spolarvätska - jag tänker inte stå 5 km från en mack med igenmurad vindruta...
* Extra glödlampor, jag kör Peugeot och de käkar glödlampor som popcorn!
* Vinterdäck förstås.
Man kan också se tll att då och då och speciellt efter biltvätt smörja ngummilisterna med siliconstift så de inte fryser fast. Använder du inte fjärrstyrt lås så kan det vara vettigt att smörja upp låsen med en för ändamålet avsedd (grafit-) olja.
Det kan också vara bra att ha en tunn knappnål på solskyddet som du kan plocka ut och rensa ev ispropp i spolarmunstycket till vindrutorna.
Jag brukar också tänka på att inte köra upp och ned med ev eldrivna rutor med massa isskorpor på fönstret...
I min gamla pendlar-Opel:
* Isskrapor
* Snöborste (finns på alla mackar och Jula och Biltema etc.)
* Arbetshandskar (fodrade)
* Ficklampa
* Låsspray - att spruta in i dörrlåsen om fukt kommit in som fryst (finns på mackar, Jula Biltema etc.)
* Reservdunk (ligger i året om)
* Extra färdigblandad spolarvätska, 5-litersdunk
* Reflexväst - inte kul att bli stående osynlig vid en vintervägkant
* Kupévärmare - har en timer på garaget som startar kl 7 så halv 8 är kupén gosig.
* I handskfacket: En bit ståltråd och en avbitartång
* En "nål" som man kan få på bensinmacken, att rensa ur igensatta spolarmunstycken.
* En gammal smutsig handduk att torka ev. smuts med
* Bogserlina
* Startkablar
* Varningstriangel (ska ju iof ligga i året om)
* Filt i baksätet
* Spray för gummilister - silikonbaserad, gör att dörrarnas gummilister inte fryser fast mot karossen.
* Vinterdäck på, och ett glatt humör.
* Ett par extra lampor + eltejp
Bilen är en Astra 1.6 från 96'
/Puppa
Ett allmänt tips till de otympliga 5-liters dunkarna med spolarvätska är att inköpa en påskruvbar pip , kostar typ 20kr (finns på välsorterade bensinstationer), har sett på både OKQ8 och Statoil, förenklar mycket och du får inte massa dräll över motorutrymmet.
Gör service med oljebyte före vintern och kosta gärna på syntetisk motorolja som gör bilen mer lättstartad när det är kallt.
(Det finns säkert någon ultramotorintresserad som kommer att påpeka att man eventuellt inte ska börja med syntetolja om bilen har gått väldigt långt och alltid körts på vanlig olja. Syntetoljan kan få gammalt skit att lossna med läckage som följd. Men det läckaget hade nog kommit ändå.