• Anonym (i v24)

Hur svår foglossning för att sjukskriva sig?

Är i v 24 nu med mitt andra barn, och har en hemsk foglossning från och till.
    Idag har jag haft så ont på arbetet att jag inte kunnat utföra det ordentligt utan att mina arbetskamrater fått göra mkt av mitt jobb (jobbar inom vården).

Vill jobba så länge som möjligt, och det gnager i huvudet att "graviditet är ingen sjukdom" MEN när skall man börja tänka på sig själv?

Hur ont skall man ha för att inte ha dåligt samvete för att vara hemma? Nu ikväll kan jag inte ens gå, i vanliga fall haltar jag mest fram hela tiden.
    Biter jag ihop för mkt?

Förra gången blev jag sjukskriven i v32 först och då kunde jag inte gå.

• Svar på tråden Hur svår foglossning för att sjukskriva sig?
  • missteddy

jag jobbar också innom våden som springvik och jag fick inte min sjukskrining godkänd  så var inställd på det.

• Anonym (i v24)

Men en vecka har man väl egentligen rätt till utan läkarintyg?

Förra gången var det inga problem, för 1½år sedan. Har det blivit svårare nu?

• Anonym
    missteddy skrev 2009-10-21 22:39:16 följande:
    jag jobbar också innom våden som springvik och jag fick inte min sjukskrining godkänd  så var inställd på det.
    Är det läkaren som inte vill sjukskriva dig eller kör Försäkringskassan över din läkares beslut menar du?
  • Weezy

du har följande rätt...

1 vecka utan intyg , betalt av arbetsgivaren.
    2:a veckan med intyg , fortfarande arbetsgivaren som betalar.
    vecka 3 är det Fk som ska besluta om du har rätt till sjukpenning dock kommer det krävas att din läkare kan skriva tydluigt i dina intyg vad du lider av och hur pass mycket ditt arbete spelar in. När du har 60 dagar kvar till förlossning kan du ansöka om havndeskapspenning . du kan läsa mer på www.socialstyrelsen.se vad det gäller regler vid foglossning och sjukskrivning...

Här är infon som jag hittade på deras hemsida....

Rekommendationer om bedömning av arbetsförmåga
    Flertalet gravida kvinnor med bäckensmärtor och framför allt med ryggsmärtor förutsätts ha en mer eller mindre bibehållen arbetsförmåga.
    Sjukskrivning kan vara motiverad vid uttalade eller svåra bäckensmärtor, i synnerhet om de förvärras av arbetet och om behandlingen inte resulterat i en påtaglig förbättring av smärtan och därmed arbetsförmågan. Halv sjukskrivning är normen ? dock rekommenderas hel sjukskrivning om belastningssmärtorna är så uttalade att kvinnan måste använda kryckor eller rullstol. Gör en ny bedömning efter 4?6 veckors behandling för att undersöka behandlingseffekten och det fortsatta behovet av sjukskrivning.
    Sjukskrivning för lumbala ryggsmärtor är oftast inte motiverad (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Vid akuta ryggsmärtor (lumbago) kan sjukskrivning ändå vara motiverad under en begränsad tid, i första hand upp till 2 veckor.
    Symtom, prognos och behandling
    Smärtor i bäckenet och/eller i lumbalryggen (ländryggen är ett vanligt besvär som drabbar nästan hälften av alla gravida. Smärtan debuterar i genomsnitt i 18:e graviditetsveckan. Den lumbala ryggsmärtan är vanligtvis inte relaterad till graviditeten och påverkas inte heller av den. Oftast är den kronisk, vilket innebär att kvinnan har haft ryggsmärtor redan innan hon blev gravid. Både antalet gravida som får ryggsmärtor och smärtornas styrka kan minskas med väldefinierade vård- och behandlingsprogram.

Förväntad konsekvens för funktionstillstånd
    Den gravida får i lättare fall svårare att gå, stå och sitta. I svårare fall begränsas förmågan att lyfta, böja sig och vrida kroppen.

I mycket svåra fall får den gravida betydligt svårare att utföra vissa rörelser, framför allt att böja sig och vrida kroppen och även sömnsvårigheter och koncentrationsstörningar.

Bedömd tid för återvunnen funktion och normal läkning
    Bäckensmärta och den sammanhängande funktionsnedsättningen kvarstår oftast graviditeten ut. Smärtan kan dock minskas med vård- och behandlingsprogram. Smärtan avtar påtagligt mer eller mindre direkt efter förlossningen. Endast enstaka procent av kvinnorna har kvar smärtorna 3 månader efter förlossningen. Den lumbala ryggsmärtan är oftast oförändrad efter förlossningen. Ryggsmärtor som kommer akut kan sätta ned funktionen betydligt under enstaka veckor.

Behov av tidiga insatser. Särskilda överväganden och åtgärder
    Det är mycket viktigt att tidigt informera den gravida om eventuellt kommande bäcken- och ryggsmärtor. Kvinnor som utvecklar ett negativt tänkande om sina smärtor och ett undvikandebeteende bör tidigt få lugnande besked om sitt tillstånd och informeras om den goda prognosen.

Det är även viktigt att barnmorskor och läkare på mödravårdscentraler har ett nära samarbete med sjukgymnaster med specialkompetens i smärtproblematiken hos gravida. Om den gravida får ont bör det i första hand bedömas av en sjukgymnast och eventuell behandling (bälte, vattengymnastik, stabiliseringsträning) bör sedan påbörjas snarast. Behandling med akupunktur har visat en dokumenterat god effekt utan allvarliga biverkningar. Medbedömning av läkare kan bli aktuell vid utebliven effekt av sjukgymnastik. Läkare och sjukgymnast bör om möjligt samråda.

Kvinnor med tidig debut (före vecka 18) av kombinerade besvär i både rygg och bäcken utgör en särskild riskgrupp för att utveckla värre och mera långdragna besvär både under och efter graviditet och bör följas noga. Det finns ett större behov av fysisk avlastning i form av sjukskrivning under graviditet för denna grupp.

• Anonym (i v24)

Tack för infon Weezy! Hp har jag ansökt om, och om jag får det beviljat så har jag 7 arbetsveckor kvar. Men jag vet inte hur jag skall orka dessa..?

Egentligen ligger vikten på HUR läkaren skriver intyget med andra ord? Arbetar inom vården med mkt tunga lyft, underbemmaningar m.m. så det klart att det inte blir bättre utav det.

• Weezy

Anonym (i v24) skrev 2009-10-21 23:05:10 följande:

Tack för infon Weezy! Hp har jag ansökt om, och om jag får det beviljat så har jag 7 arbetsveckor kvar. Men jag vet inte hur jag skall orka dessa..?Egentligen ligger vikten på HUR läkaren skriver intyget med andra ord? Arbetar inom vården med mkt tunga lyft, underbemmaningar m.m. så det klart att det inte blir bättre utav det.
    Det var så lite s¨..
    jag har själv extremt svåra foglossningar och jobbar inte alls med tungt jobb MEN har en bra läkare som skrev mycket utförligt i mina intyg, det resulterade med heltidssjukskrivning från v 30. Skönt men samtidigt jobbigt eftersom jag har svårt att röra mig och gå... så mycket hemma blir dte inte gjort även om man skulle kunna tro det. TUR är att man har underbar man och samilj som gärna hjälper till mot lite extra slantar i veckopengen....

Lycka till
  • missteddy
    Anonym skrev 2009-10-21 22:51:26 följande:
    Är det läkaren som inte vill sjukskriva dig eller kör Försäkringskassan över din läkares beslut menar du?
    fk läkare körde över min läkare som hade hade udersökt mej och märkt att jag inte kunde knapt gå men pga jag var arbetslös kunde jag söka annat arbete än de vårdbeträde jobbet som jag jobbade med
Svar på tråden Hur svår foglossning för att sjukskriva sig?