• Analoga

Idiotiskt förslag om dubb-förbud!

Ser att kommuner nu ska få förbjuda dubbdäck om de vill. Detta förslag gör mig mäkta irriterad!

Hur många har råd att ha två omgångar vinterdäck?? Ett odubbat set och ett dubbat??

Vi åker till Norrland en gång per vinter och då behöver man dubbdäck, för där är det ofta isigt, halt och rejält vinterväglag. Vi behöver dubbdäck. Härhemma behöver vi däremot inte dubb men vi kan ju inte köpa två omgångar däck.

Sedan tycker jag det är idiotiskt att förbjuda dubb på vissa gator. Hur tänker de då?

Sedan en sak jag inte hittar någon information om: från NÄR får kommunerna förbjuda dubbdäck?? Inte i år hoppas jag nu när vi köpt sprillans nya dubbdäck!?

I så fall ska fanimej staten betala ut pengar så man kan köpa dubbfritt som de så nödigt måste ha!

P.S De dubbfria släpper också ut partiklar, så inte är det någon särskilt stor miljövinst man gör D.S

• Svar på tråden Idiotiskt förslag om dubb-förbud!
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Håller med att det är för fan helt jävla idiotiskt. Vem vill byta däck i tid och otid?

• hannis

Och vissa av oss bor på landet och måste ha dubbdäck för att ta oss hem vintertid. Hur skall vi göra kan man ju undra?

• grönt ljus

Kanske finns det en övertro till dubbdäck, jag kör 6000 mil om året och kör alltid på dubbfria högfartsdäck och har aldrig haft några problem med detta.
    Dessutom är det så att här längst ner vid sydkusten har vi nästan aldrig någon snö,
    max 5 eller 6 dagar om året.
    90% av vintern är det torra eller regnvåta vägar och temperaturer runt 5 till 10 plusgrader, då är det ganska onödigt med dubbdäck.
    Det är framförallt när nattfrosten slår till som man får ta det lite försiktigare, men det är knappast en anledning till att montera dubbdäck.

• Analoga

grönt ljus skrev 2009-10-23 14:43:23 följande:

Kanske finns det en övertro till dubbdäck, jag kör 6000 mil om året och kör alltid på dubbfria högfartsdäck och har aldrig haft några problem med detta.Dessutom är det så att här längst ner vid sydkusten har vi nästan aldrig någon snö,max 5 eller 6 dagar om året.90% av vintern är det torra eller regnvåta vägar och temperaturer runt 5 till 10 plusgrader, då är det ganska onödigt med dubbdäck.Det är framförallt när nattfrosten slår till som man får ta det lite försiktigare, men det är knappast en anledning till att montera dubbdäck.
    Ja just det ja - du bor vid sydkusten. Förstår att det fungerar bra med dubbfritt där. Det gör det även här i Mälardalen - för det allra, allra mesta.

Men ska upp till Norrland så behövs dubbdäck - tro mig!
  • Garderobshylla
    Analoga skrev 2009-10-23 15:07:58 följande:
    grönt ljus skrev 2009-10-23 14:43:23 följande:
    Ja just det ja - du bor vid sydkusten. Förstår att det fungerar bra med dubbfritt där. Det gör det även här i Mälardalen - för det allra, allra mesta.Men ska upp till Norrland så behövs dubbdäck - tro mig!
    NJa jag kan säga att du klarar dig visst på dubbfria, vi har haft dubbfria åretrunt däck och det fungerar. När det är absolut glashalt så är det, och man får ta det försiktigare, men Man MÅSTE inte ha dubbdäck.
  • Bakeapple

Jag har iofs inte kört med dubbfria vinterdäck på många år, men här känns det som om det vore lögn att ta sig fram med något annat än dubbdäck på vintern
    Bor mitt i skogen, kör många mil per dag och med det väglag som ofta råder på vintern vill jag inte köra utan dubb. Man har ju liksom inget alternativ, kollektivtrafik existerar inte, att bussen passerar varje lördag hjälper ju inte när man jobbar varje dag....

• Millan83

kommer staten bekosta allas nyinköp av däck tro...??

är ju helt sjukt att folk inte ska få ha de däck de har!

vi åker också upp till norrland, mellersta iaf! å det behövs dubbdäck!

har hört att dubbfria däck inte funkar på hårt packad snö. någon som vet något om det?

det kommer bli sååå många olyckor! addera också lagförslaget att bilister ska behöva lämna företräde för galna cyklister!

jo hejdu!

cyklisten kan ju iaf säga: " det var ditt fel att jag dog!" kul..

sorry. lite OT, men kaka på kaka!

• Garderobshylla
    Bakeapple skrev 2009-10-23 17:48:01 följande:
    Jag har iofs inte kört med dubbfria vinterdäck på många år, men här känns det som om det vore lögn att ta sig fram med något annat än dubbdäck på vintern Bor mitt i skogen, kör många mil per dag och med det väglag som ofta råder på vintern vill jag inte köra utan dubb. Man har ju liksom inget alternativ, kollektivtrafik existerar inte, att bussen passerar varje lördag hjälper ju inte när man jobbar varje dag....
    Dubbfria är förvånansvärt bra faktiskt, har man inte testat så vet man inte.

Visst håller jag med om att det känns säkrare med dubbar, men ärligt så har jag inte upplevt någon större skillnad. Dubbfria nu är inte så dåligt grepp i faktiskt.
  • Garderobshylla
    Millan83 skrev 2009-10-23 17:51:06 följande:
    har hört att dubbfria däck inte funkar på hårt packad snö. någon som vet något om det?
    På snöiga vägar är det praktiskt taget ingen skillnad alls mellan dubbfria och däck med dubbar.
  • Mandi74

Det sparar ju på vägarna vilket innebär att våra skatter pengar kommer att gå till annat än att laga förslitningsskador efter just.. dubbadäck.

Men klar sig med snödäck, det gäller ju bara att köra med förstånd.

Svar på tråden Idiotiskt förslag om dubb-förbud!