• PåvägMotSyskon

När kan barnet åka med en bälteskudde?

Min son blir 2½ i november, han åker med en akta graco bakåtvänd i baksätet.. min fråga är, när kan dem åka med en bälteskudde?? Är det från 3år eller går det på längd/vikt också??

Någon som vet vad som gäller??

Hoppas det va i rätt rubrik ja skrev detta

• Svar på tråden När kan barnet åka med en bälteskudde?
  • PåvägMotSyskon

Glömde skriva "bältes kudde framåt"

• FrökenCarlsson

Tror dom rekommenderar 4 år och minst 15 kg.. TROR!! Men jag köpten en till min son nu och han blir 4 i början på nästa år, detta för att han var för lång för sin andra stol och med vinterkläder på kändes den väldigt trång. 2,5 år tycker jag känns ganska tidigt att byta..

• norgesessan

Det bästa är att låta barnet sitta baktvänd tills tex. britax two way är urväxt. Har en son son är 120 cm som fortfarande ryms i den. Den har maxvikt på 25 kg.

Bakåtvänd är mycket säkrare än framåtvänd.

När barnet är urväxt är det bältesstol (kudde med rygg) som är bäst eftersom barnet får skydd på sidorna.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Alorna

min son är 4 år och han åker i baksätet i en bältesstol, en bälteskudde fast med rygg och nackskydd alltså. Den har vi använt sen han var 3 år gammal.

• norgesessan

Om ni jar en cosmic så är det stor skillnad på stolarna, har foto på cosmic, two way och multitech i mitt galleri, har bland annat en jamförningsbild med ett stort barn med cosmicen och two wayen.

• Kodia

Det är _väldigt_ mycket säkrare att åka bakåtvänd! Skillnaden i risk att dö vid en olycka mellan bakåt- och framåtvänd minskar med åldern, men så länge de får plats bakåtvända bör man absolut inte låta dem sitta framåtvända i en bältesstol. De flesta barn kan sitta bakåtvända tills de är ca. 5 år. Båda mina barn vändes när de var ca. 117 cm, och det är ungefär den längden jag hört av flera andra som varit rädda om sina barn också.

• PåvägMotSyskon

Jag hade mest fundering nu, vet att jag såg en som är lika gammal som min son och de använde bälteskudde (tyckte de va väl tidigt) och kom på att jag måste höra mig för NÄR det är man byter..

Vi har ju akta graco med ryggstöd å på sidan?? e osäker på om de står 15kg på den, men han är ju lång, nu har vi inte mätt sen han va 1½ år, men han e en bit över 90 lång, ska dit nu 18nov på en språkkoll me bvc, så då får man ju se mer exakt läng å vikt. även om vikt kan man väga hemma.

ska höra me syrran min när hon vände sina..

• norgesessan

Vänd inte stolen när det är dax för det, bältet sitter inte bra, den är kort, och 25 kg gäller framåtvänd med...

När man ska vända är en renodlat bältesstol det bästa alternativet..

• Kodia
    PåvägMotSyskon skrev 2009-10-21 23:17:26 följande:
    Jag hade mest fundering nu, vet att jag såg en som är lika gammal som min son och de använde bälteskudde (tyckte de va väl tidigt) och kom på att jag måste höra mig för NÄR det är man byter..Vi har ju akta graco med ryggstöd å på sidan?? e osäker på om de står 15kg på den, men han är ju lång, nu har vi inte mätt sen han va 1½ år, men han e en bit över 90 lång, ska dit nu 18nov på en språkkoll me bvc, så då får man ju se mer exakt läng å vikt. även om vikt kan man väga hemma.ska höra me syrran min när hon vände sina..
    Ja, det finns ju folk som gör allt möjligt dumt, men jag tycker att man borde vara rädd om sina barn, och förstår inte varför man väljer att sätta ett barn framåtvänd när skaderisken ökar med flera hundra procent... Jag tycker du skall låta honom sitta bakåtvänt så länge det bara går (=tills han är 115-120 cm eller väger 25 kg), oavsett vad din syster eller dagiskompisarnas föräldrar har gjort för val!
  • jagälskarallaminabarn

Har tvillingar på 4 år och när vi funderade på att byta till nästa bilbarnstol som är framåtvänd fick vi veta att det bästa är om de kan åka baklänges så länge som det bara på något sätt är möjligt, d v s att man byter när de växt ur bilbarnstolen. Kommer inte ihåg om det var när öronen når upp till bilbarnstolen som det är dax att byta, hoppas någon annan kan svara säkert på det. Att vi funderade på att byta var för att de satt så trångt med benen men svaret vi fick var att barnen tar inte skada av det och när vi tänkte efter gnällde ingen av våra flickor för det heller så de åker baklänges än.

Bälteskudde i sig rekommenderar i alla fall inte jag någonsin, det bästa är om du kan få tag i en "hel" bilbarnstol som är för framlänges bruk sedan för då har barnet betydligt bättre stöd då den hjälper till i ryggen också. Lycka till!

• cicci85

Det är dags att byta till bältesstol när barnet har vuxit ur den bakåtvända, alltså är för tung eller när öronen når upp till kanten, finns INGEN anledning att byta innan!
    Rekommendationerna är att man vänder tidigast vid 4-5 år.

Gå in under tråden "Barn i bil" under säkerhet så hittar du info och filmer!

• Joico

Det är minst 1,5år kvar tills ni kan vända honom framåt! Det spelar ingen som helst roll när andra har gjort det, såå många gör fel tyvärr.. många av okunskap, många skiter i det helt enkelt.

Minst 4år ska barnet vara. Den viktgräns som står på framåtvända stolar, ofta 15kg, är en minimivikt och en riktlinje (en mkt dålig sådan, men som såklart måste uppnås). En 2åring som väger 16kg ska alltså sitta bakåtvänd minst 2år till. En 4åring som väger 13kg måste sitta bakåtvänd minst 2kg till.

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46559557.html

Svar på tråden När kan barnet åka med en bälteskudde?