Ingen a-kassa när jag jobbar deltid efter 75 dagar?
Hej!
Vill någon ta sig tid och hjälpa mig förstå... Tack!
Såhär är läget:
1 juli i år blev jag arbetslös efter ett vikariat på 75%.
Jag gick hemma juli och augusti och började jobba inom samma område igen i september (barnomsorgen), dock bara timanställd.
Idag fick jag meddelande (äntligen!) från Alfakassan som säger att jag är beviljad ersättning beräknat på min tidigare inkomst (inget konstigt med det), men när jag läste vidare stod det:
"Den som arbetar och samtidigt söker arbetslöshetsersättning kan få ersättning under 75 dagar. Därefter utgår ingen ersättning förutom vid hel arbetslöshet. .."
Som jag har tolkat det är det då så att:
När jag jobbar och gör rätt för mig, får jag inte stämpla upp till 75% (har bara en pyttetjänst på drygt 40% nu) efter de här 75 dagarna.
Men när jag ligger hemma på soffan och glor får jag stämpla "ordentligt" hela tiden och får ersättning.
Har alla a-kassor denna dumma regel eller?
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte tolka det på något annat sätt?
Och det "fina" med allt är att om jag tackar nej till jobb (som man kan få göra på grund av ersättningsrätten står det längre ner i brevet) så mister jag min plats i LAS-kön i kommunen. Så det är ju jävligt osmidigt...
Så nu hoppas jag bara att jag får en större tjänst efter jul (har bara jobb fram till jul) så jag slipper all kontakt med Alfakassan och kan klara mig själv. 75%-tjänst har jag levt på innan och det räcker för mig, men helst vill man ju ha ett heltidsarbete.
Om någon undrar varför jag har Alfakassan som a-kassa så är det för att jag jobbat inom olika yrkesområden tidigare och alltså inte gått med i Kommunals a-kassa till exempel.
Det blev ett långt inlägg det här, men rätta mig om jag har fel i det jag skriver, är första gången jag har kontakt med arbetslöshet och a-kassa någonsin...
Och har ni erfarenhet av dessa idiot-regler eller annat a-kasse-tjafs är ni hjärtligt välkomna att gnälla av er i tråden.