• bollanmollan

sköra slemhinnor

sen jag slutade med p-piller så har jag fått så ont i underlivet, gyn säger att det är mina slemhinnor för att jag har mens sällan och nåt med horoner. hur är det för er?

• Svar på tråden sköra slemhinnor
  • LiselottePCOS

hm det sa en läkare till mig 1998, fick då Desolett p-piller. vilka jag sedan fick migrän av och trolígen högt blodtryck. Senare har jag hört att kvinnor med PCOS

Sällan har brist på östrogen som behövs för att hålla slemhinnan smidig, fråga din läkare igen om det inte kan bero på något annat. Östrogen kan de mäta i blodprov.

Att kvinnan med PCOS har mens sällan beror på utebliven ägglossning , ägglossning gör att progsteron (gulkorpshormon) bildas som gör att slemhinnan växer till i livmodern. Men även ötrogen som bildas redan när barnet är litet, gör att slehinnan växer till och till det behövs inte progesteron. Den mens som då kommer sällan brukar kallas teknisk blödning och slemhinnan som finns vid tekniskblödning är bildad av östrogenet.

Är det östrogenbrist borde du kunna få vagifem som ges till "tanter "efter klimakteriet och ger lokalbehandling.

• bollanmollan

fick ovesterin sist jag var hos gyn. jag fick barn för 10 månader sen och när jag var gravid och till för några månader sen var allt bra i underlivet. jag fick problemen när jag slutade med p-piller innan jag blev gravid och efter graviditeten har jag inte ätit p -piller för vi hoppas på fler barn. är vagifem som ovetesterin?

• Mrmyster

Min fru hade problem och använde salvor och annat från Biwelen.
    Det blev helt bra för henne och hon blev helt besvärsfri.
    Jag har själv problem med lätt Psoriasis och provade jag också.
    Sen dess har jag inte haft några problem heller.
    Värt att testa kanske...

• MoaL

Jag har jätteproblem med sköra slemhinnor. Jag har torra slemhinnor även i mun och näsa. vad kan detta bero på? Jag försöker bli gravid, har genomgått flera hormonbehandlingar men ej blivit gravid. Är nu rädd att slemhinnorna i min kropp inte fungerar som de ska och att det är därför jag inte blivit gravid :( vad tror ni?

Svar på tråden sköra slemhinnor