• tessano

Hur få katterna att ge fan i blommorna?

Jag håller på att bli gäälen på mina katter.. hinner inte köpa en ny blomma innan den är totalfrisserad!
    Finns det några knep för att få dem att inte vilja äta på blommorna ?
    Att köpa kattgräs istället funkar inte..

• Svar på tråden Hur få katterna att ge fan i blommorna?
  • Majsan70

Tja, det kan vara svårt som sjutton. Själv har jag gett upp blommor härhemma...men orkideer är de inte på så det har vi 1 st. *S*

• tessano

känns ju lite tråkigt att behöva göra det :(
    Ingen som har nåt tips?

• KataStråf

Jag undrar med. Alla mina blommor har fått flytta till köksbordet (en riktig oas där) och katterna får inte alls vistas där . Det skulle vara tråkigt att inte ha några blommor alls men det är inte så kul att alla ska behöva vara i köket heller hihi :).

• KataStråf

Jag hörde någon som skrev att man skulle lägga apelsinskal i krukan eller vitpeppar men det var nog bara för att undvika att de sprätte i jorden.

• kitiara

Jag vet att doften från citron håller dem borta från rabatterna ute.. kanske kan funka inne med.

• Kinya

Det är svårt att stoppa dem. Men du kan prova att strö ut finmalen peppar i krukan (och på växten om det går) och hoppas att katterna tycker att det luktar illa och sticker i nosen. Vissa påstår att citronskal hjälper men min ena katt leker bara med dem. Det finns fy-spray som funkar på vissa. Mina tycker att det luktar illa ett litet tag (tyvärr tycker jag det också, blä!).

Majsan70: Mina rör inte heller orkidéer. Vi har en blomma som heter Flamingo och den får också vara ifred.

Jag vet att en del kattägare köper ampellilja och låter katterna tugga på den men har en reserv högt uppe någonstans där katterna inte når och så byter de när den som står framme ser alltför tuggad ut så den får återhämta sig.

• Myra88

kattgräs tycker de festa katter inte är nå gott. Köp en ampelllilja som katterna får gnaga på hur mycket de vill så kanske de inte känner samma behov om att vara på de andra blommorna efter det...

Svar på tråden Hur få katterna att ge fan i blommorna?