• Svanholm

När tog ni bort sängmobilen?

Hejsan alla glada! Jag sitter här med 4 månaders bebis och undrar om jag ska köpa en sängmobil till henne i julklapp (då är hon 6 månader vid jul). Men när jag sedan läser på de flesta anvisningar så ser jag att man helst inte ska ha den över 5 månaders ålder. Vilket chockar mig, för det hade jag ingen aning om.

Hon sover mellan oss och det har därför inte varit aktuellt med att köpa en sängmobil innan.

Vad tycker ni? Ni som har/haft sängmobil när tog ni bort den eller ev. ska ta bort den?

Tack på förhand!

• Svar på tråden När tog ni bort sängmobilen?
  • SilverEmma

Jag har aldrig hört att det ska finnas någon "åldersgräns" på en sängmobil.

Jag har aldrig haft någon pga att jag inte velat att något ska distrahera henne när hon ska sova, inga leksaker i sängen helt enkelt.

Har hon "klarat" sig 4 månader utan sängmobil så hade jag inte köpt någon alls. Men det är bara min åsikt.

• Min högsta önskan

Det man ska tänka på är att de inte ska kunna nå den. De ska alltså inte kunna dra i grejerna som hänger ner, för då kan de få hela mobilen i huvet..
    Vår son på 6 mån har börjat nå dom nu, så jag ska korta snörena i figurerna, så får vi se om han kan ha den ett tag till.

• Carr0n

Jag hade sängmobilerna kvar tills dom röck ner dom själv

Mina barn (tvillingar) kunde vakna i tid och otid och ligga och prata med sängmobilen en stund ifall jag hade fullt upp med det andra barnet, så jag tyckre det bara var bra.

• parvati

Min högsta önskan skrev 2009-10-22 17:49:08 följande:

Det man ska tänka på är att de inte ska kunna nå den. De ska alltså inte kunna dra i grejerna som hänger ner, för då kan de få hela mobilen i huvet..Vår son på 6 mån har börjat nå dom nu, så jag ska korta snörena i figurerna, så får vi se om han kan ha den ett tag till.
    Nej risken är att de bara sliter sönder den, mobilen är mest intresant i början när de fokuserar blicken.

Jag skulle föreslå klossar, nalle, gåvagn eller något annat som kan vara kul vid 6 månader och långt framöver
  • Evangeline72

Jag tog precis bort mobilen, min dotter var då 7 månader. Hon hade tröttnat på den=) Jag tycker nog att du ska köpa något annat kul till barnet. Någon rolig leksak som spelar och blinkar lite kanske?

• MamatillE

jag tog bort den när min dotter var 5 månader! ville inte att hon skulle dra ner den och få ela den över ansiktet! :)

• Carr0n

Sängmobilerna jag hade var i tyg.. små nallar, så det gjorde ingenting om dom drog ner dom.

• TvåTrollungar

vi har inte haft någon, då jag tycker att man inte skall leka i sängen. Leksaker och diverse distraherande prylar har man på dagen då man är vaken och inte då man skall sova. dessutom blir den ju knappt använd eftersom hon skall SOVA. och har ni inte köpt ens förens hon är 6 månader så är det totalt onödigt, jag kan kanske förstå om man har en till plutte bäbisar om man lägger de i sängen då det är vakna och inte ska sova "bara för att lägga ner dem en stund" och min idag 9 månaders hade aldrig funnit sig i att ligga stilla och stirra på en leksak i den åldern.

• Åskan

Vår bara ramlade ner hela tiden o när hon var 7-8 månader o blev mer rörlig (inte bara låg o stirrade) så tyckte jag att den tappat sitt syfte, så då tog jag bort den.

Svar på tråden När tog ni bort sängmobilen?