• Plutten forever

Klistermärken på pottan, som "belöning" - bra eller dåligt?

Någon som har erfarenheter av denna metod? Barnet får ett klistermärke som man sätter fast på pottan varje gång han/hon kissat eller bajsat där. Som en slags "belöning" för att de klarade det.

Min son är 2,5 år och har fortfarande blöja. Han har inte visat överdrivet intresse för toalett/potta, och vi har inte pushat honom, men då och då kissar han där. Det är uppenbart att han kan styra det, han säger "jag kissar" när han kissar och så.

Nu funderar vi på det här med klistermärke på pottan, som jag läste om någonstans (på fl kanske). Känner mig lite tveksam till det här med att få en belöning för att man kissar/bajsar. Kanske inte så bra rent pedagogiskt. Äh, jag är ute efter att höra era tankar och åsikter i ämnet! Känner mig lite delad i frågan.

Alla andra potträningstips emottages också tacksamt

• Svar på tråden Klistermärken på pottan, som "belöning" - bra eller dåligt?
  • Pillan2012

rekommenderar det VARMT!!! min dotter (2 år 3 mån nu) tappade TOTALT intresset för pottan, var helt omöjlig. Så läste jag om det där med klistermärken i boken "potträning utan gråt", införde metoden och vips så gick allt sååå galant! Nu springer hon på pottan o kissar o bajsar så fort hon får vara naken (funkar dock inte om vi har trosor eller så på) och själva grejjen med klistermärken har vi vant av henne nu, inget hon frågar efter heller längre!

Pröva er fram!

Längtar redan efter Dig!
  • Plutten forever

Okej, tack för uppmuntran! Men hur ska vi gå tillväga? Vi har just köpt pottan (innan har vi bara haft sån där liten ring som man sätter på toaletten)
    Ska vi visa klistermärkena för honom INNAN han kissar där och förklara att vi sätter dem på pottan när han kissar? Eller ska vi vänta tills han kissar där och då plocka fram dem?
    Han är väldigt verbal och pratar och förstår typ allt.

Har inte den där boken, så jag tar gärna emot lite instruktioner, om du har lust

TACK!

• Miniigirl

Bra tråd...hoppas jag kan få tips!
    vi har tänkt köpa hem klistermärken oxå, för att hjälpa sonen att bajsa på toaletten istället för blöja!
    Kissa gör han på toan enbart, men när det komemr till bajset så vågar han nnog helt enkelt inte tror jag!
    Han brukar ofta säga till att ha nvill ha blöja när han ska bajsa, men ibland(ganska ofta tycker jag) hamnar det i byxorna!

Men, jag undra oxå, hur går man till väga:D

• sok

dåligt.
    tycker jag. som du säger man ska nog eg inte berömma ett barn för nåt så naturligt som att gå på pottan/äta med mera...

• ejja81

jag gjorde en bajs å kisstavla som vi satt upp på väggen.
    varje gång hon kissade fick hon välja å sätta upp ett klistermärke
    och vid basning fick hon 2 st

började bara rakt av med att göra tavlan,,,samma dag blev hon blöjfri,,itne en olycka blev det....

såd et var kanon bra. + att denblir sparad sm ett minne där alla är sammlade där hon satte dem=)

bättre än å stäta på pottan,,,pottan måte ju tvättas å då rammlar dem av

• Miniigirl
    ejja81 skrev 2009-10-22 19:13:52 följande:
    jag gjorde en bajs å kisstavla som vi satt upp på väggen.varje gång hon kissade fick hon välja å sätta upp ett klistermärkeoch vid basning fick hon 2 stbörjade bara rakt av med att göra tavlan,,,samma dag blev hon blöjfri,,itne en olycka blev det....såd et var kanon bra. + att denblir sparad sm ett minne där alla är sammlade där hon satte dem=)bättre än å stäta på pottan,,,pottan måte ju tvättas å då rammlar dem av
    JA, jag hade tänkt göra en tavla oxå! fast, sa ni något typ, kissar du på pottan får du sätta ett klistermärke, eller hur gjorde ni?
    Eftersom min son inte bajsar på toa alls som det är nu, så är det ju svårt att säga efteråt att han får ett klistermärke...men ändå känns det som att det kanske blir lite för mycket press på han om man säger till innan att han får klistermärke om han bajsar på toa?! hm...det är svårt detdär:D
  • Pillan2012

vi hade ett papper på väggen, förklarade att när man kissar/bajsar på pottan så får man klistermärke. Funkade direkt. Gav aldrig märöe om hon bara satte sig för att få klistermärke (barn är inte dumma ) Så fort hon fått in rutinen att kissa/bajsa på pottan började jag avveckla klistermärkesidén, mest genom att typ prata bort det.

Längtar redan efter Dig!
  • Maria222

Mycket dåligt är min åsikt!
    Att göra en naturlig sak som att gå på toaletten/pottan till en prestation är bara onödigt. Är han inte redo för pottan nu så låt honom ta det i sin takt och pressa inte med tillgjorda saker som belöningar. Det enda ni kan göra är att ge honom möjligheten att gå på pottan, introducera honom, informera honom, sen måste det vara upp till honom att bli redo.

Att läsa böcker för honom om kiss och bajs, och att låta honom vara med när ni kissar kan göra honom mer nyfiken.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Danitra

Jag tycker det är helt onödigt och fel.

Varför ska man belöna ett helt naturligt beteende? 
    Nej, jag tycker helt enkelt att man ska låta det ta sin tid. Om barnet är friskt så kommer det tids nog vilja gå på toa/pottan. Erbjud den möjligheten och bekräfta att det är något positivt men börja inte dansa, hurra och ge presenter varje gång det kommer något i toan.
  • ejja81

funkade kanon här,,hon var super noga själv första 2 veckorna med klistermärken
    sen fick hon bara när hon bajsade

sen slutade vi,,,

jag sa att nu är du ju en stor tjej och kan kissa och bajsa så nu får du alla klistärmerkerna som är kvar....så var det inget mer prat om det

jag gjorde tavlan där jag skrev mfint med guldpenna och gjorde hjärtan i hörnen.
    hon var så ivrig att kissa,,,,,köpte massa fina med motiv hon gillade

förklarade när du kissar eller bajsar får du ett sånt fint klistermärke för att du är så duktig tjej,,,,,hon fick mycket beröm och jag klappade händerna. hon fick ringa å berätta för sin farmor farfar mormor morfar.

hon fick höra vilken stor å redig tjej hon var- pricis som mamma och pappa

hon förstod direkt vad det inebar,,,,hon var 2,5 år

dem måste för det första vara mogna för att klara av det
    lycka till=)

• note to self

Tycker kanske inte att det är det första man "tar till" när barnen ska potttränas eller vad man ska kalla det.... men har man - som vi - haft trubbel med detta, så kan det verkligen vara lösningen! Vår tjej är 3,5 och blåvägrar bajsa annat än i blöja (är torr på dagen i övrigt). Vill gärna gå undan och gömma sig också. Nu har vi efter många turer börjat med klistermärken, och det går hon med på.

En mycket verbal tjej som inte går att lura i första taget. Nu fick hon åka till pysselaffären och välja fint papper och fina klistermärken, för var 4e märke ska hon få åka till leksaksaffären och välja (nåja) en leksak. Hon vill verkligen nu, men som hon själv säger " jag vet inte varför jag är så blyg för att bajsa på pottan... men nu ska jag försöka" Hon vill inte göra det på dagis, och det är helt okej det har vi bestämt tillsammans. Det får bli sen när det känns bekvämt för henne här på hemmaplan.

Självklart vill vi inte tvinga henne, men samtidigt har detta med att bajsa i blöjan blivit något av en fix idé - ett beteende som man ändå som förälder behöver försöka styra undan så smått.
    Det är lätt att säga att något är DÅLIGT när man kanske inte befunnit sig i en situation då detta kan vara en riktigt bra utväg. Jag säger inte att det är så, men det lät så.

Svar på tråden Klistermärken på pottan, som "belöning" - bra eller dåligt?