• KarinErika

Börja med Pergotime i okt-nov??

Har idag varit på första träffen med min gynekolog och efter genomgången undersökning fått Pergotime utskrivet, som ska tas på nästa mens femte dag.

Undrar nu om det är någon/några andra som vill följas åt, som också ska börja med Pergotime i okt-nov, eller när det nu blir.

Skulle kännas bra att ha någon/några att prata med, och inte bara sambon.

• Svar på tråden Börja med Pergotime i okt-nov??
  • Hjärtat längtar

hej! det finns ju flera trådar redan, men det gör ju inget med en till. Jag är inne på min första kur. Är på dag 16 nu, men har inte fått nån ÄL än. Jag harf tagit tre ÄL-test idag men alla visade mycket svagt. Lycka till!

• SARA78K

hej!
    tog första pergo.tabletten 1/OKTtill 5/OKT. BIM är 29/10...Tog ingen ÄL.test så vet ej om jag har haft Äl eller INTE ..jag är trött på att äl.testa!.
    KarinErika: har du egen Äl?

• KarinErika

Har inte haft någon koll på denna månads ÄL, väntar in nästa mens, då jag ska börja med Pergotime, så kommer jag då att söka som en tok efter ÄL.

Eftersom jag är oregelbunden så vet jag inte i förväg när jag får min mens, ej heller ÄL, så det är bara att vänta och se.

GreenGal - håller tummarna, visar säkert starkare nästa dag!

SARA78K - instämmer med tröttheten på ÄL-test, tillslut blir det så att man inte orkar, och struntar i dem, samtidigt som man hoppas ändå. Men nu får jag väl ta mig i kragen och "kolla" mig varje dag efter nästa mens, för nu orkar jag snart inte vänta längre på en liten knodd. =/
    Håller tummarna även för dig!

• pimpim78

Hej,

Jag är också inne på min första pergo och följer gärna dig åt. Har tidigare för flera år edan i ett tidigare förhållande genomgått utredning utan att hitt anågot egentligen fe. Behandlades då med pergo samt gjorde insemination, denna isslyckades dock. Haft uppehåll i barnverkstaden under ett par år då det tog mycket kraft enast men är nu på banan igen.

Nu äter jag min första pergo kur som startades 20 oktober så tar sista tabletten i morgon. Sen in för mätning på tisdag 27/10 för att bestämma när jag ska ta min spruta. Hoppas så mycket men den här första g¨ngen kommer vi inte att göra insemination utan försöka själva hemma. Fungerar det inte funderar vi på att gå direkt på IVF.
    Jag bor i sthlm...... Vad spännande, önskar dig verkligen stort lycka till.
    Kram

• SARA78K

hej på Er!
    Jag skrev fel datum innan..fick mens 1/OKT tog 1 pergotabl. 5/OKT och sista 9/Okt
    BIM 29/OKT. min andra pergokur är det men första kuren va mannen bortrest i 3 veckor!.
    KarinErika: iskilnad från dig är min ÄL.Mens alltid regelbundna men inga bebis på mer än 1 år!...tror läkaren sa att jag har (dåligt kvalite på ägget )...
    Pimpim78: Önskar dig lycka till!.

• KarinErika

pimpim78 - Tråkigt, på ett sätt att de inte kan finna något fel, samtidigt som det kan vara skönt att höra på sitt sätt, men man undrar ju ändå varför det inte tar sig. Det är tråkigt när det aldrig händer. Vi har försökt i drygt två år, utan att söka hjälp, men nu känner vi att vi måste få hjälp, annars orkar vi inte.

SARA78K - Tråkigt att höra (det där med kvaliteten), och att mannen inte fanns där just då, håller tummarn ändå, och hoppas att mannen befinner sig inom räckhåll nästa gång.

Själv så väntar och väntar och väntar jag. Vill ha min mens NU! Jag vill kunna börja med Pergotime NU! Men med min vanliga otur, så kommer det väl att dröja. Suck...

• SARA78K

KarinErika: hur många kurer ska du ta? ska du följas upp av din läkare /gyn?
    själv har jag fått 4 kurer ...den sista dubbla tabletter ...sen sa hon(gyn) om jag inte blir gravid på de 4 kuren då ska jag gå tillbaka för (spolning av äggledarna).

• KarinErika

SARA78K - Jag har fått en kur att ta (5 tabletter) sedan ska jag, på mensens första dag (eller andra) kontakta gyn för en tidsbokning för uppföljning, där de ska se om jag får rätt dos (har nu en tablett om dagen), så jag vet ännu inte hur många kurer jag kommer att få, det får jag väl förhoppningsvis reda på vid nästa besök.

• SARA78K
    KarinErika skrev 2009-10-23 16:03:07 följande:
    SARA78K - Jag har fått en kur att ta (5 tabletter) sedan ska jag, på mensens första dag (eller andra) kontakta gyn för en tidsbokning för uppföljning, där de ska se om jag får rätt dos (har nu en tablett om dagen), så jag vet ännu inte hur många kurer jag kommer att få, det får jag väl förhoppningsvis reda på vid nästa besök.
    KarinErika
    Hoppas det ska gå bra!
    så nu ska du vänta på att mensen ska komma?
    Jag fick 4 kurer och min gynekolog sa inget om uppföljning. men om det så att de ska kolla om de ska titta om ägglossning har skett då har jag ju redan egen äl. va är det du kollar mer? vet ngn det!
  • KarinErika

SARA78K: Enligt undersökningen och träffen jag hade med min gyn för några dagar sedan sa hon att jag var "överproduktiv", dvs jag har 25 fungerande äggblåsor i vardera äggledare, och när mensen ska till att ske så blir det kortslutning och inget ägg släpps iväg. Pergotime ska försöka hjälpa denna tävling så att min mens blir regelbunden så att vi därmed får lättare att bli gravida.
    Min gynläkare ville ej ge mig fler tabletter på en gång då hon vill kolla att jag får rätt dos innan jag fortsätter.
    Jag ska på regelbundna kontroller och uppföljningar för att se att äggen släpps som de ska, så att inte ett helt dussin ägg släpps samtidigt, vilket inte är så speciellt lyckat.
    Mer vet jag inte än då länge, jag väntar bara på att min mens ska komma, så att jag får börja med Pergotime någon gång.

Hur går det för dig och ÄL då, märkt något denna gång?

Svar på tråden Börja med Pergotime i okt-nov??