• lurksmulan

Statistik på när folk lyckas med ivf?

Min syster och hennes man genomgår ivf just nu. Hon producerar inga egna ägg utan får sprutor för att få ägglossning.
    När de plockade ut första gången lyckades de få ut 15 ägg, men jag vet inte hur många som var bra och klarade sig.

Nu till min fråga; finns det någon sorts "statistik" på hur många försök man brukar genomgå innan det funkar?

Jag är bara nyfiken, och hoppas för deras skull. Hoppas ingen tar illa upp att jag frågar.

• Svar på tråden Statistik på när folk lyckas med ivf?
  • Isis

Ca 60 % har lyckats efter 3 hela IVF-försök. Det är en siffra som jag har i huvudet, om jag nu inte minns fel...

• lurksmulan

Innebär tre hela försök att man satt in alla ägg och plockat ut nya tre gånger?

• Betty2

3 st IVF-behandlingar, dvs 3 omgångar med spray, sprutor, äggplock och återföring. Eventuella frysförsök räknas alltså inte in här, utan det är 3 "färska" försök som den här statistiken grundar sig på. På min klinik tror jag de sa att ca 2/3 (66%) har lyckats efter 3 IVF-försök.

• lurksmulan

Tack för svaren!
    Det känns skönt att veta att det är ganska många som lyckas, då kanske jag kan få ett syskonbarn och min son en kusin!

• nattinattio

tja, varje klinik har sina egna statestik, där även räknesättet kan skilja en del, samt så har vissa kliniker andra åldersgränser mm som oxå kan göra att statestiken ser bättre ut... många saker att ta reda på å hänsyn till om man vill försöka göra en noggrannare "analys" om vilken klinik som man satsar på.

den vi valde dock 6 år sedan så de siffror är garanterat gamla nu men då var det 30% chans att bli gravid genom IVF, samt tyvärr 30 % risk för missfall el utomhavandeskap.
    risken för utomhavadeskap är större vid ivf än vanlig grav då man "blåser" tillbaka ägget.

• Längta

VA?! Det var nya uppgifter för mig. Att det skulle vara större risk för utomkvädes vid IVF alltså. Stämmer det verkligen? Har aldrig hört det förut.

• Betty2

Jag har oxå läst (i någon informationsbroschyr om IVF) att det är lite större risk för utomkvedes, men jag tror att skillnaden var väldigt liten. Jag har för mig att de i den broschyren trodde att det delvis kan bero på de fel som orsakar att man gör IVF, t ex problem med äggledarna.

• fröken fru

Vadå blåser tillbaka ägget? Min dr sa att det är väldigt ovanligt med utomkvedshavandeskap vid IVF var har du hört det?

• fröken fru

En sak till som inte låter rätt i mina öron är missfallsstatistiken med 30% på IVF, 15% av alla graviditeter leder till missfall oavsett IVF eller en spontangraviditet alltså ingen högre chans att få missfall om man gjort IVF. Uppgifter från sahlgrenska

• Betty2

Nu försökte jag hitta informationen i de informationsbroschyrer jag har kvar, men hittar det inte. I de jag har hemma står det att risken för utomkvedes "skiljer sig inte nämnvärt" från vanlig befruktning. Så det kan nog finnas olika uppgifter på olika ställen och så kanske det kan ha uppdaterats efter ny statistik?

När det gäller missfall har jag aldrig läst att det skulle vara större risk vid IVF, utan överallt där jag har läst har det stått att risken är lika stor/liten som vid vanlig befruktning.

• Baggy

Det senaste jag hörde (i onsdags) på HS var att 25% av ivf-försöken leder till graviditet och att 15% av frysåterföringarna lyckas.

Jag tror att risken för utomkveds oxå beror på att många har problem med äggledarna och det är därför vi gör ivf.

• Längta

Okej...inga problem med äggledarna så nu känns det lite tryggare i min tidiga graviditet. Jag är så orolig pga en stor sorg i mars då jag tvingades avbryta min första graviditet (IVF) i v 18.

15% med FET - då är det ju ett under att vara med barn med hjälp av FET.

kram alla

Svar på tråden Statistik på när folk lyckas med ivf?