• Ninnan

Uselt blodprov kub-test, någon mer?

Fick dåliga siffror på KUB-testet idag. Gjorde först nupp som såg bra ut, nackspalt 1,5 mm och fint näsben. Händer och fötter ska bra ut och jag var jättelycklig. Siffran blev 1/900 för ds och 1/1429 för trisomi 13/18 så det var jag nöjd med. Men när blodprovet lades in blev det sämre...1/52 för 21 och 1/27 för 13/18. Enbart blodprov var hemska 1/14 för ds och 1/8 för 13/18. Hade ju INTE tänkt ta blodprovet och nu ångrar jag mig...har hört så många som fått dåliga siffror på just det...men jag oroar mig inte mindre för det... Läkaren tyckte dock att jag skulle göra en organscreening innan fvp eftersom allt såg bra ut så det ska jag göra. Vill ju helst inte göra fvp...men det är jobbigt att inte veta... Pust...

Någon som fått en förklaring på varför blodprovet kan vara dåligt UTAN att det är kromosonavvikelse?

Någon som kan ge mig lite hopp!?

• Svar på tråden Uselt blodprov kub-test, någon mer?
  • fistiki

Hej Ninnan.
    Jag undrar precis samma sak...väntar tredje barnet och är 34 år. Nupp-testet var jättebra, men blodprovet drog ner resultatet på kub till 1/39! Nu är jag jätteorolig och ska göra moderkaksprov om tre dagar. Kan dåligt biokemiskt prov bero på något annat än hög risk för Downs? Jag har hypotyreos, dvs lågt sköldkörtelhormon, och tar levaxin mot detta, Kan det på något sätt inverka på resultatet på blodprovet tro? Har du fått något svar på din fråga?

• Ninnan

Läkaren hade lagt in blodprovet fel så mina nya siffror blev ca 1:1000 resp 1:1200. Jag gjorde dessutom om alltihop för säkerhets skull och fick då 1:4000 för ds och ännu lägre risk för de andra.
    Det säger mycket om hur ICKE tillförlitligt blodprovet är. Mina nupp var exakt likadana men blodprovet blev 4 gånger bättre när jag tog det en vecka senare. Jag gjorde bara nupp med mina två killar och jag ångrar att jag la till blodprovet denna gång - det har bara skapat oro. I Italien har man t ex slutat med just blodprovet för att det kan visa så otroligt fel. Om du läser här på Familjeliv finns det massor av exempel på mammor som fått dåligt på blodprovet men helt friska barn.
    Din bebis är säkert helt frisk!! Lycka till på mkp!!
    Kram

• Smilla75

Nupp enbart ger sannolikhet på 75%
    Blodprov enbart ger 25% (väldigt dåligt mått alltså)

Tillsammans ger de dock hela 92% sannolikhet att fånga upp barn med DS.

• Längtanevig

Vad menas med dåligt blodprov egentligen?? 
    Dåliga blodvärden? 
    Genetisk risk för ds?

• amia01

Jag har varit i samma sits som dig TS. Gjorde först NUPP med bra siffror, men sedan drog blodprovet ner värdet så att totalrisken för DS var 1:9 och för 13/18 1:20.
    Gjorde organscreening och begränsat FVP som båda var ok. Och födde sedan en fantastisk pojke. Ingen DS eller 13/18. Lite "småstrul" som kanske kan bero på någon udda kromosomavvikelse, och som periodvis har varit tufft, med operationer och sjukhusvistelser, men vi har valt att inte leta efter orsaken till problemen, utan försökt se det positivt. Han fyller nu snart 6 år, och har bara ett mindre rörelsehinder och lite operationsärr som påminner om hans tuffa tid som bebis.

• E Marley

KUB och NUPP ger bara sannolikhet, inget säkert besked. Den som vill ha säkert besked måste göra FVP eller MKP och då med risk för missfall. En risk som skall vägas mot möjligheten att fostret har trisomi 13, 18 eller 21 (Downs syndrom).

Det föds endast 120 barn per år med DS. Av alla de 100 000 barn som föds i Sverige per år motsvarar det 0,012%. Det är således mycket större chans att fostret har autism eller annan funktionsnedsättning än Downs syndrom. DS som dessutom i sammanhanget är en mild funktionsnedsättning.

Svar på tråden Uselt blodprov kub-test, någon mer?