Finns det fler "galna" mammor?
Jag har en flicka på 10 år och en flicka på 8. Min 10-åring är i så att säga lilla tonåren och trotsar och är sur och trulig. Ibland då mitt tålamod tryter blir jag "galen", skriker högt och gapar på henne. Det händer inte ofta, men är jag trött eller i obalans är det lättare hänt. Jag kan också bli tokig om jag blir frustrerad och känner mig otillräcklig. Jag har sådant otroligt dåligt samvete över detta. Jag vet att barnen blir rädda när jag blir så arg, men jag kan inte behärska mig. Jag ber alltid om ursäkt för att jag skrikit och lovar mig själv att aldrig göra om det. Ända tills tålamodet tryter igen. Min 8-åring är foglig som ett lamm och gör allt jag säger till henne. Jag tror att det beror mycket på de dagliga kontroverserna med den äldre flickan. (Även om kontroverserna inte blir så häftiga jämt)Känner någon igen sig i fråga om att tappa kontrollen ibland? Hur kan jag arbeta med den här, inte så lustiga sidan av mig själv? Jag vill inte gapa och skrika åt mina barn.
En annan fråga: Hur hanterar man att barnen ser och hör saker hos andra barn som skrämmer dem? De pratar om läskiga saker som de hört på nyheterna, om mord på barn, kidnappningar och så vidare. Idag hade min äldsta flicka varit hos en kompis som visat en film på you tube om en flicka som blivit mördad av sina föräldrar. Nu ikväll kunde hon inte sova. Vad gör man? Hur förklarar man? Då hon inte är hemma kan jag inte skydda henne från att se otäcka saker, man litar ju på att de andra föräldrarna ser till att så inte är fallet.