• Anonym (puckade regler)

Ingen a-kassa när jag jobbar deltid efter 75 dagar?

Hej!

Vill någon ta sig tid och hjälpa mig förstå... Tack!
    Såhär är läget:
    1 juli i år blev jag arbetslös efter ett vikariat på 75%.
    Jag gick hemma juli och augusti och började jobba inom samma område igen i september (barnomsorgen), dock bara timanställd.
    Idag fick jag meddelande (äntligen!) från Alfakassan som säger att jag är beviljad ersättning beräknat på min tidigare inkomst (inget konstigt med det), men när jag läste vidare stod det:

"Den som arbetar och samtidigt söker arbetslöshetsersättning kan få ersättning under 75 dagar. Därefter utgår ingen ersättning förutom vid hel arbetslöshet. .."

Som jag har tolkat det är det då så att:
    När jag jobbar och gör rätt för mig, får jag inte stämpla upp till 75% (har bara en pyttetjänst på drygt 40% nu) efter de här 75 dagarna.

Men när jag ligger hemma på soffan och glor får jag stämpla "ordentligt" hela tiden och får ersättning.

Har alla a-kassor denna dumma regel eller?

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte tolka det på något annat sätt?
    Och det "fina" med allt är att om jag tackar nej till jobb (som man kan få göra på grund av ersättningsrätten står det längre ner i brevet) så mister jag min plats i LAS-kön i kommunen. Så det är ju jävligt osmidigt...

Så nu hoppas jag bara att jag får en större tjänst efter jul (har bara jobb fram till jul) så jag slipper all kontakt med Alfakassan och kan klara mig själv. 75%-tjänst har jag levt på innan och det räcker för mig, men helst vill man ju ha ett heltidsarbete.
    Om någon undrar varför jag har Alfakassan som a-kassa så är det för att jag jobbat inom olika yrkesområden tidigare och alltså inte gått med i Kommunals a-kassa till exempel.

Det blev ett långt inlägg det här, men rätta mig om jag har fel i det jag skriver, är första gången jag har kontakt med arbetslöshet och a-kassa någonsin...
    Och har ni erfarenhet av dessa idiot-regler eller annat a-kasse-tjafs är ni hjärtligt välkomna att gnälla av er i tråden.

• Svar på tråden Ingen a-kassa när jag jobbar deltid efter 75 dagar?
  • The Black Lady

Du har tolkat rätt och alla a-kassor har samma regel.

• Anonym

Vet man jobbar med detta på departementen eftersom det blivit så fel. Att behöva säga upp sig i stället för att arbeta så mycket man kan är ju helt knäppt.

• längtans tider

Jag har samma problem :( Deltidsjobb där tiderna varierar väldigt! De 75 dagarna går riktigt fort.. Vill inte behöva säga upp mig!! Så jag hoppas med på mera timmar, och det fort.. Man mår kasst av att inte ha ett fast jobb.. och nu ska man må ännu sämre för att man ska bli av med den sysselsättning man har..

skönt att fler har samma problem (eller egentligen inte, eftersom det är så FEL).
    jag är inte så överduktig på matte men enligt all logik borde det ju vara billigare för a-kassorna att bara betala ut ersättning för en halv arbetsdag istället för en hel?
    eller skulle det kosta mer för dem i form av kostnader för personallöner eftersom det ju blir mer pappersarbete? och att de därför har regeln som de har.
    så nu ska jag alltså hoppas att jag får en högre tjänst efter nyår (minst 75%) eller ingenting alls. och det är ju fan helt galet. jag vill inte vara arbetslös, inte ens på deltid och tänk så mycket kunskap och arbetskraft som inte kommer till nytta på grund av den sjuka regeln att det är mer lönsamt att vara hemma som arbetslös.
    och för oss kommunanställda så går det ju åt helvete med LAS-dagarna och det turordningssystemet om man säger upp sig eller tackar nej till jobb.
    men jag hoppas såklart på mer jobb efter nyår, eller att jag jobbar heldagar de dagar jag väl jobbar, så det blir fler hela ersättningsdagar per vecka.
    som det ser ut nu jobbar jag ca 3 timmar varje eftermiddag 3 dagar i veckan, har en ledig dag och en dag med jobb hela dagen.
    för man räknar väl dag för dag och inte veckovis?
    alltså INTE typ att man måste ha varit arbetslös i en hel vecka för att få ersättning för de dagarna. INTE heller att om man jobbat en dag i en vecka så får man ingen ersättning för resten av dagarna den veckan?

• J Anttila

Japp du har rätt. dessutom är det så att om du godtag en arbetsmarknads politisk åtgärd, typ praktik så kommer dina resterande dagar att räknas bort för varje dag som du är där. Så det bästa är tyvärr att ligga hemma på sofflocket tydligen.

åååh, vad frustrerande! man straffas ju för att man vill jobba, göra rätt för sig och försörja sig! jävla skitsystem, nu är jag riktigt sur. trodde inte det var såhär illa ställt i sverige år 2009. mamma tyckte att jag skulle skriva en arg insändare i tidningen, men det lär ju inte hjälpa... ;)

• mirakelasta

Fast jag tycker att man kan se det på det här sättet också, att arbetsgivarna då måste erbjuda tjänster människor kan leva på. Vet många som under ett stort antal år inom Handels bara fått deltidstjänster för att det funnits möjlighet att stämpla upp till heltid.

Kommunen som bara tar in få timmar istället för att ha en anställd (tillräckligt stor) vikariepool med heltidstjänster.

Kommunen gör ju ofta så när människor börjar stiga i LAS-listan att de slutar ringa den personen och istället byts de ut mot splitternya vikarier.

Om människor inte tog dessa strötimmar så skulle arbetsgivaren nog vara tvungna att lösa det på ett annat sätt.

Människors rätt till arbete och försörjning är en viktig fråga, men frågan är viktig ur ett kvinnoperspektiv för det är ju inte samma "problem" inom de yrken män har, i allafall inte i närheten av hur det är för kvinnor.

• wappiz

Men regeln drabbar ju även dem som skulle kunna tänka sig att tjäna ett par tusenlappar på eget företag. Det går inte för sig heller för A-kassan. Sofflocket ska det vara. Annars skulle jag kunna tänka mig att starta eget. Men det är tydligen bättre att hålla sig passiv och overksam för att säkra försörjningen.

• MickeN1973

Det finns inget som hindrar att du tar 2 jobb eller fler så att du kommer upp i heltid.

Man har gjort så för att man inte vill att folk fixar en deltidstjänst, och sen låter a-kassan stå för resten.

• Tessideluxe

Anledningen till att denna reglen finns nu är för att tidigare kunde man jobba deltid och stämpla upp till heltid. När A-kassedagarna var slut så hade man med sin deltidstjänst uppfyllt ett nytt arbetsvillkor och fick då 300 nya dagar. Detta innebar att det fanns människor som jobbade deltid och stämplade upp till heltid, år ut och år in. Detta var varken rätt eller hållbart i längden.

Det du kan göra är att du jobbar hela veckor. I stället för att jobba kortare veckor eller kortare dagar, får du se till att dina arbetspass kommer samma vecka. Då är du helt i arbete den veckan och veckan efter är du arbetslös. Slår man ut det på en månad så har du ändå jobbat deltid, men du får A-kassa för de veckor du inte jobbat. Om du jobbar mån-tis en vecka så tas det av dina deltidsdagar (som du får stämpla upp) ons-fre.

Svar på tråden Ingen a-kassa när jag jobbar deltid efter 75 dagar?