• Anonym

Personlig assistent

Vad tycker ni? OM man är timvikarie och tackat ja till ett arbetspass och tackat nej till annat jobb och om föräldern till klienten ringer 30 minuter innan man ska jobba och säger att klienten är sjuk och han ska stanna hemma. Ska man skriva tiden ändå?

• Svar på tråden Personlig assistent
  • Anonym

Du har rätt till lönen ändå =) Har dom inge annat jobb o ge dig ska du ha lön fast du går hemma, dom har lovat dig ett pass och för kort tid och neka dig jobb.

• oxiemia

Enligt det avtalet JAG hade när jag var assistent så JA, du hade ju blivit lovad passet och förväntade dig ersättningen...

Maria

• Anonym

Ja, är du inbokad att jobba ska du ha betalt för den tiden, arbetsgivaren kan inte avboka dig utan ditt godkännande.

• Anonym

Ja visst måste det vara så. Finns det nån regel som man kan påpeka om det blir strul?

• Anonym

Jag vet inte vad man vänder sig då
    Men har svårt att tro att någon skulle börja strula.

• Anonym

Om problem så får du ju ringa till din löneassistent.

Anonym skrev 2009-10-22 12:59:43 följande:
    Jag vet inte vad man vänder sig då Men har svårt att tro att någon skulle börja strula.
  • Anonym

Jag hoppas verkligen att det är så annars törs man ju inte tacka ja till ett pass och nej till annat. Men man vet ju aldrig hur det detta företag tänker. Det är ett privat företag

• Anonym

Jag menar att man törs ju inte tacka ja till denna klient och nej till andra som man vet funkar. Men jag skulle vilja veta om det finns nån lag som man kan stödja sig på.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-22 13:05:34 följande:
    Jag menar att man törs ju inte tacka ja till denna klient och nej till andra som man vet funkar. Men jag skulle vilja veta om det finns nån lag som man kan stödja sig på.
    Det finns det. men jag vet tyvärr inte vad den heter =/
    kontakta facket om det skulle strula. dom kan hjälpa även icke medlemmar också tror jag med att svara på enklare frågor, som vilken lag det är du kan luta dig mot.
  • Anonym

Någon annan som vet??

• Anonym (Kollekt)

Vad har du för kollektivavtal? Du bör hitta svaret på din fråga där!

• Anonym (Fack)

Som timanställd har man rätt till de timmarna betalt. Det är för kort varsel.

Om tex någon bokar mig men ringer när det är tre dar kvar tilt det jobbbet, får jag betalt ändå. Avbokar dom däremot när det är mer än 14 dar kvar så har jag ingen rätt till lön de timmarna.

Kolla med facket, du kan ju bara slå en signal å fråga, eller maila!
    Då är det Kommunal du ska fråga!

• Anonym (sakkunnig)

Inbokade timmar ska du förstås ha betalt för. Det är så självklart att det nog räcker med att nämna facket om det mot förmodan skulle bli tjafs.

Svar på tråden Personlig assistent