• EldHav

Någon som vet nåt om dagis i Sala??

Hej!

Jag och min familj ska inom kort flytta uppåt i landet till Sala, och vi kommer när tiden är rätt, söka hyreslägenhet i centrum. Vi har stått i kön kanska länge, så vi kan välja ganska fritt.

Nu till problemet! Jag har två barn, den äldsta kommer vara 3,5 år, och den yngsta 1,5 år, och de ska gå på dagis i Sala. Men jag vet absolut ingenting om dagis i Sala, och informationen på sala.se är inte direkt givande.

Så nu är det upp till er flitiga FL-användare som vet nåt om dagis i Sala, att berätta det för mig! Bra eller dåligt, jag vill veta allt

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som vet nåt om dagis i Sala??
  • Jamieolivia

Man måste skriva ut en lapp från internet och fylla i och skicka in för att ställa sig i kö. Detta måste göras fyra månader innan man vill ha platsen. Det kan ju finnas chans att de gör undantag om ni kommer långt ifrån.
    Sedan finns ett privatförskola typ som heter Abrakadabra. De är bra, min syster gick där. Föräldrarna hjälper till en del med saker som en del av betalningen. Den kan man googla fram www.abrakadabra.cc/

De flesta förskolor ligger ju ganska bra till och har man bil blir det inte så stora omvägar att skjutsa till dagis. Många centrala avdelningar är ju ganska populära och det är lång kö.

• EldHav
    Jamieolivia skrev 2009-10-22 19:16:57 följande:
    Man måste skriva ut en lapp från internet och fylla i och skicka in för att ställa sig i kö. Detta måste göras fyra månader innan man vill ha platsen. Det kan ju finnas chans att de gör undantag om ni kommer långt ifrån. Sedan finns ett privatförskola typ som heter Abrakadabra. De är bra, min syster gick där. Föräldrarna hjälper till en del med saker som en del av betalningen. Den kan man googla fram www.abrakadabra.cc/ De flesta förskolor ligger ju ganska bra till och har man bil blir det inte så stora omvägar att skjutsa till dagis. Många centrala avdelningar är ju ganska populära och det är lång kö.
    Ja, vi kollade in denna Abrakadabra, men funderar på om vi har tid att hjälpa till. Jag kommer studera heltid i Tärnsjö, och min man kommer jobba heltid, och pendla en del. Kanske får man det att funka ändå? Hur gör man då för att ansöka till de privata förskolorna?

Inom en kort tid betyder nästa sommar, så det är ingen fara, mitt plugg börjar i augusti. För oss är det inom en snar framtid, eftersom vi ska renovera klart, och sälja hus, och hitta ny bostad i Sala, då är tiden inte så lång längre
  • Jamieolivia

På så vis! Då är det ju lugnt. Vad jag har hört så är de flesta avdelningar i Sala helt okej.
    Om du vill ansöka till Abrakadbra är det bara att ringa så skickar de ansökningar eller så finns det att skriva ut på hemsidan. Det tar nog också ett tag, de är populära så ansök i tid.

Dessutom finns det ett Ur och skur, 0224-874 66 ‎ , som du kan ringa. Har nog ingen hemsida. Den är också populär. Det ska starta en ny sådan i januari precis bredvid Abrakadabra. Den är ännu inte igång så ingen hemsida hittade jag.

Man hinner nog hjälpa till ibland. Det kan ju ordnas städdagar på helger och man kanske kan ta ut en fp för någon dag per termin....det är ju flera som jobbar heltid så det måste ju kunna lösa sig. Somrar finns ju också t ex. Det har de förståelse för :)

EldHav skrev 2009-10-22 22:03:26 följande:
    Ja, vi kollade in denna Abrakadabra, men funderar på om vi har tid att hjälpa till. Jag kommer studera heltid i Tärnsjö, och min man kommer jobba heltid, och pendla en del. Kanske får man det att funka ändå? Hur gör man då för att ansöka till de privata förskolorna? Inom en kort tid betyder nästa sommar, så det är ingen fara, mitt plugg börjar i augusti. För oss är det inom en snar framtid, eftersom vi ska renovera klart, och sälja hus, och hitta ny bostad i Sala, då är tiden inte så lång längre
  • ElviraSofia

Min dotter går på Emmylunds förskola i sala, och det är ett jättebra dagis, har inte hört något dåligt om det alls.

Sen på Ängshagens förskola är den nyaste i sala och ska också vara jättebra!

Nu var det kanske inte mycket att komma med, men det är två förskolor som jag rekomenderar iallafall :)

Svar på tråden Någon som vet nåt om dagis i Sala??