• Danlin

Ostar? vilke är ok

Är gravid i 5 e veckan och ska ha tjejfest om ett par veckor. Jag tänkte bjuda på kycklingsallad med mozzarella, är mozzarella ok att äta? Sen tänkte jag även gratinera färska rödbetor med chevreost, är chevreost ok att äta?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ostar? vilke är ok
  • La Lola
    angeni skrev 2009-10-22 14:50:18 följande:
    ostar som är pastöriserade är godkända.
    Med vissa undantag.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    Alla ostar som upphettats till bubblande heta är dock ok.
  • arkeologitjejen

Om du gratinerar chevreosten så bör det ju vara okej. Då värmer du ju upp den och gör du det så att den bubblar (alltså kokpunkt) så dör ju listeriabakterien.

Linnea 080310
  • Hanna36

Mozzarella kan du äta om den upphettas först..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Cherrie

Kastar in en fårga här: Hur är det med mjukost på tub?
    Jag älskar pepparkakkor med sån grönmögelsost på...
    Får ingen klarhet i om man kan äta sån grönmögelost på tub eller inte??

• La Lola
    Cherrie skrev 2009-10-25 07:07:43 följande:
    Kastar in en fårga här: Hur är det med mjukost på tub? Jag älskar pepparkakkor med sån grönmögelsost på... Får ingen klarhet i om man kan äta sån grönmögelost på tub eller inte??
    Ingen klarhet?
    Det står ju i ostguden jag länkar till att det är ok.

Ost på tub upphettas till mellan 120-140 grader.
    Ev listeria dör vid 70.

Så mumsa på du!
  • La Lola
    La Lola skrev 2009-10-25 09:10:06 följande:
    Ingen klarhet? Det står ju i ostguden jag länkar till att det är ok. Ost på tub upphettas till mellan 120-140 grader. Ev listeria dör vid 70. Så mumsa på du!
    ostguiden tom.
  • Cherrie

Ok,, förstod bara inte om det var ok med alla ostar på tub eller bara de som tydligt står opastöriserad.. Korkade jag.. ; )

• Pape

Far man fraga om nagon vet om man kan ata Provolone Picante???????? Det ar min hemliga drog har i livett efter en jobbig dag! Nu star jag bara och dreglar over den(ligger i kylen och kallar pa mig) och undrar om man kan avnjuta en tugga. Har hallt mig i 1 vecka nu sa ar desperat for svar! Har ingen aning om den ar pastoriserad eller ej...

• La Lola
    Pape skrev 2009-10-25 21:49:18 följande:
    Far man fraga om nagon vet om man kan ata Provolone Picante???????? Det ar min hemliga drog har i livett efter en jobbig dag! Nu star jag bara och dreglar over den(ligger i kylen och kallar pa mig) och undrar om man kan avnjuta en tugga. Har hallt mig i 1 vecka nu sa ar desperat for svar! Har ingen aning om den ar pastoriserad eller ej...
    Vad är det för typ av ost?
    (alla pastöriserade går ju inte att äta)

Det måste enligt lag framgå om osten är opastöriserad.
    Står det inget betyder det att den är pastöriserad.
  • Pape

Min man tar med den fran Italien sa jag vet inte alls vad som galler dar. Jag tankte bara att det fanns nagon som bara rakade veta just om denna var ok =))
    Varldens smaskigaste =P

• La Lola
    Pape skrev 2009-10-26 18:34:08 följande:
    Min man tar med den fran Italien sa jag vet inte alls vad som galler dar. Jag tankte bara att det fanns nagon som bara rakade veta just om denna var ok =)) Varldens smaskigaste =P
    Ja men vet man vilken sort den räknas till så underlättar det ju.
  • Pape

Hur menar du da? Den ar en hardost. Men jag tror att i o m att det finns 3 olika smaknivaer och Picante ar den "starkaste" sa kanske man kan tanka sig att den kan vara lite lagrad? Jag kannar mig sa oalmannbildad, men jag vet inte riktigt hur man gor ost... Jag bara ater den! =)

• La Lola
    Pape skrev 2009-10-26 18:59:05 följande:
    Hur menar du da? Den ar en hardost. Men jag tror att i o m att det finns 3 olika smaknivaer och Picante ar den "starkaste" sa kanske man kan tanka sig att den kan vara lite lagrad? Jag kannar mig sa oalmannbildad, men jag vet inte riktigt hur man gor ost... Jag bara ater den! =)
    Jamen då så!
    Då blev det genast plättlätt!

Från ostguiden:
    "I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."
  • listo
    Hanna36 skrev 2009-10-22 14:54:12 följande:
    Mozzarella kan du äta om den upphettas först..
    Mozzarella kan ätas utan upphettning också. Se ostguiden som Lola länkade till.
    fundersam...
  • La Lola
    listoplisto skrev 2009-10-26 19:33:28 följande:
    Mozzarella kan ätas utan upphettning också. Se ostguiden som Lola länkade till.
    Det är nog ingen idé att lägga in länkar...det verkar vara få som klickar o läser...
  • Pape

vad haaarliiiigt!!!! TACK La Lola! Nu ska den inte ligga dar och ruttna bort helt ensam i kylskapet! ;)

Svar på tråden Ostar? vilke är ok