• vdsfdxfv

Beslutsångest ang jobberbjudande

Hej
    Jag har blivit erbjuden en provanställning med start i november cirka 11-12 mil från min hemort. Det innebär alltså pendling och väldigt långa dagar. Skall samtidigt på intervju hos min gamla arbetsgivare på min hemort för en tjänst med tillträde i januari. Det är mitt drömjobb och där jag vill jobba. Problemet är nu att om jag inte hinner få besked från min gamla arbetsgivare om jag får jobbet eller inte så måste jag ju ta det nya jobbet för att inte stå helt utan. Vad gör jag om jag får reda på att jag får jobbet hos min gamla arbetsgivare när jag redan börjat på det nya jobbet? kan jag säga upp mig sådär 1-2 veckor efter att jag börjat? hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Beslutsångest ang jobberbjudande
  • annyliten

Det är ett svårt val.
    Har du skrivit på papper på provanställningen? Om inte tala med den nya arbetsgivaren först innan, så att han inte köper grisen i säcken. Om ja, skulle jag i alla fall ta mig ett prat med den nya.

I båda fall hade jag nog försökt vara öppen och ärlig med den nya arbetsgivaren och säga som det är att du skall på intervju för ditt drömjobb.

Ring din gamla arbetsgivare och tala ävern om för dem att du är intresserad, men att du börja ett nytt jobb. Fråga om de kan ge svar tidigare.

• vdsfdxfv
    annyliten skrev 2009-10-22 13:26:27 följande:
    Det är ett svårt val. Har du skrivit på papper på provanställningen? Om inte tala med den nya arbetsgivaren först innan, så att han inte köper grisen i säcken. Om ja, skulle jag i alla fall ta mig ett prat med den nya. I båda fall hade jag nog försökt vara öppen och ärlig med den nya arbetsgivaren och säga som det är att du skall på intervju för ditt drömjobb. Ring din gamla arbetsgivare och tala ävern om för dem att du är intresserad, men att du börja ett nytt jobb. Fråga om de kan ge svar tidigare.
    Nej har inte skrivit på några papper. Jo men om jag ringer den nya arbetsgivaren och säger att jag ska på intervju hos min gamla lär han ju dra sig ur och då står jag där utan arbete om jag inte skulle få jobbet hos min gamla arbetsgivare.

Men jag ska försöka få fram ett svar från min gamla arbetsgivare tidigare. Risken är väl dock att de drar ut på processen och lämnar svar typ en vecka efter att jag börjat på det nya jobbet :S
  • annyliten

Jag hade något liknande problem med min förra arbetsgivare. Där jag sökte nytt jobb för att belastningen för oss alla var förstor. (1,5 man kort)
    Nu var ju jag inte ensam om att säga upp mig på grund av detta, men jag var den som fick ett nytt jobb.

Talade om för min arbetsgivare att jag hade sökt och nytt och att jag kommer skriva på papper senast den och den dagen och lämnade in min uppsägning.

Det tog min dåvarande arbetsgivare bara ett par dagar att få fram ett förslag som gjorde att jag stannade kvar ett tag.

Med ett "jobb" erbjudande i sin hand blir man genast mycket mer intressant.

Natuligtvis fick jag gå tillbaka till den jag hade fått jobbet hos och tala om hur det låg till. Men han förstog mig.

• vdsfdxfv

Okej, jo man blir attraktivare med jobberbjudande. Det känns inte bra att börja ett nytt jobb samtidigt som jag vet att jag kommer att tacka ja till jobbet på min hemort. Samtidigt har jag ju arbetsförmedlingen som trycker på att jag ska tacka ja till första bästa jobb och anvisar skitjobb hela tiden.

• annyliten

Det är lite katten på råttan, råttan på osten situation....

Verkligen svår sits och om du sedan tackar nej kommer du bli av med A-kassan. Jag lider med dig...

• thebettygirl

Ta jobbet och om du sedan får drömjobbet så kan du sluta på dagen.... Hittade denna information på SACO:s hemsida när jag googlade på frågan:

"Om du som arbetstagare inte vill fortsätta din provanställning finns det inga föreskrivna tidsregler för dig att rätta dig efter. Det betyder i praktiken att du kan meddela sin chef på fredag eftermiddag att du inte tänker komma till arbetet på måndag morgon. Självfallet uppskattas dock alltid viss framförhållning av arbetsgivaren."

För att vara riktigt säker, kolla med ditt fackförbund! Och du, grattis till jobbet trots att det är så mycket minus med den. Men det är ju bättre än inget jobb alls, eller hur?!

• Catti41

Du kan ju lämna din provanställning mer eller mindre när du vill, eller senast efter två veckor, beroende på vad ni avtalar om. Så självklart så tar du det jobb du erbjudits och sen säger du upp dig om du får ett bättre jobb. Det är ju så det funkar. Och dessutom behöver du ju inte ange skäl till varför du säger upp dig, det ÄR ju en provanställning.

Svar på tråden Beslutsångest ang jobberbjudande