• Anonym (trötter)

Risig mage.

Nu har jag levt med en risig mage rätt länge.
    Är ofta lös i magen.
    Är intresserad av att prata med andra med samma problem.
    Har ni kommit fram till varför ni är dåliga i magen?
    Hittat något som hjälpt er att bli bättre?
    Jag har försökt vända mig till vårdcentralen för att få hjälp, men inte riktigt upplevt att jag fått det.

• Svar på tråden Risig mage.
  • Amazina

Du har ingen form av födoämnesallergi då? Har du testat att utesluta mjölk?

• Anonym (Anna)

Jag är ofta risig i magen.. ibland mer ibland mindre. Det är sällan riktig diarée men lite grötaktigt (ursäkta informationen). Vet inte riktigt vad det beror på, men min mage är allmänt känslig och jag får lätt ont i magen. Har du provat Proviva?

• Anonym (knäckebröd)

Precis så hade jag det väldigt länge (fler år). Sen började jag äta knäckebröd till frukost varje dag, och nu är det bra! Inte gröt - utan korvar!

• Anonym (trötter)

Har druckit actimel under en månad.
    Är Proviva bättre än actimel?
    Ska nog testa knäckebröd. Tack så mycket för tipset. Så du är rätt säker på att det är just knäckebröden som hjälpt dig? Vad för slags knäckebröd är det?
    Jag har testat något som heter Visiblin men jag tror inte det hjälpt mig så mycket.

• Anonym (knäckebröd)

Nej heelt säker är jag ju inte. Men det är den enda förändringen jag gjort i matväg.. äter annars varierat och tränar. Jag brukar köpa wasa's fiberknäcke eller vad de heter.. ganska tunna goda med lite frön/havre på. Brukar ta två såna med salamiost på varje morgon

Kanske dröjde några veckor innan jag blev 'bra', men faktum är att jag blev det - så det räcker för mig

• Anonym (trötter)

Nej, det verkar inte ha med mjölk att göra.

• Anonym (Testa)

Dofilus är jättebra för magen. Dricker den när jag ibland blir risig i magen eller om jag fått maginfluensa. Finns både som naturell och smaksatt..

www.arla.se/Default____17792.aspx

• Anonym (Mia)

har samma problem..

Sen jag var i tonåren.. är nu 26 gammal..

Oftast diarréaktigt,, Kolvar ibland... Blivit lite fler kolvar när jag är gravid nu men annars fortfarande diarré.--

har ej fått hjälp av v-centralen. Är så trött på dem..

• Anonym (likadan)

Ibland kan jag äta vad som helst, men rätt som det är kan det vrida till i magen och det är bara att bege sig till muggen, detta utav samma mat som jag inte reagerat tidigare på. Kan bara gissa att det kan handla om fett, mjölkprodukter och fibrer :) (för min del)

Sen har jag hört (inga påhopp) att man inte ska enbart äta laktosfria produkter innan man vet säkert att det är just det man lider av, pga att man då kan bli laktosintolerant. Men ingen fakta så man kanske ska ta lätt på det?!

Men besväras du så tycker jag du ska uppsöka läkare.

• Anonym (trötter)

Dofilus kanske är något att prova.
    Fast jag har druckit actimel i en månads tid, är inte det ungefär samma sak?
    Börjar med knäckebröds-frukostat idag för att se om det kan hjälpa mig.

Har också hört att man kan bli laktosintollerant om man undviker laktos under en tid, men jag vet inteheller om det stämmer.

Mia, vad tråkigt att höra. Hoppas du (och jag) blir bättre någon gång.

• Anonym (knäckebröd)

Gör så! Är ju ett enkelt sätt att få ordning på magen, om det fungerar för dig
    Lycka till!

• Anonym (trötter)

Tack.
    Jag hoppas verkligen det fungerar för det är väldigt tröttsamt att gå runt med dålig mage.
    Men jag har köpt samma knäckebröd som du äter.
    Hur många år hade du dålig mage innan det vände?
    Jag har haft dålig mage i kanske 2 år.

• Anonym (knäckebröd)

Oj, jag har ingen koll.. flera, flera år i alla fall. Tillslut lärde jag mig i princip att leva med det, men det är ju så tröttamt att alltid vara risig..
    Känns skönt att vara i balans och må bra

• Anonym (trötter)

Alltid skönt att det finns hopp.
    Det är lätt att tappa hoppet när man levt ett tag med det här problemet och inte ens vårdcentralen vet vad man ska ta sig till.
    Ingen mer som har något att säga?
    Alla tips är välkomna.

• TeAmo

Visiblin är ett alternativ (som du redan testat)
    Testa Lunelax, det har funkat för jättemånga, inklusive mig!

• Anonym

jag har haft problemet i många många år, provat allt!!!
    för min del visade det sig att det var kopplat till stress och oro, inte för att jag märkte det då men jag fick så småningom en depression och började med tabletter....allt de dåliga med min mage försvann... och jag förstod då att det hörde i hop.
    nu har jag gått på kognigtiv terapi för att hantera det med mina tankar-inte tabletter...

• Anonym (trötter)
    TeAmo skrev 2009-10-24 21:41:07 följande:
    Visiblin är ett alternativ (som du redan testat)Testa Lunelax, det har funkat för jättemånga, inklusive mig!
    Vet du vad som är skillnaden på Vi-Siblin och Lunelax?
    Kanske är värt att prova eftersom Vi-Siblinen inte riktigt hjälpt.
    Tack för tipset.
    Och tack för tipset om magakuten.se
    Jo, jag har funderat över om det är IBS.
    Jag har även märkt att det försämras vid stress/oro.
Svar på tråden Risig mage.