Hur gammal var ditt barn när den la ett pussel?
Hur gammal var ditt barn när denne för första gången la ett pussel helt själv?
Ett pussel på ca 20-25 stora bitar då...
Hur gammal var ditt barn när denne för första gången la ett pussel helt själv?
Ett pussel på ca 20-25 stora bitar då...
Det är först nu jag tycker Elliot börjar bli duktig på att lägga pussel - dvs inte helt fria pussel, utan såna med en bricka med hål i där pusselbitar passar. Enklare såna har han lagt sen han var 2½ kanske, men inte utan gnissel. Nu klarar han såna med många bitar, typ 30 (har ett med alfabetet) och han fyller snart fyra.
Drygt 2 år
Mina är fem och lägger inte pussel. Inte bygger de lego eller leker med bilar eller dockor heller. Konstiga barn.
Min son var två år när han la ett pussel själv.
förra julen började min lägga pussel, inte 30 bitars men kanske 10-20 bitars.. då var han 1 år och 9 månader.
3 år la han pussel med behållning själv. Innan dess var det vääldigt enkla pussel med hjälp av mamma och pappa.
Han va 2 år när han började lägga pussel på 6 bitar , när han va 3 år så la han 125-bitar själv.
Min nyblivna 2-åring har bara lagt såna där pussel med eller utan knoppar, inte med bitar som sitter fast i varandra. Han har inga såna. Jag kanske borde köpa för att se om han tycker om det, fast jag misstänker att han inte är särskilt intresserad av det.
ca 14 månader.
Min lyckades pilla ihop ett 9-bitarspussel som vi har när han var 1½ år. Inte ett "knopp-pussel" utan ett vanligt men med ram. Får ihop ett 12-bitars nu....snart 22 månader och har väl lagt det i en månad. Fast det är ju pussel han känner igen och har hållit på med många gånger. Skulle ju inte fixa ett helt nytt bara sådär
Jag tror nog inte det är vanligt förrän vid ca 4 årsåldern.
Om man frågar här på FL så kan man få en helt snedvriden bild av hur det är. De som svarar är ofta de som har tidiga barn. Min son fyllde 4 i september och han klarar nu att lägga pussel på ca 20 bitar. Men inte utan gnissel alltid och det är olika hur enkla de är oberoende av antalet bitar. Enklare bebispussel har han dock klarat länge, tror han började i 2 års åldern.
Min son är 3,5.
Han fick nyligen ett 25-bitars som han lägger själv, förutom lite hjälp med 4 "himmelsbitar" uppe i hörnet och kanske lite tips längs vägen.
Min etta var ca 2 år när han la 20-30 bitar pussel utan större problem.
Min tvåa är 2 år och 3 mån och han lägger bara pussel med knoppar, börjar att intressera sig för 6-8 bitars pussel men behöver än så länge hjälp med dem. Fast han har inte alls varit lika intresserad och tålmodig som storebror var och är.
Min son är 17 månader och la idag för allra första gången ett knoppussel med 6 bitar. Iförrgår så förstod han inte alls hur man skulle göra och idag så går det hur bra som helst!
Minns inte hur gamla mina andra barn var när de började lägga den typen av pussel som du beskriver, kanske i treårsåldern??
Min son lägger knappt pussel alls - han blir mest arg han är snart tre (kanske knoppussel men han vill helst banka dit bitarna).
Hans kusin lade sådana pussel som ts menar innan han fyllde två. Han gjorde också ett väldigt oregelbundet och svårt magnetpussel utan ram med Pippi på innan han var två minns jag (eftersom jag själv knappt fick ihop det).
Nu när han fyllde tre fick han pussel med 50 bitar och uppåt och dem kunde han lägga med en gång utan problem...
...fast de flesta pratar mest om hur tidig min son är - för han är tidig verbalt - det kan göra mig ilsken att vissa färdigheter värderas "högre" än andra.
I somras, strax innan 4-årsdagen, lade min tjej för första gången ett 25- och ett 36-bitarspussel själv. Men det var en engångsföreteelse, hon har inte gjort om det Hon har aldrig varit intresserad av pussel överhuvudtaget.